ریسک‌های فناوری اینترنت

ریسک‌های فناوری اینترنت مربوط به کودکان به عنوان کاربران اینترنت شامل ریسک‌های محتوا و ریسک‌های تماس می‌شود. ریسک‌ محتوا زمانی است که کودک، در معرض نمایش محتوای در دسترس همه کاربران اینترنت (در روابط یک به چند) قرار گیرد. ریسک‌های تماس نیز زمانی است که کودک به طور فعال، درگیر یک رابطه شخصی یا تعامل، […]

ریسک‌های فناوری اینترنت مربوط به کودکان به عنوان کاربران اینترنت شامل ریسک‌های محتوا و ریسک‌های تماس می‌شود. ریسک‌ محتوا زمانی است که کودک، در معرض نمایش محتوای در دسترس همه کاربران اینترنت (در روابط یک به چند) قرار گیرد. ریسک‌های تماس نیز زمانی است که کودک به طور فعال، درگیر یک رابطه شخصی یا تعامل، دو جانبه یا چند جانبه ‌باشد. ریسک محتوا، شامل سه زیر مجموعه اصلی محتوای غیر قانونی، محتوای نامناسب سن یا محتوای زیان‌آور و آگاهی و مشاوره زیان‌آور است. عواقب احتمالی با نوع ریسک و عوامل دیگر مانند سن کودک و انعطاف پذیری، متفاوت خواهند بود.

.

محتوای غیرقانونی شامل ترویج جنبش نژادی، نژادپرستی، سخن گفتن از نفرت و دیگر اشکال تبعیض که انتشارشان در بعضی از کشورها ممکن است غیرقانونی باشد. خصوصا در جایی که ممکن است تحت دسته‌بندی محتوای نامناسب سن نیز قرار بگیرد. محتوای مرتبط با استثمار جنسی کودکان در بسیاری از کشورها غیرقانونی است و احتمال برخورد کودکان با این نوع محتوا، خیلی کم است. در یک نظرسنجی آمریکایی در سال ۲۰۰۶، فقط دو کودک ۱۰ تا ۱۷ ساله از ۱۵۰۰ کودک با این نوع محتوا برخورد داشتند که مشخص شد یکی از آن ها از طریق یک لینک گمراه‌کننده بوده است.

.

محتویات نامناسب سن مانند نفرت، خشونت و یا پورنوگرافی بزرگسالان، گرچه عموما غیرقانونی نیست، ولی ممکن است به کودکان و رشد آنها آسیب برساند. کودکان به طور تصادفی می‌توانند با چنین محتوایی برخورد کنند و یا این محتوا توسط همسالان به آن ها ارجاع داده می‌شود و یا عمدا به دنبال آن محتوا هستند. آن ها همچنین می‌توانند مشغول رسانه‌های تعاملی مانند بازی‌های ویدئویی آنلاین شوند که خشونت واقع گرایانه‌ای دارند. چنین محتوایی می‌تواند به صورت تجاری ارائه شود و اغلب به صورت آزادانه در دسترس است و یا می‌تواند توسط کاربران اینترنت ایجاد شود.

.

مطالب اینترنت در دسترس عموم مردم، اغلب به وضعیت خاص مخاطبان کودک، حساس نیستند. در حقیقت محتویاتی که برای افراد زیر سن قانونی مضر است، گاهی کودکان را هدف قرار می‌دهد به عنوان مثال از طریق نام دامنه گمراه کنند. صفحات وب که از نفرت و دشمنی حمایت می‌کنند نیز حاوی بخش‌هایی برای کودکان همراه با بازی‌ها و اطلاعات غلطی برای آن ها هستند.

.

مشاوره‌ های زیان‌آور نیز منجر به خودکشی، مصرف مواد مخدر یا الکل و یا اختلالات خوردن (مثلا بی‌اشتهایی) خواهند شد. همان‌طور که هر شخصی از جمله افراد زیر سن قانونی می‌تواند چنین محتوایی را در وب قرار دهد، کنترل آن نیز بسیار دشوار است، هرچند اطلاعات در مورد این موضوعات می‌تواند مفید باشد، لیکن تمایز میان توصیه‌های زیان‌آور و مفید دشوار است.

.

اطلاعات بسیار محدودی در مورد خطرات مربوط به مشاوره‌های آنلاین زیان‌آور مانند خودکشی یا مواد مخدر موجود است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بیشتر در معرض خطر بی‌اشتهایی و آسیب به خود (خودآزاری) هستند. در یک مطالعه آمریکایی بیش از ۴۰۰ بولتن در مورد موثرترین تکنیک‌های آسیب زدن به خود، به اشتراک گذاشته است که اکثر کاربران، دختران بین ۱۶ تا ۲۳ ساله هستند و بیشتر آنها در حدود ۱۸ سال سن دارند. یک مطالعه استرالیایی نشان داده است که شرکت‌کنندگان در یک گروه بحث خودآزاری، بیشتر زنان (میانگین سن ۲۱.۴ سال) هستند که از سن ۱۳.۶ سال این کار را آغاز نموده‌اند.

.

خطرات تماس هنگامی رخ می‌دهد که کودکان به صورت آنلاین در ارتباط باشند، مثلا شرکت در چت آنلاین. توجه به این ریسک‌ها بیشتر  از این جهت مورد توجه است که آیا تعامل، به قصد آسیب رساندن به کودک است، آیا کودکان، در معرض تعاملات آنلاین نفرت هستند و این که آیا کودک، به واسطه رفتار طرف مقابل، به خود آسیب می‌رساند؟

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما