دسامبر 3
بازدید : 2256
نظرات : بدون دیدگاه
آرایش کردن و نگرانی والدین

در علم روانشناسی برای آرایش کردن یا نکردن از کودکی تا نوجوانی هیچ محدوده سنی خاصی تعیین نشده، تمایل به آرایش در کودکان و نوجوانان، یک امر طبیعی است زیرا آن ها با الگو گرفتن و همانندسازی با مادر یا خواهر خود، از سه تا چهار سالگی در بازی‌های کودکانه با برداشتن لوازم آرایشی بزرگترها […]

در علم روانشناسی برای آرایش کردن یا نکردن از کودکی تا نوجوانی هیچ محدوده سنی خاصی تعیین نشده، تمایل به آرایش در کودکان و نوجوانان، یک امر طبیعی است زیرا آن ها با الگو گرفتن و همانندسازی با مادر یا خواهر خود، از سه تا چهار سالگی در بازی‌های کودکانه با برداشتن لوازم آرایشی بزرگترها و آرایش کردن خود یا عروسکشان، شور و اشتیاق آرایش کردن را نشان می دهند.

 

نگرانی والدین در آرایش کردن کودک باید از زمانی آغاز شود که کودک یا نوجوان در آرایش خود افراط کرده و یا در موقعیت‌های زمانی و مکانی نامناسب این‌کار را انجام دهد. این که اصلا به کودک اجازه آرایش داده نشود، ممکن است برخی کودکان را لجباز کند، طوری که سرسختی از خود نشان دهند و اتفاقا میل به آرایش کردن در آن ها بیشتر شود.

 

در درجه اول بهتر است بزرگترها خودآرایی کمتری در حضور کودک داشته باشند، سپس برای کودکان با زبان کودکانه توضیح دهند که این کار مخصوص بزرگترهاست و کودک را از مضرات آن آگاه کنند، به طور مثال به او بگویند که آرایش کردن ممکن است به سلامتت آسیب برساند، در ضمن برای آن ها چارچوبی مشخص تعیین کنند، مثل اگر هم اجازه آرایش بسیار محدود به کودک دادند، باید به او بفهمانند که این کار را فقط وقتی در خانه است، می تواند انجام دهد.

 

به منظور جلوگیری از سرکوب نشدن امیال کودک و با توجه به شرایط سنی حساس و در نظر گرفتن لطافت پوست آن ها، تا جایی که ممکن است، لوازم آرایشی کودکانه ای برای آن ها تهیه شود که بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد، نه این که خانواده ها لوازم آرایشی بزرگ ترها را در اختیار کودک قرار دهند.

 

در صورتی که والدین مشاهده کنند، پسرشان رفتارهایی مغایر با جنسیتش از او سر می زند، مثلا تمایل به آرایش کردن دارد، یا به بودن در جمع خانم ها تمایل بیشتری دارد و یا دوست ندارد با پدرش جایی برود، این رفتارها ممکن است پیامدهای ناخوشایندی را در زندگی فردی و اجتماعی کودک به همراه داشته باشد. در این شرایط باید برای اصلاح این رفتارها با صحبت کردن، توضیح دادن تفاوت های رفتاری بین زن و مرد، این مشکل را در ذهن کودک حل کرد، اما اگر باز هم این مشکلات تداوم پیدا کرد، خانواده ها باید از خدمات افراد متخصص در این حوزه بهره ببرند.

 

با توجه به این که مواد آرایشی، از نظر بهداشتی آسیب های جدی به پوست کودک وارد می کند، به هیچ عنوان از آن ها استفاده نکنید. به ویژه اگر آن وسایل متعلق به خودتان است. زمانی که کودک درخواست استفاده از وسایل آرایشی را دارد بدون این که نصیحت کنید، تذکر بدهید و یا تسلیم او شوید، فقط و فقط بگویید نه نمی شود و در مقابل گریه ها، جیغ ها و تهدیدهای او سکوت کنید و هیچ واکنشی نشان ندهید.

 

اگر تسلیم خواسته های کودک بشوید در آینده نیز باید در مقابل خواسته های بزرگتر او تسلیم شوید. آیا می توانید؟ گاهی اوقات و نه همیشه می توانید در مورد آسیب هایی که مواد آرایشی به پوست کودک وارد می کند، توضیحات ساده و کوتاهی بدهید. از آنجایی که ممکن است برخی از کودکان، مخفیانه از وسایل آرایشی استفاده کنند، تا حد ممکن آن ها را از دسترس شان دور نگه دارید.

 

اگر زمانی متوجه شدید که کودک بدون اجازه از وسایل آرایشی شما استفاده کرده، بدون عصبانیت، توهین یا تحقیر، به او پیامِ من بدهید که خیلی از این رفتار او ناراحت هستید. مثلاً بگویید: وقتی بدون اجازه به وسایل من دست می زنی خیلی ناراحت می شوم. وقتی پیام می دهید جدی باشید و قاطع صحبت کنید.

 

خودتان الگوی مناسبی برای کودک باشید یعنی بدانید چه زمان، چه مقدار و چگونه از مواد آرایشی استفاده می کنید. معمولاً کودکانی که کمتر در خانواده دیده می شوند و یا به آن ها توجه کافی نمی شود با آرایش کردن می خواهند جلب توجه نمایند. پس به نکات مثبت آن ها توجه کنید. مثلاً نقاشی های شان را نصب کنید، کارهای دستی شان را به نمایش بگذارید و … .

 

اگر دیدن فیلم ها، سی دی های کارتونی و یا شبکه های ماهواره ای، الگوهای نامناسبی برای کودک هستند آن ها را کاهش داده یا حذف نمایید. برخی از کودکان علاقۀ زیادی به این گونه مسائل دارند یعنی دوست دارند آرایش کنند، از ازدواج و عروسی صحبت کنند، تجمل گرا باشند و …  که باید با حوصله و به درستی با آن ها برخورد کرده، بیشتر سعی کنید وقت های بیکاری شان را با برنامه های شاد و متنوع پر کنید. اگر در پسرها تمایل به آرایش کردن و یا پوشش دخترانه دیده می شود مثلاً دوست دارد لاک بزند، موهایش را ببندد، روسری سر کند و … ، باید موضوع توسط یک روانشناس بررسی شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما