اکتبر 28
بازدید : 1163
نظرات : بدون دیدگاه
اجازۀ اشتباه

امام على (ع): در هر عبرت گرفتنى، بینا شدنى است.   عبرت گرفتن در معنای ساده یعنی درس گرفتن از خطاها و اشتباهی که فرد در زندگی مرتکب آن ها می شود. گاهی والدین نمی‌توانند شکست فرزندشان را تحمل کنند و تمام سعی خود را می‌کنند تا از شکست و ناکامی او جلوگیری کنند. بنابراین […]

امام على (ع): در هر عبرت گرفتنى، بینا شدنى است.

 

عبرت گرفتن در معنای ساده یعنی درس گرفتن از خطاها و اشتباهی که فرد در زندگی مرتکب آن ها می شود. گاهی والدین نمی‌توانند شکست فرزندشان را تحمل کنند و تمام سعی خود را می‌کنند تا از شکست و ناکامی او جلوگیری کنند. بنابراین تمام توجه‌شان را معطوف هدایت کودک و نوجوان ‌شان طی مسیری که دارد می‌کنند تا حتما موفق شود. این کار خیانت است؛ چون اجازه نمی‌دهید یاد بگیرد چطور از پس ناامیدی و ناکامی بربیاید و خودش را نبازد.

 

زمانی که کودک خود را در مقابل سختی ها و دشواری های گذرا و شکست موقت محافظت می کنید، کودک شما در نوعی حباب بزرگ می شود. این کار مانع کسب تجربه زندگی که کودک برای ارتباط با دیگران نیاز دارد می شود. این برخورد همچنین با شکل گیری همدلی و یکدلی منافات دارد، چرا که برای شکل گیری این احساسات کودک باید بتواند خود را در موقعیت طرف مقابل قرار دهد و از نظر احساسی با آن موقعیت ارتباط برقرار کند.

 

بدون برخورداری از تجربه لازم از شکست، کودک نمی تواند شرایط دشوار دیگران را درک کند. بنابراین وقتی به کودک خود فرصت می دهید که شکست را تجربه کند، به شکل گیری شخصیت او کمک می کنید و فرصتی را برای او پدید می آورید که رشد میزانی قابل قبول از احساسات را در کودک به دنبال دارد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما