کشف اندام خصوصی

یعضی از کودکان خودشان را لمس می کنند و با ناحیه تناسلی خود بازی می کنند. دلیل اصلی این کار، کنجکاوی است. او در این سن با بخشی از بدنش آشنا می شود که قبلاً متوجه آن نشده بود، لذا می خواهد به طور کامل آن را کشف کند. دلیل دوم و ناخوشایند این است […]

یعضی از کودکان خودشان را لمس می کنند و با ناحیه تناسلی خود بازی می کنند. دلیل اصلی این کار، کنجکاوی است. او در این سن با بخشی از بدنش آشنا می شود که قبلاً متوجه آن نشده بود، لذا می خواهد به طور کامل آن را کشف کند. دلیل دوم و ناخوشایند این است که او همانند نوجوانان و بزرگسالان برای لذت این کار را انجام می دهد.

.

کشف بدن بخشی از روند رشد است. شما زمانی که کودکتان انگشت شستش را در دهانش می گذارد و می مکد، هرگز مشکلی ندارید. پس حالا چرا هنگامی که او بخشی دیگر از بدنش را لمس می کند، ناگهان خجالت می کشید؟ زیرا یک بزرگسال مانند شما می داند که عمل لمس کردن اندام تناسلی زشت و بد است.

.

نکته این جاست، هنگامی که کودکتان با اندام تناسلی خود بازی می کند، شما نمی توانید آن را به عنوان استمناء تلقی کنید. بله، او از این کار لذت می برد، اما این فقط یک حس خوب است و طبیعت جنسی ندارد. او احساس نمی کند این کارش زشت و اشتباه است. او نمی داند رابطه جنسی چیست و این چیزی نیست که شما در باره آن نگران باشید. شما از دید بزرگسالان به این موضوع نگاه می کنید. بیایید به این مساله از دید کودکان نگاه کنید، آن گاه فوراً در می یابید که این عمل کاملاً معصوم و عمدتاً بی ضرر است. کودکتان بدنش را کشف می کند و مفهوم اندام های خصوصی برای کودک ۳ ساله شما معنایی ندارد. بدین ترتیب، اگر کودک شما در مکان های عمومی- اجتماعی این عمل را انجام دهد، می تواند تنها برای شما و سایر بزرگسالان تجربه ای خجالت آور باشد. بنابراین سطحی از مداخله لازم می باشد.

.

هنگامی که کودکتان با اندام تناسلی اش بازی می کند، چگونه باید به واکنش نشان دهید؟ مانند هر چیز دیگری، انجام بیش از حد این رفتار یک مشکل است. گاهی اوقات بازی جنسی در کودکان ممکن است نشان دهنده در معرض سوء استفاده جنسی قرار گرفتن باشد. اغلب کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند، علائمی مانند: حواس پرتی و انحراف را از خود نشان می دهند. در ادامه به معرفی راهکارهایی جهت مقابله با چنین رفتارهایی از سوی کودکتان می پردازیم.

.

۱. سرزنش نکنید

کودک شما فکر نمی کند که انجام دادن این عمل اشتباه است، بنابراین او را تنبیه و سرزنش نکنید.

.

۲. اندام تناسلی را بخش های بد بدن ننامید

بسیار مهم است که بخش های خصوصی بدن را جزء بخش های بد که نباید لمس شوند، طبقه بندی نکنید. متاسفانه این کار رایج ترین واکنش والدین است. چنین طبقه بندی ای باعث می شود کودکان در آینده مشکلاتی با تمایلات جنسیشان داشته باشند.

.

۳. به او بگویید این کار را در جمع انجام ندهد

بدون این که کودکتان را خجالت زده یا سرزنش کنید، به او توضیح دهید، هر کاری که می خواهد با اندام های خصوصی اش کُند، باید به طور خصوصی انجام دهد. برای مثال: او مقابل دیگران ادرار یا مدفوع نمی کند، بلکه داخل توالت این کار را انجام می دهد. به همین ترتیب، به او توضیح دهید که اگر می خواهد دستش را داخل شلوارش کند، باید این کار را در اتاق دیگری انجام دهد، چرا که این کار برای شما و سایرین ناراحت کننده است. کودکتان به احتمال زیاد این کار را انجام نمی دهد، چرا که می خواهد نزدیک شما باشد. علاوه بر این، به دلیل این که شما به او نمی گویید این کار را انجام ندهد، علاقه اش برای انجام این کار به طور کلی به زودی از بین می رود.

.

۴. او را نترسانید

یکی دیگر از روش های رایج برای مقابله با این عمل ترساندن است. برای مثال: «اگر این کار را انجام دهی، دکتر به تو آمپول می زند» یا «اگر این کار را انجام دهی، مریض می شوی». این عبارت ممکن است موثر واقع شود، اما عزت نفس کودکتان را کاهش می دهد و ممکن است بی دلیل احساس گناه کند.

.

۵. منطقی باشید

هنگامی که با کودک خود در این باره صحبت می کنید، به خصوص اگر او کمی بزرگ تر است، (۴ الی ۶ سال)، می توانید بپذیرید که لمس کردن نواحی خصوصی بدن احساس خوبی ایجاد می کند. با این وجود، اگر او تمام مدت این کار را انجام می دهد، وی را از سایر فعالیت هایی که بدان ها علاقه مند است، مانند: بازی کردن یا بیرون رفتن با دوستان، باز می دارد.

.

۶. حواسش را پرت کنید

کودکتان به احتمال زیاد، هنگامی که خسته و کسل می شود، به طور غیر ارادی اندام تناسلی اش را لمس می کند (همانند دست در بینی کردن). بنابراین، بهترین راه برای بازداشتن او از این کار، پرت کردن حواسش و مشغول کردن وی به سایر فعالیت های مورد علاقه اش می باشد. گاهی اوقات کودکان این کار را به عنوان تسکین اضطراب خود انجام می دهند، اگر علت این باشد، شما باید ریشه اضطرابش را بیابید و آن را حل کنید. به کودکتان یاد دهید که چگونه اضطرابش را به روش های قابل قبول تر از نظر اجتماع، تسکین دهد.

.

۷. نادیده بگیرید

این روش بهترین واکنش است. اگر کودکتان واقعاً کوچک است (۲ الی ۳ ساله)، بخش های خصوصی هیچ معنایی برای او ندارند. وی اهمیتی نمی دهد که بدون لباس در اطراف خانه پرسه بزند. او اهمیتی نمی دهد که مقابل دیگران ادرار یا مدفوع کند. بنابراین چگونه می خواهید به او توضیح دهید که لمس اندام های تناسلی خصوصی است؟ در حقیقت، اگر شما به این موضوع خیلی اهمیت دهید، ممکن است کنجکاوی کودکتان افزایش یابد و این کار را بیشتر انجام می دهد.

.

برخی رفتارها طبیعی و معمول هستند و برخی رفتارها غیرطبیعی و غیر معمول هستند. لمس اندام تناسلی طبیعی است. در سنین کودکی، حتی لمس کردن اندام تناسلی سایر کودکان یا بزرگسالان نیز معمول و طبیعی است. با این وجود، اعمال زیر طبیعی نیستند و باید با پزشک کودکتان در این باره گفتگو کنید.

.

  • این عمل را مکرراً انجام دهد، به طوری که از سایر فعالیت ها باز بماند و اغلب اوقات مشغول این عمل باشد.
  • این عمل را به شدت انجام دهد، به طوری که منجر به درد و ناراحتی جسمانی شود.
  • این عمل را به گونه ای انجام دهد که امکان پرت کردن حواسش توسط شما وجود نداشته باشد و هنگامی که سعی می کنید حواسش را پرت کنید، عصبانی شود.
  • اگر علاقه مند به قرار دادن چیزی در ناحیه تناسلی اش باشد.

 

البته موارد بالا، نادر هستند. در اغلب موارد، کودک شما فقط کنجکاو است و به زودی بزرگ می شود و چیزهای دیگری را برای کشف کردن پیدا می کند. بنابراین نترسید و خجالت نکشید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما