دسامبر 11
بازدید : 3969
نظرات : بدون دیدگاه
واکنش والدین به زمین خوردن کودک

از همان اولین سال تولد، کودک یاد می گیرد که به عکس العمل شما توجه کند. در واقع بیان ساده احساسات شما، علامتی است که به او اجازه می دهد تا واکنش نشان داده و آن را گسترش دهد. بنابراین چنانچه عکس العمل شما خندیدن و یا اخم کردن و یا فریاد زدن باشد، کودک […]

از همان اولین سال تولد، کودک یاد می گیرد که به عکس العمل شما توجه کند. در واقع بیان ساده احساسات شما، علامتی است که به او اجازه می دهد تا واکنش نشان داده و آن را گسترش دهد. بنابراین چنانچه عکس العمل شما خندیدن و یا اخم کردن و یا فریاد زدن باشد، کودک نیز به همان صورت نسبت به حادثه عکس العمل نشان می دهد.

 

وقتی کودکتان می افتد، جارو جنجال به پا نکنید. زیرا با این کار به نوعی، حس قربانی بودن را به او منتقل می کنید. به یاد داشته باشید که او در حال یادگیری از شما و عکس العمل های شماست و عکس العمل های خود را نسبت به آنچه که از شما در قبال مسائل مختلف می بینید، مطابقت می دهد.

 

اگر کودک در اثر افتادن آسیب ببیند و گریه سر دهد، به او نگویید: «خوبی، طوریت نشده». کودکی که آسیب دیده و در حال گریه کردن است، اصلا حال خوبی در آن لحظه نداشته و حتما صدمه ای دیده است. به او بگویید که چه آسیبی دیده و گرنه احساسات درونی او را نادیده گرفته اید.

 

هرگز کودکتان را در حین بازی ای که شامل بالا رفتن از جایی با ارتفاع بلند است، بدون مراقب رها نکنید. همیشه به یاد داشته باشید که هیچ وقت برای یاد دادن ادب و نزاکت و همچنین ایجاد عادات رفتاری مناسب در کودکان زود نیست. باید بدانیم که کودکان ما، از طریق تقلید کردن از آنچه ما انجام می دهیم، می آموزند.

 

باید تا حد امکان عکس العمل خود را کنترل کرده و آرام باشید و در حد نیازش به او کمک کنید، بگذارید خودش از زمین بلند شود و یا صندلی افتاده را کنار بزند. کودک به مرور یاد خواهد گرفت، در واقع کشف خواهد کرد که می تواند با کمی غلّو و تغییر رفتار یا به عبارتی دستکاری در رفتار توجه بیشتر شما را جلب کند. او با بزرگ نمایی درد، طالب همدردی بیشتر است. در چنین مواردی بهتر ین عکس العمل این است که با جدیت به او بگویید: اجازه بده دستت را بینم، نه چیزی نشده است.

.

مسئله را که با شوخی و طنز همراه کنید و به او بگویید: «زمین خودی چی پیدا کردی؟»  یا با توجه به جاندار پنداری کودکان که گمان می کند تمام اشیاء جان دارند، زمین را دعوا کنید که چرا بچه مرا زمین زدی؟ یا به درِ جعبه بگویید: چرا انگشتِ دستِ پسر یا دخترم را گاز گرفتی؟ کودکان از این بازی خیالی لذت می برند. و بالاخره اغلب بچه ها دوست دارند داستانی را از کودک مشابه خود بشنوند زیرا از همدردی و همنوایی لذت می برند. به فرزندتان بگویید: حالا بیا قصه ی بچه ای را گوش کن که زمین خورده بود یا می خواهی داستان زمین خوردن را بگویم.

.

گریه شدیدش تبدیل به هق هق می شود. او را آرام در آغوش بگیرید، گرمای وجودتان درمان هر دردی است. مادر من به نگاه نگران تر و گرمای وجودت نیاز دارم. عشقت را از من دریغ مکن. حتی وقتی که سال تولدم به من می گوید که دیگر کودک نیستم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما