دسامبر 9
نویسنده : محمدرضا خباز
بازدید : 960
نظرات : بدون دیدگاه
نقش تربیتی قصه

قلم نویسندگان و قصه‌گویان در مسیر انسان‌سازی است و اهمیت قصه نیز در همین انسان سازی و نقش تربیتی آن است. خداوند در قرآن مهم‌ترین مسائل تربیتی را با زبان قصه برای انسان‌ها بیان کرده است، قرآن فقط کتاب آسمانی یک ملت نیست و برخلاف کتب آسمانی دیگر ملت‌ها تا روز قیامت، جامعه بشریت را […]

قلم نویسندگان و قصه‌گویان در مسیر انسان‌سازی است و اهمیت قصه نیز در همین انسان سازی و نقش تربیتی آن است. خداوند در قرآن مهم‌ترین مسائل تربیتی را با زبان قصه برای انسان‌ها بیان کرده است، قرآن فقط کتاب آسمانی یک ملت نیست و برخلاف کتب آسمانی دیگر ملت‌ها تا روز قیامت، جامعه بشریت را هدایت می‌کند.

 

انتقال فرهنگ قصه گویی با بهره‌گیری از قصه‌های قرآنی لازم و ضروری است. پیامبر اسلام هم قصه‌های بیداری برانگیز و هدایت‌گر می‌گفت و امر قصه‌گویی در این‌باره بسیار مهم است. خداوند در این کتاب انسان‌ساز به ما یاد می‌دهد چگونه زندگی کنیم. قصه‌های فراوانی در قرآن وجود دارد، کسی که ما را خلق کرده می‌دانسته هدایت انسان‌ها از راه قصه است.

 

قصه‌گویی، هنر است و هرکس نمی‌تواند در این عرصه موفق باشد، قصه‌گویان به‌عنوان انسان‌های فرهیخته در انتقال مفاهیم تربیتی، نقش بسزایی دارند. هنر قصه‌گویی باید طوری باشد که روحیه انسان‌سازی و روحیه آزادی بیان و اندیشه را در وجود کودکان و نوجوانان زنده کند. قصه‌گویان وظیفه دارند روحیه پژوهشگری را با قصه‌های خود را در وجود کودکان زنده کند. اگر بتوانیم امر پژوهش را از دوران کودکی در کودکان و نوجوانان زنده کنیم، بسیاری از گره‌ها و مشکلات کشور به‌ وسیله پژوهش گشوده می‌شود.

 

در انتها خودتان به طور مستقیم نتیجه را نگویید و از او بپرسید که از این داستان چه نتیجه ای می گیرد چرا که این نوع نتیجه گیری ها باعث تبدیل آموزش های غیرمستقیم به آموزش مستقیم می شود و قدرت درک و تصمیم را در او بالا ببرد. مادر باید در کنار این کتابها از داستان هایی که خودش به یاد دارد استفاده کند تا حس وجود تجربه و دانش مادر در کودک القا شود. در انتخاب داستان ها و کتاب های کودکتان خیلی دقیق باشید چرا که داشتن برخی لغات و … ممکن است در تربیت کودک شما انحراف ایجاد کند.
.
بهترین زمان خواندن کتاب و تعریف کردن قصه پیش از خواب است که کودک در حالی که راحت و در آرامش قبل از خواب است ذهنش آمادگی درک و یادگیری بهتر را دارد. اگر کودک شما داستان تکراری انتخاب می کند به او این اجازه را بدهید چرا که تکرار هم ارزش خودش را دارد. کودک با صدای مهربانانه مادر به خواب می رود و این خواب آرامش بخش برای او خواهد بود که در سلامت و رشد او بسیار اهمیت دارد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما