دسامبر 9
بازدید : 952
نظرات : بدون دیدگاه
راهنمایی فرزندان درباره ایدز

متأسفانه مهابا نسبت به موضوع روابط جنسی به کلی کنار رفته و سخت‌گیری خانواده‌ها نسبت به این موضوعات کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که دیگر جوانان ما از چیزی پروا نداشته و روابط آزادی با یکدیگر دارند و همین مسائل باعث شده است که بیمار دختر مبتلا به ایدز ۱۶ ساله‌ای داشته باشیم که از طریق […]

متأسفانه مهابا نسبت به موضوع روابط جنسی به کلی کنار رفته و سخت‌گیری خانواده‌ها نسبت به این موضوعات کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که دیگر جوانان ما از چیزی پروا نداشته و روابط آزادی با یکدیگر دارند و همین مسائل باعث شده است که بیمار دختر مبتلا به ایدز ۱۶ ساله‌ای داشته باشیم که از طریق روابط ناسالم در دام این بیماری افتاده است. باید آموزش را در مدارس به خصوص بین نوجوانان قبل از بلوغ داشته باشیم و بخشی از کتاب‌های درسی را به این مقوله اختصاص دهیم تا جوانان و نوجوانان رفتارهای پرخطر را بشناسند و از آن دوری کنند.

 

نباید مسئله آموزش را سطحی بگیریم و سعی کنیم با کتمان کردن مشکل صورت مسئله را پاک کنیم زیرا ایدز و مشکلات آن در جامعه وجود دارد و قابل فراموش کردن نیست. ایدز یا هر بیماری دیگری در وهله نخست یک آسیب و درد است. به طور حتم یک بیمار در گام نخست نیازمند محبت، رافت و رفتار مناسب افراد یک جامعه است و این در مورد ایدز نیز صادق است. شاید لازم باشد که نگاهی تازه به این مقوله کنیم و با فرهنگسازی و آموزش جلوی رشد این پدیده و آسیب بیش از پیش بیماران این حوزه را بگیریم.

 

صبر نکنید که فرزندتان گفتگو در زمینه این موضوعات را آغاز کند و فکر نکنید که فقط یک بار در این زمینه با او گفتگو خواهید داشت. البته طبیعی است که چنین مکالمه ای برایتان ترسناک به نظر بیاید و به علاوه وقتی این مکالمات موفق خواهند بود که فرزندتان بتواند چیزی از این مکالمات بیاموزد. هر بار که با او صحبت می کنید می توانید پرسش هایی را از او بپرسید تا متوجه شوید که از گفتگوهای قبلیتان چه چیزهایی آموخته است.

 

  • در این چند توصیه دیگر برای کمک در راهنمایی شما ارائه می شوند:

۱. اگر برای صحبت کردن در مورد این موضوعات احساس راحتی نمی کنید در این مورد با فرزندتان صادق باشید.

 

۲. در زمان های مناسب برای آموزش استفاده کنید. مثلا یک فیلم ، برنامه تلویزیونی، یک تبلیغ و توصیه اجتماعی در این موارد و یا حتی تولد یک کودک و یا حیوان خانگی می تواند یک فرصت مناسب برای آغاز گفتگو باشند.

 

۳. اگر بیش از یک فرزند دارید به طور جداگانه با آن ها گفتگو کنید تا بتوانید یک گفتگو شفاف و مناسب با سنشان با آن ها داشته باشید. برای کودکان کوچک تر از لغات ساده تر استفاده کنید.

 

۴. وقتی با او صحبت می کنید توجهتان را کاملا به او معطوف دارید، از او سوالاتی بپرسید تا متوجه شوید که آیا مطالبی را که می گویید درک می کند یا خیر. و همیشه متوجه نشانه هایی باشید که بفهمید فرزندتان برای این جلسه دیگر آمادگی دریافت اطلاعات بیشتری را ندارد.

 

۵. از پاسخ به سوالات طفره نروید. اگر پاسخ سوالی را نمی دانید آن را بیابید. اگر زمان مناسبی برای پاسخ گویی به یک پرسش نیست زمان دیگری را برای آن مقرر کنید.

 

۶. نظرات و ایده های غلطی را که فرزندتان در مورد HIV و یا ایدز دارد و یا اینکه خودتان اشتباها اطلاعات و نظرات غلطی را به او ارائه داده اید سریعا اصلاح کنید چون ممکن است او این دانسته های غلط را به کار گیرد.

 

۷. در اولین گفتگویی که با او در مورد سکس دارید در مورد ایدز صحبت نکنید. اینکه از ابتدای صحبت این دو را به یکدیگر مرتبط سازید می تواند موجب تاثیر منفی در او شود.

 

۹. زمانی که صحبت در مورد ایدز را آغاز کردید آمادگی این را داشته باشید که در مورد مرگ نیز با او صحبت کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما