دسامبر 7
بازدید : 711
نظرات : بدون دیدگاه
علت بدخوابیدن بچه ها

کودک که متولد می‌شود چند مشکل پیش می‌آید که یکی از آن ها علاقه اطرافیان به در آغوش گرفتن اوست و همین وابستگی عادت‌ هایی را برای کودک ایجاد می‌کند که در روند خواب اشکال به وجود می‌آورد. مراقبت‌های افراطی والدین و اصرارشان به این که کودک در رختخواب خود و در شرایط خاصی بخوابد […]

کودک که متولد می‌شود چند مشکل پیش می‌آید که یکی از آن ها علاقه اطرافیان به در آغوش گرفتن اوست و همین وابستگی عادت‌ هایی را برای کودک ایجاد می‌کند که در روند خواب اشکال به وجود می‌آورد. مراقبت‌های افراطی والدین و اصرارشان به این که کودک در رختخواب خود و در شرایط خاصی بخوابد می‌تواند کودک را نسبت به موضوع خاصی شرطی کند و او نتواند در هر محیط و شرایطی که لازم است بخوابد.

 

کودکانی که وابسته‌اند و اضطراب جدایی دارند، هم موقع خواب و هم موقع بیدار شدن مشکل دارند. عده‌ای از کودکان وقتی بیدار می‌شوند تا بخواهند زمان و مکان‌شان را تشخیص دهند کمی طول می‌کشد بنابراین اضطراب یا میزان آرامش کودک هم مهم است. کودکانی که وابستگی ایمن به مادر دارند ترس از دست دادن مادر را ندارند و راحت‌تر می‌خوابند.

 

خواب و غذا خوردن باید برای کودک یک عملکرد مثبت داشته باشد و او خودش خوابیدن را دوست داشته باشد. مسئولیت این که این تجربه تبدیل به یک تجربه مثبت در زندگی او شود با والدین است. والدین باید ۱۰ دقیقه قبل از خواب در کنار کودک باشند، او را مورد نوازش و گفت‌ و‌ گو قرار دهند و با قصه او را دعوت به خواب کنند تا موضوع خواب تبدیل به یک تجربه مثبت شود.

 

وقتی کودک بزرگ‌تر شد و بعد از یک سال و نیمگی، کم‌کم او را عادت دهید که در رختخواب خودش بخوابد. اگر به نظر می‌رسد والدین در این مورد توانایی لازم را ندارند بهتر است آموزش ببینند زیرا خواب مسئله مهمی است. وقتی کودک بیدار می‌شود و بی‌قرار است و گریه و جیغ و داد می‌کند مهم است که برخورد مادر با آرامش باشد. به این ترتیب او کم‌کم تجربه می‌کند که بی‌قراری‌اش منطقی نیست و احساس امنیت خواهد کرد.

 

به او یاد دهید که او می‌خوابد ولی شما بیدارید و همه نباید در ساعت مشخصی به خواب بروند. او را به این موضوع عادت دهید. مادر با همه حس مادری‌اش گاهی خسته می‌شود و نیاز به تجدید قوای مادری دارد بنابراین زود خواباندن کودک به او فرصت استراحت می‌دهد و کمک می‌کند زمانی را برای خودش داشته باشد.

 

کم تحرکی کودکان بی خوابی ایجاد می کندو باعث بد خوابی کودک می شود. کودکان امروز ساعت های طولانی را صرف تماشای فیلم و کارتون می کنند در نتیجه فعالیت بدنی آن ها کمتر است و انرژی کمتری هم مصرف می کنند. این کم تحرکی باعث کمبود خواب، چاقی و اضافه وزن کودکان می شود.

 

بهتر است والدین در طول روز حتما فعالیت فیزیکی منظمی برای کودکان خود در نظر بگیرند. برای کودکان کم سن تر، رفتن به پارک و فضای آزاد کمک کننده است. می توان کودکان بزرگ تر را هم در کلاس های مربوط به یک رشته ورزشی، مثل ژیمناستیک، دو و میدانی و دوچرخه سواری ثبت نام کرد تا انرژی بیشتری صرف کنند و بخوابند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما