اکتبر 28
بازدید : 1180
نظرات : بدون دیدگاه
چرا شکست سازنده است!؟

گاهی والدین نمی‌توانند شکست فرزندشان را تحمل کنند و تمام سعی خود را می‌کنند تا از شکست و ناکامی او جلوگیری کنند. بنابراین تمام توجه‌شان را معطوف هدایت نوجوان‌شان طی مسیری که دارد می‌کنند تا حتما موفق شود. اما جلوگیری از شکست، خیانت در حق فرزندتان است، چون اجازه نمی‌دهید یاد بگیرد چطور از پس […]

گاهی والدین نمی‌توانند شکست فرزندشان را تحمل کنند و تمام سعی خود را می‌کنند تا از شکست و ناکامی او جلوگیری کنند. بنابراین تمام توجه‌شان را معطوف هدایت نوجوان‌شان طی مسیری که دارد می‌کنند تا حتما موفق شود. اما جلوگیری از شکست، خیانت در حق فرزندتان است، چون اجازه نمی‌دهید یاد بگیرد چطور از پس ناامیدی و ناکامی بربیاید و خودش را نبازد. به پنج دلیل زیر شکست برای همه افراد مخصوصا کودکان و نوجوانان سازنده است:

.

۱.شکست و انطباق پذیری

ضرب المثل معروف «کار نیکو کردن از پر کردن است» در خصوص شکست نیز همانند ورزش و موسیقی و علوم آکادمیک کاربرد دارد. اگر بخواهید نقش محافظتی والدین را بازی کنید، امکان دارد در توانایی کودک خود برای تمرین ناامیدی و تحمل ضربات احساسی تداخل ایجاد کنید. گرچه با این کار در کوتاه مدت لبخند را بر لبان کودک خود نشانده و اشک را از چشمان او دور نگه می دارید، ولی در طولانی مدت مانع رشد مهارت های انطباق پذیری و سختکوشی کودک می شوید. به خاطر داشته باشید که یکی از دشوارترین ولی مهمترین بخش از زندگی والدین این است که ناراحتی موقتی کودک خود را تحمل کنند، به این دلیل که می دانند این تنها راه رشد مهارت های انطباق پذیری کودک است که لازمه موفقیت او در دنیای واقعی است.

.

۲. سختی و شکل گیری شخصیت

زمانی که کودک خود را در مقابل سختی ها و دشواری های گذرا و شکست موقت محافظت می کنید، کودک شما در نوعی حباب بزرگ می شود. این کار مانع کسب تجربه زندگی که کودک برای ارتباط با دیگران نیاز دارد می شود. این برخورد همچنین با شکل گیری همدلی و یکدلی منافات دارد، چرا که برای شکل گیری این احساسات کودک باید بتواند خود را در موقعیت طرف مقابل قرار دهد و از نظر احساسی با آن موقعیت ارتباط برقرار کند. بدون برخورداری از تجربه لازم از شکست، کودک نمی تواند شرایط دشوار دیگران را درک کند. بنابراین وقتی به کودک خود فرصت می دهید که شکست را تجربه کند، به شکل گیری شخصیت او کمک می کنید و فرصتی را برای او پدید می آورید که رشد میزانی قابل قبول از احساسات را در کودک به دنبال دارد.

.

۳. آسانی شکست در سنین پایین

تجربه شکست توسط کودکان درس مهمی است که بهتر است در سنین پایین تر آموخته شود. در نظر بگیرید که شکست در دوران کودکستان و دبستان به مراتب اثرات مخرب کمتری نسبت به تجربه شکست در دوران نوجوانی دارد. اگر کودک شما نمره پایینی را در دوران دبستان کسب کند ضربه ای که از شکست می خورد نسبت به همین موقعیت در دوران دبیرستان بسیار کمتر است. قطعا در این تجربه ها هم کودک اشک می ریزد و از نظر احساسی صدمه می خورد، اما توانایی او برای بازگشت بسیار زیاد است. بنابراین به کودک خود اجازه دهید در سنین پایین تر شکست و دوباره برخاستن را بیاموزد و تجربه کند.

.

۴. شکست، پشتکار و مداومت

قطعا والدین دوست دارند کودکشان بدون هیچ زحمتی موفقیت را در آغوش بگیرد. اما کمتر پیش می آید که شخصی در تمامی امور بسیار خوب و حرفه ای باشد و بتواند بدون هیچ مشکلی در هر زمینه ای به موفقیت برسد. اگر به کودک خود اجازه دهید شکست را تجربه کند یا با این واقعیت مواجه شود که ممکن است همیشه اول نشود، به او پشتکار و مداومت را آموزش می دهید. به چالش کشیده شدن نیاز به سخت کوشی و تلاش مداوم را به فرد می آموزد و همچنین ثابت می کند که این خصوصیات ویژگی هایی ارزشمند هستند. کودکانی که شکست را تجربه کرده اند، در طول زمان سختکوشی را می آموزند و به انجام امور دشوارتر علاقه بیشتری نشان می دهند چرا که از شکست ترسی ندارند.

.

۵.  اعتماد

اگر بتوانید کنار بایستید و شکست کودک خود را نظاره کنید، در نهایت این پیام را به کودک خود می دهید که به او و توانایی هایش ایمان دارید و اطمینان دارید که می تواند اوضاع را کنترل کند و با هر نتیجه ای که به دست آمد کنار بیاید، حتی اگر نتیجه به شکست ختم شود. بنابراین اگر دفعه بعد قصد داشتید مداخله کنید و کودک خود را از موقعیتی که در آن قرار دارد نجات دهید تا شکست را تجربه نکند، عقب بایستید و به شکل گیری اعتماد به نفس در کودک خود کمک کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما