آشنا کردن نوجوانان با ایدز

یکی از مهمترین گروه های پرخطر، نوجوانان و جوانان می باشند و کسب آگاهی در زمینه کنترل و پیشگیری از ایدز جزء ضروریات آموزشی تمام کشورهاست. آنچه باید جوانان و نوجوانان درباره ایدز بدانند این است که:   ایدز تا کنون درمان قطعی نداشته است. ایدز قابل پیشگیری است. ویروس ایدز می تواند توسط افرادی […]

یکی از مهمترین گروه های پرخطر، نوجوانان و جوانان می باشند و کسب آگاهی در زمینه کنترل و پیشگیری از ایدز جزء ضروریات آموزشی تمام کشورهاست. آنچه باید جوانان و نوجوانان درباره ایدز بدانند این است که:

 

ایدز تا کنون درمان قطعی نداشته است. ایدز قابل پیشگیری است. ویروس ایدز می تواند توسط افرادی که در ظاهر سالم هستند نیز منتشر شود.

 

ویروس ایدز از طریق برخوردهای اجتماعی مثل دست دادن، غذاخوردن، صحبت کردن، حمام و توالت عمومی، استخر شنا و … منتقل نمی شود و نباید از افراد آلوده یا مبتلا به ویروس ایدز وحشت داشت. زیرا این بیماری تنها از راه رفتارهای پرخطر به انسان سرایت می کند و تماس های معمول جامعه باعث انتقال بیماری نمی شود. پس همدردی و حمایت خود را نسبت به این بیماران و افراد آلوده به ویروس دریغ نکنید.

 

  •  برای اجتناب از آلودگی به ایدز

در برابر تعارفات خانمانسوز مثل سیگار، مواد مخدر،‌ شرکت در مجامع خطرناک،‌ وسوسه در انجام کارهای ناسالم از طرف فامیل و دوستان ناباب، مقاومت کنید. برای مقاومت در برابر وسوسه های شیطانی به قدرت لایزال الهی پناه ببرید. به اصول و موازین اخلاقی و انسانی دین مبین اسلام پایبند باشید و بدانید که یکی از دلایل انتشار بیماری و بلای قرن در اروپا و آمریکا و آفریقا بی بند و باری و هرزگی بسیاری از جوانان بوده است.

 

  • علائم بیماری چگونه ظاهر می شود؟

با کاهش قدرت سیستم دفاعی به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونت ها و سرطان هایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند، این بیماری ها بصورت بیماریهای ریوی، اسهال های شدید و مزمن،‌ تبهای طولانی، کاهش وزن،‌ اختلالات شخصیتی،‌ بیماری های مغزی و پوستی خود را نشان می دهند که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

 

جلب مشارکت بخش‌های مختلف، تاکید بر برنامه‌های پیشگیری و کنترل ایدز در گروه نوجوانان و جوانان به صورت آموزش در مدارس و خارج از مدارس در قالب بسته‌های آموزشی که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش شروع شده نیز در دست اقدام است.

 

استفاده از روش‌های نوین آموزشی مثل تهیه کلیپ و فیلم‌های کوتاه که بتواند به طور گسترده در اختیار افراد خصوصا نوجوانان و جوانان قرار گیرد جزو برنامه‌های ما قرار دارد. امیدواریم بتوانیم این کلیپ‌ها را از دانشگاه تا پادگان‌ها و هر نقطه‌ای که این گروه سنی حضور داشته باشند و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی کنیم.

 

فقط نیمی از دانش آموزان عنوان کرده اند که تا کنون در رابطه با HIV و ایدز با والدینشان صحبت کرده اند. شما احتمالا در مورد این مسئله صحبت نمی کنید به دلیل مواردی هم چون: شرم زدگی، تابو و یا کمبود اطلاعات و یا این که موارد دیگری وجود دارند که مانع شما می شوند، مواردی از قبیل:

 

  • کمبود اعتماد به نفس:

شما ممکن است که در مورد صحبت با فرزندانتان درباره مسائل جنسی، HIV و ایدز اطمینان نداشته باشید. بسیاری از افرادی که امروزه نسل والدین را تشکیل می دهند از والدین خود نیاموخته اند که چگونه یک بحث و صحبت سخت مانند این را آغاز کنند. به ویژه این که وقتی نسل والدین امروزی کودک بودند ایدز وجود نداشت. اما باید توجه کنیم که حوزه ایدز به صحبت، بحث و شفافیت بیشتری نیاز دارد.

 

  • ترس:

ممکن است شما این ترس را داشته باشید که این صحبت برای فرزندتان بیش از حد و یا خیلی زود باشد و یا این که صحبت در مورد سکس او را ترغیب کند که بخواهد زودتر از موعد آن را تجربه کند. این مسئله درست نیست. به یاد داشته باشید که کودکان چیزهای زیادی را از تلویزیون، فیلم ها، مجلات، مدرسه و یا دوستانشان شنیده اند. تقریبا ۹۳ درصد از کودکان تا کلاس سوم در مورد ایدز مطالبی را شنیده اند.

 

  • امنیت غلط:

هنگامی که فرزندتان به دبیرستان می رسد شما احتمالا می اندیشید که شما به اندازه کافی در مورد این مسئله با او صحبت کرده اید در حالیکه چنین نبوده است. چرا؟ شاید چون شما فقط با او در مورد مسائل دارویی این مسئله صحبت کرده اید. البته صحبت در مورد مسائل پزشکی و دارویی هم مهم است اما کافی نیست. فرزند شما به اطلاعات کاربردی نیاز دارد مثلا اینکه چگونه از کاندوم استفاده کند و یا از طریق دیگر از HIV جلوگیری کند. آیا می دانید که در دنیا تقریبا ۷.۴ در صد از کودکان تا سن ۱۳ سالگی رابطه جنسی را تجربه کرده اند؟

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما