به خانوادۀ خود هدیه دهید!

هدیه دادن و گرفتن از دیرباز مورد توجه بشریت بوده و به اندازه قدمت انسان، سابقه دارد. در حقیقت هزاران سال است که مردم با به راه انداختن مراسم و جشن های مختلف به یکدیگر هدیه می دهند. هدیه دادن نشانه‌ ی عشق و علاقه و توجه به طرف مقابل می‌باشد و هرگز نباید آن […]

هدیه دادن و گرفتن از دیرباز مورد توجه بشریت بوده و به اندازه قدمت انسان، سابقه دارد. در حقیقت هزاران سال است که مردم با به راه انداختن مراسم و جشن های مختلف به یکدیگر هدیه می دهند. هدیه دادن نشانه‌ ی عشق و علاقه و توجه به طرف مقابل می‌باشد و هرگز نباید آن را به عهده فراموشی سپرد.

 

هدیه دادن و گرفتن می تواند برای افراد بسیار مهم باشد و موجب سلامت روح و در نهایت جسم دو طرف شود. در حقیقت این عمل افراد را در شرایط برد – برد قرار می دهد و احساسات خوب و بسیار خوشایندی در هر دو طرف ایجاد می کند و موجب صمیمیت و در نتیجه احساس امنیت بیشتر می شود. در حقیقت هدیه دادن و گرفتن باعث ترشح هورمون «سروتونین» می شود که در مغز افراد تنظیم کننده حالات روحی شان است.

 

جالب است که هدیه دادن به مراتب بیش از هدیه گرفتن شادی می آورد و وقتی این عمل به عادتی در زندگی تبدیل شود، مسلما می تواند جلوی افسردگی را بگیرد زیرا فرد هدیه دهنده از این که توانسته دیگری را شاد کند، احساس باارزش بودن می کند. در واقع هدیه دادن را می توان در زمره کارهای نوع دوستانه قرار داد به ویژه زمانی که این کار بدون چشم داشت و توقع تلافی انجام شود، بسیار فرحبخش است.

 

در آموزه‌ های دینی اسلام خیلی به هدیه دادن تاکید شده است؛ به طوری که در روایت آمده است: «وقتی از سفر برمی‌گردید برای اهل خانواده هدیه بیاورید ولو یک تکه سنگ باشد». منظور روایت از سنگ این نیست که انسان باید طلا و زمرد هدیه دهد؛ بلکه هدیه می‌تواند یک چیز خیلی ساده باشد. به لطف الهی در آموزه‌ های دینی ما، همه نوع هدیه وجود دارد؛ به عنوان مثال در روایت داریم که اگر زن و شوهر به هم دست دهند، ۱۰ گناه از آن‌ها محو و ۱۰ حسنه برای آن‌ها رویش می‌کند. همچنین هدیه می‌تواند یک نگاه یا لبخند محبت آمیز باشد.

 

  • در اینجا چند حدیث را برای نشان دادن اهمیت هدیه دادن به فرزندان را عنوان می کنیم:

پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) فرمودند:

«هر کس به بازار رود و هدیه‏‌ای برای خانواده‏‌اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می‏‌برد.
[و هنگامی که هدیه را به خانه می‌‏برد]، باید، قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است. و هر کس [با دادن هدیه‌‏ای] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت‏‌های بهشت کند.»

وسائل الشیعه، ج‏لد ۱۵، ص‏فحه۲۲۷

 

رسول خدا (ص):

«وقتی هدیه ای به فرزندانتان می دهید بین آنان مساوات را رعایت کنید و اگر من کسی را بر دیگری مقدم می داشتم هر آینه زنان را مقدم می داشتم.»

(کنز العمال- ص ۴۴۶)

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما