دسامبر 16
نویسنده : علی حیدروند
بازدید : 717
نظرات : بدون دیدگاه
۲۰ پیشنهاد کلیدی فرزندپروری

توجه کردن یک مهارت مهم و کلیدی در تربیت کودک است و لازم است که والدین روش صحیح توجه کردن به کودک را یاد بگیرند. اگر بتوان این مهارت را به خوبی در مورد کودکان به کار گرفت، باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس کفایت در آن ها می‌شود. اکثر ما فکر می‌کنیم که […]

توجه کردن یک مهارت مهم و کلیدی در تربیت کودک است و لازم است که والدین روش صحیح توجه کردن به کودک را یاد بگیرند. اگر بتوان این مهارت را به خوبی در مورد کودکان به کار گرفت، باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس کفایت در آن ها می‌شود. اکثر ما فکر می‌کنیم که توجه لازم را به کودکانمان داریم، اما بارها از فرزندان شنیده‌ایم که شما هیچ توجهی به من ندارید و از این بابت از ما گله‌مند هستند. معمولاً شنیدن این حرف ما را نگران و متعجب می‌سازد. بنابراین روشی که به کار برده‌ایم نتوانسته است علاقه و توجه ما را به کودک انتقال دهد.

 

۱) تماس او را با دنیای اطرافش زیاد کنید. او باید ببیند، بشنود، لمس کند و مزه‌های تازه را بچشد. به او فرصت بیشتری بدهید.

 

۲) با فرزندانتان غذا بخورید. سعی کنید با هم غذا خوردن به عنوان یک اصل در آید، موقع غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید و با هم حرف بزنید.

 

۳) وقت خواب را مشخص کنید. زمان خواب را به صورت معین در آورید، قبل از خواب با فرزندتان روز را مرور کنید.

 

۴) بجای رقابت، رفاقت را توسعه دهید. هرگز کودکتان را با کودکان دیگر مقایسه نکنید و بگذارید کودک ارزش‌های خود را کشف کند. روی یک کاغذ دو ستون مجزا بکشید و هر روز از کودکتان بخواهید، کار خوب و بد خود را بگوید و شما در ستون‌ها علامت بگذارید.

 

۵)  به کودکتان یاد دهید که با کودکان دیگر همراهی کند، وسایل خود را به دیگران قرض بدهد. برای جلب اعتماد کودک، اسم او را روی کاغذ بنویسید و روی اسباب‌ بازیش بچسبانید.

 

۶) دیدن تلویزیون را کنترل کنید. با کودکان تلویزیون نگاه کنید و در مورد کارتون‌ها و فیلم‌ها با او گفتگو کنید. جدولی از برنامه‌های مناسب تلویزیون تهیه کنید و براساس آن برنامه‌ها را نگاه کنید.

 

۷) توجه به بازی کودکان جاسوسی نیست. زمان بازی کودکان را زیر نظر داشته باشید. شما باید به‌ طور فعالانه در بازی آن ها، نحوه ی اجرایشان و روابط کودکتان با سایر کودکان شرکت داشته باشید.

 

۸) رادیو ماشین را خاموش کنید. در حین رانندگی با او صحبت کنید. در مورد آگهی‌های تبلیغاتی، علائم رانندگی، قصه‌هایی که شنیده‌اید، ماشین‌ها، مغازه‌ها و بالاخره فرصت مناسبی است که او از خودش بگوید.

 

۹) اخلاق را در وجودش نهادینه کنید. بین قواعد اخلاقی و تحمل به آن، فرسنگ‌ها فاصله است. برای ریشه گرفتن اصول و قواعد اخلاقی باید عملاً آن ها را نشان دهید.

 

۱۰) با برچسب‌های بزرگسالان، رفتار کودکان را نام‌گذاری نکنید. کودکان پیش از دبستان درگیر افکار جادویی خود هستند و گاه بین واقعیت و خیال مرزی نمی‌شناسند. بنابراین آن ها را متهم به دروغگویی و… نکنید.

 

۱۱) صداقت را پاس بدارید و صادق بمانید. کودکان خلق و خوی رفتار شما را تقلید می‌کنند. بنابراین باید در رفتارمان تجدید نظر کنیم ، زیرا آن ها ناظرند و درک نمی‌کنند که کدام حرف شما راست و یا دروغ است و کدام مصلحت‌آمیز.

 

۱۲) تجارب شما، برای او لذت‌بخش است. از خودتان، مشکلات، خوشی‌ها و… ، لزومی ندارد که شما اشتباه نکرده باشید و یا کار بدی انجام نداده باشید.

 

۱۳) حساب کودکان را از بزرگ‌ترها باید جدا کرد. خطاهای کودکان را با میزان بزرگ‌ترها محک نزنید و نسنجید، در جلوی جمع او را سرزنش نکنید. در خلوت و آرامش بهتر می‌توانید به‌ او بیاموزید.

 

۱۴) به او فرصت دهید تا مسائل را از ابعاد دیگر نیز ببیند. به کودک بیاموزید تا خود را به جای دیگران بگذارد و احساس آن ها را تجربه کند.

 

۱۵) به کودک کمک کنید تا ارزش پول را بداند. گاهی به کودکتان پولی بدهید تا چیزی بخرد و متوجه داد و ستد و قوانین آن بشود. قبض‌های برق، آب، تلفن و… را در حضور او بدهید تا متوجه ی خرج و درآمد شما باشد.

 

۱۶) برای کودکانتان فعالیت‌هایی پیش‌بینی کنید. فعالیت‌ها را براساس علاقمندی‌ها و توانایی او ایجاد کنید. هر چقدر فعالیت‌ها محدود‌تر باشد شانس ادامه دادن و رسیدن به هدف میسرتر است.

 

۱۷) کتاب خواندن را فراموش نکنید. کتاب خوانی شما، به کودکتان یاد می‌دهد تا او نیز به دنبال مسائل خود در کتاب‌ها جستجو کند. لذت خواندن برای او و با او را تجربه کنید.

 

۱۸) لحظه‌ها را اندازه بگیرید. برای آموزش ارزش‌ها، همیشه دیر است. لحظه را مغتنم بشمارید و امروز را به فردا موکول نکنید.

 

۱۹) خرید اسباب‌بازی را فراموش نکنید. برای کودکان با توجه به نشان اسباب‌بازی بخرید. اسباب‌بازی‌ گران قیمت دلیلی بر مناسب بودن آن نیست، ترس از خراب شدن، لذت بازی را کاهش می‌‌دهد.

 

۲۰) خوب شنیدن را در خود تقویت کنید. تنها حرف زدن نیست که راه‌ها را برای شما و فرزندتان باز می‌کند، خوب گوش کردن را در خودتان تقویت کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما