دسامبر 11
بازدید : 1773
نظرات : بدون دیدگاه
مجازات عاقّ والدین

عاق والدین به این است که فرزند، حرمت آن‌ها را رعایت نکند و بی ادبی نماید و آن‌ها را به سبب گرفتاری یا رفتاری برنجاند و آزار و اذیت کند و در چیزهایی که عقلاً و شرعاً مانعی ندارد از آن‌ها نافرمانی نماید و این عقوق گناه کبیره است. ۱. قبول نشدن نماز امام صادق […]

عاق والدین به این است که فرزند، حرمت آن‌ها را رعایت نکند و بی ادبی نماید و آن‌ها را به سبب گرفتاری یا رفتاری برنجاند و آزار و اذیت کند و در چیزهایی که عقلاً و شرعاً مانعی ندارد از آن‌ها نافرمانی نماید و این عقوق گناه کبیره است.

۱. قبول نشدن نماز

امام صادق (ع) فرمودند: «یعنی هر کس که از روی نفرت به پدر و مادرش که به او ستم کرده ‏اند نگاه کند، نمازش در درگاه الهی پذیرفته نمی‏شود. با دقت در این روایت متوجه می‏ شویم نماز کسی که والدین خویش را نافرمانی کند به طریق اولی مورد قبول درگاه الهی قرار نمی ‏گیرد.

.

۲. قبول نشدن عبادات

در خبر قدسی است که خداوند عزوجل می‌فرماید: «به عزت و جلال و بلندی شأن خودم سوگند که اگر عاقّ والدین عبادت جمیع پیغمبران را بکند، از او قبول نمی ‏کنم».

.

۳. مجازات شدن در همین دنیا

از پیامبر‌اکرم‌(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) نقل شده که فرمودند: «عقوبت سه گناه تعجیل می‌شود و به آخرت نمی ‏ماند: نافرمانی پدر و مادر، ظلم و تجاوز بر مردم، ناسپاسی در مقابل احسان و نیکی.»

.

۴. عدم ورود به بهشت

یک دسته از افرادی که وارد بهشت نمی‏شوند، هر چند اعمال خیر زیادی انجام دهند، عاقّ والدین هستند. امام صادق‌ (ع) فرمودند: «نافرمانِ والدین و شراب‌خوار و انسان خیر منت‌گذار وارد بهشت نمی‏ شوند.»

.

۵. عدم استشمام بوی بهشت

رسول خدا (ص) فرمودند: «بپرهیزید از نافرمانی پدر و مادر، زیرا بوی بهشت در حالی که از مسیر هزار سال راه استشمام می‏شود، چند گروه آن را احساس نمی‏ کنند که عبارتند از: عاقّ والدین، قاطع رحم، پیرمرد زناکار و همسایه‏ ای که تکبر ورزد، زیرا کبر ردای خدای تعالی است.

.

۶. خشم خداوند

در خبر است که اول چیزی که در لوح محفوظ نوشته شده، این بود که: منم خدایی که به جز من خدایی نیست، هر که پدر و مادر از او راضی باشند من نیز از او راضی هستم و هر که پدر و مادر بر او خشمناک باشد، من نیز بر او خشمناکم.

.

۷. ندیدن پیامبر اکرم (ص) در روز قیامت

افرادی که موجبات ناراحتی و نارضایتی والدین خویش را فراهم می‏ کنند در روز قیامت از توفیق دیدار پیامبر‌اکرم (ص) حروم می‏مانند. پیامبر خدا (ص) در این باره فرمودند: «جمیع مسلمین در روز قیامت مرا خواهند دید مگر عاقّ والدین و شراب‏‏خوار و کسی که نام مرا بشنود و صلوات بر من نفرستد».

.

۸. کوتاه شدن عمر

یکی دیگر از مجازات‏ های دنیوی این گونه افراد، کوتاه شدن عمر ایشان می‏ باشد.

.

۹. هجوم فقر و پریشانی

افرادی که زمینه‌ی رضایت والدین خود را به وجود نمی‏آورند، مورد هجوم فقر و ناداری، پریشانی و اندوه قرار گرفته و زندگی ایشان دچار اختلال و مشکلات مختلف می‏ گردد.

.

۱۰. شدت سکرات موت

هر که به پدر و مادر یا یکی از آن‏ ها بدی کند، عمر او کوتاه و زندگانی وی به تلخی می‏گذرد، فقر و پریشانی به او هجوم می ‏آورد، سکرات مرگ بر او شدید و جان کندن بر او دشوار می‏ گردد.

.

۱۱. از بین رفتن توفیق الهی

از دیگر عقاب های دنیوی این افراد، از بین رفتن توفیق الهی در مورد انجام واجبات و مستحبات، و ترک محرمات و مکروهات می ‏باشد که بر افراد آگاه بسیار سخت است.

.

۱۲. قطع نسل

امام رضا (ع) فرمودند: «خداوند نافرمانی پدر و مادر را از این جهت حرام فرموده است که موجب از دست دادن توفیق طاعت خداوند عزوجل و بی‌احترامی به پدر و مادر و ناسپاسی نعمت و از بین رفتن شکر و سپاس‌گزاری و کم‌شدن نسل و قطع آن می‏ شود؛ زیرا نافرمانی والدین سبب می‏گردد که به پدر و مادر احترام نشود، حق و حقوق‏ آن‏ ها شناخته نشود، پیوندهای خویشاوندی قطع گردد، پدر و مادر به داشتن فرزند بی‌رغبت شوند و به علّت نیکی نکردن و فرمان نبردن فرزند از پدر و مادر، آنان نیز کار تربیت او را رها سازند».

پس شایسته است با استعانت از درگاه الهی خود را از این گناه و عقاب بازداشته و درصدد نیکی و احسان به والدین خویش برآییم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما