نوامبر 7
بازدید : 734
عکس : احسان کمالی - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
فرزند خواندگی

پذیرش کودکان بی سرپرست و یتیمان به فرزندی، خواه به منظور کمک به آنان و خواه در جهت رفع نیازهای معنوی پدران و مادرانی که به هر دلیل فاقد فرزند هستند، از دیرباز در جوامع بشری معمول و مرسوم بوده است. از این رو، پذیرفتن فردی که فرزند واقعی و طبیعی زوجین محسوب نمی گردد، […]

پذیرش کودکان بی سرپرست و یتیمان به فرزندی، خواه به منظور کمک به آنان و خواه در جهت رفع نیازهای معنوی پدران و مادرانی که به هر دلیل فاقد فرزند هستند، از دیرباز در جوامع بشری معمول و مرسوم بوده است. از این رو، پذیرفتن فردی که فرزند واقعی و طبیعی زوجین محسوب نمی گردد، تحت عنوان فرزند خواندگی در جوامع گوناگون از سابقه ای طولانی برخوردار است.
.
فرزند خواندگی در صورتی مقبول است که امکان به فرزندی گرفتن فردی که به فرزندی گرفته می شود باشد، از این رو چنانچه فرد جوانی شخص پیری را به فرزندی بگیرد فرزند خواندگی معنی ندارد، همین طور اگر انسان، حیوانی را به فرزندی بگیرد معقول و منطقی نیست.
.
مسئله فرزند خواندگی قدمت و سابقه خیلی طولانی دارد و در مذاهب گذشته مورد توجه و معمول بوده است، پیش از ظهور اسلام نیز این امر به دلیل وقوع موارد چندی متداول و رایج بوده است. بحث فرزندخواندگی یکی از برکات الهی است و ما در آموزه‌های دینی خود داریم که اگر کسی دستی بر سر یتیمی بکشد، به اندازه موهای آن یتیم گناهانش بخشیده می‌شود.
.
توجه به دو نکته:

الف. ایجاد انگیزه برای تربیت فرزند خوانده

ما چرا با فرزندان خود مأنوس‌تر هستیم؟! دلیل آن‌هم این است که آن‌ها از رگ و ریشه‌ی ما هستند و ما یک حس غریضی به آن‌ها داریم؛ لذا اگر هم اذیتی داشته باشند، نمی‌توانیم آن‌ها را از خانه بیرون کنیم؛ اما در فرزندخواندگی این حس وجود ندارد؛ لذا والدینی که می‌خواهند این بچّه‌ها را سرپرستی کنند باید یک سری انگیزه‌های ممتازی را در خود گسترش دهند.

 

ب. افزایش دانش تربیتی

گاهی اوقات ما پدر و مادرها دانش کافی برای تربیت فرزندان خود نداریم و این کمبود ممکن است با غریضه‌ی پدر و مادری برطرف شود؛ اما افرادی که فرزندی را می‌خواهند به سرپرستی قبول کنند باید سطح دانش تربیتی خود را افزایش دهند تا چالش‌های میان آن‌ها و فرزندخوانده کمتر شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما