اکتبر 17
بازدید : 990
نظرات : بدون دیدگاه
جشن هویت

بلوغ سیاسی دقت نوجوان ها را به مسائلی مثل تصمیم گیری اجتماعی ، اتفاق هایی كه در حال وقوع است، ادعا ها و عملكرد های مختلف افراد جلب می كند. نوجوانی هم كه به این نگرش ها برسد فقط سرگرم بازی های كامپیوتری و مدل مو نمی شود. چنین نوجوانی با رسیدن به سطح بالاتری […]

بلوغ سیاسی دقت نوجوان ها را به مسائلی مثل تصمیم گیری اجتماعی ، اتفاق هایی كه در حال وقوع است، ادعا ها و عملكرد های مختلف افراد جلب می كند. نوجوانی هم كه به این نگرش ها برسد فقط سرگرم بازی های كامپیوتری و مدل مو نمی شود. چنین نوجوانی با رسیدن به سطح بالاتری از شناخت و بلوغ سیاسی كم كم از عادت هایی چون عدم تمایل به رفت و آمد با فامیل، زودباوری ادعاهای همسالانش و تسلیم شدن در برابر وعده های افراد ناباب دور می شود. اینكه بلوغ سیاسی و استفاده از ایام انتخابات چه ربطی به هویت نوجوان دارد و شما به عنوان والدین این نوجوانان چطور باید این مقوله ها را به یكدیگر مرتبط كنید چیزی است كه در این مطلب به آن اشاره می كنیم.

هویت نوجوان در حال غرق شدن
هویت یعنی «من كیستم و چه صفت ها یا ارزش هایی دارم كه مرا قابل توجه می كند و باعث فرق من از دیگران می شود». احتمالا نوجوان های زیادی را دیده اید كه با روش هایی مثل گذراندن همه وقت شان به درس خواندن، مدال آوردن ورزشی، كسب درآمد، آرزوی شهرت و حتی تغییر مدل پوشش دنبال اثبات خود هستند. نوجوان هایی هم هستند كه برای اثبات خود راه های مفید و مثبت را پیدا نمی كنند و برای هویت یابی به جای درك بهتر جایگاه شان در خانواده، اجتماع و كشور دست به دامان دوستی های ناباب، مواد انرژی زا ، اعتیاد و… می شوند. حق انتخاب اینكه نوجوان خانه شما باید چه فردی بشود، چطور خود را ثابت كند، برای چه هدف هایی تلاش كند، دفاع كند و… صرفا به عهده خود او نیست. نقش والدین هوشیار و آگاه در این میان مانند چیدن یك سفره رنگارنگ از غذاهاست كه در عین دادن حق انتخاب به فرزند، سفره سالم و متنوعی را پیش روی نوجوانان خود باز می كنند.
سهم نوجوان در انتخابات
بیماری بی تفاوت بودن به محیط، دائم پیشرفت می كند تا جایی كه امروز همه می توانند نمونه هایی از قطع رابطه ها را نام ببرند. مهم است كه نوجوان ها در آستانه جوانی و فاصله كمی كه با استقلال از خانواده دارند، یاد بگیرند كه همه چیز به آنها ربط دارد. باید برای آنها سرنوشت دیگران مهم باشد و حتی برای بهتر شدن اوضاع دیگران تلاش كنند. حسین فهمیده ها اینگونه تربیت شده بودند كه برای همه ما افتخار آفرین شده اند. فرصت انتخابات یكی از همین تمرین های اجتماعی است تا نوجوانان بدانند اثر فكر و رأی آنها در سرنوشت همه جامعه تأثیرگذار است پس نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند. اگر در ایام قبل از انتخابات حرف هایی مانند آنچه شبكه های ماهواره ای توصیه می كنند كه «رای دادن فایده ای ندارد و…» برای نوجوان رأی اولی بازگو شود، ممكن است این ناامیدی ریشه عمیق خودخواهی را به جان نوجوان بیندازد. رهبر روشن بین ما، حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: البته سیاست بازی و آلت دست این حزب و آن حزب شدن را بنده برای جوان نمی پسندم؛ اینها برای جوان هیچ شرف و افتخاری ایجاد نمی كند؛ اما اینكه جوان بداند می تواند اثرگذار باشد و نقش ایفاكند، خیلی ارزش دارد.

تا من هستم

اگر نوجوان رأی اولی شما حس میهن دوستی اش كامل شده و می داند در حد سن خود با رأی دادن می تواند كشورش را بسازد، اجازه بدهید قدم بعدی پیشرفت را بردارد. وقتی امام خمینی(ره) توصیه كردند كه «هر كس به مقدار توان و حیطه نفوذش در خدمت اسلام و میهن باشد» پس نوجوان شما هم می تواند در مدت انتخابات قدم بزرگ تری برای كمك به دوستانش بردارد. این تلاش جدید او برای شما هم فرصت خوبی است تا چند دوست صمیمی او را به خانه دعوت كنید تا ناظر گپ صمیمی و شیرین سیاسی آنها باشید و رفتار و ویژگی های دوستانش را بیشتر بشناسید. امام خمینی(ره) هم كه روزی گفتند: «تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم كرد و…/ صحیفه نور، جلد 21» روزی نوجوان بودند و تمرین عزت نفس شان را از آن روزها شروع كردند. فرزندتان می تواند با كمك شما در گفت وگوهای دوستانه این روزهایش در مورد حق جدیدی كه پیدا كرده اند صحبت كند. تكرار جمله «تا من هستم» از امام خمینی برای نوجوان، غیرت او را بارور می كند و این ویژگی خوب می تواند حلقه وار غیرت به خانواده، غیرت به حفظ حریم شخصی و غیرت به مراقبت از حریم دیگران را هم به او بیاموزد.

با هیجانات انتخاباتی چه کنیم؟

*اگر فردی روی فكر سیاسی اش اصرار دارد و گوش اش بدهكار نیست به او حق بدهید. او هم مثل شما حق رأی دارد و یك بار بیان نظر شما كافی است.به فرزندتان اخلاق بحث های سیاسی را از اهل بیت یاد بدهید. بحث كردن به خاطر به كرسی نشاندن حرف، بدون اینكه به حق بودن آن توجه شود نامش جدل است و تا فردی این اخلاق را ترك نكند ایمانش كامل نمی شود، بهشت بر او حلال نیست و دوستانش را هم از دست می دهد. دوری از تهمت و برچسب زدن هم مهم است.
*اینطور فكر نكنید كه با اهمیت دادن به مسئله حق رأی نوجوان تان كلی وقت فرزند شما پای انتخابات می رود و… . اغلب والدین بارها و ساعت ها شاهد وقت گیری موبایل و تبلت و انواع رسانه ها از فرزندشان بوده اند.
*انتخابات و خبرهای این مدت و مرور اتفاق های زمان های گذشته می تواند به فرزندتان پایبند ماندن به قانون را یاد دهد.

 

منبع : همشهری

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال
همچنین بخوانید :

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما