دسامبر 17
بازدید : 2852
نظرات : بدون دیدگاه
بازی با آینه

کودکان از بدو تولد، حتی خود را به عنوان موجودی جدا از مادر نمی‌شناسند. بنابراین یکی از سوالاتی که برای روان شناسان به وجود آمد این بود که آیا اگر کودک را در برابر آینه قرار دهیم، آیا خودش را تشخیص می دهد؟ یا فکر می کند در آینه نیز کودک دیگری هست.   کودکان […]

کودکان از بدو تولد، حتی خود را به عنوان موجودی جدا از مادر نمی‌شناسند. بنابراین یکی از سوالاتی که برای روان شناسان به وجود آمد این بود که آیا اگر کودک را در برابر آینه قرار دهیم، آیا خودش را تشخیص می دهد؟ یا فکر می کند در آینه نیز کودک دیگری هست.

 

کودکان شش ماهه تا یک ساله، کودک داخل آینه را به صورت یک همبازی برای خود می دیدند و گرچه از دیدن او هیجان زده می شوند، اما تشخیص نمی دهند که آن کودک داخل آینه، خودشان هستند. کودکان در ۱۸ ماهگی، کم کم تشخیص می دهند که کودکی که در آینه است خودشان هستند و مثلا در این سن برای پاک کردن خامۀ روی صورت خود تلاش می کنند تا خود را در آینه ببیند و صورتش را تمیز کند. در ۱۸ ماهگی حدود ۵۰ درصد و در ۲۴ ماهگی حدود ۶۵درصد کودکان به این تشخیص می رسند. تشخیص خود در آینه یکی از تست هایی است که نشان دهنده رشد شخصیتی کودک است.

 

ایستادن کودک مقابل آینه و نگاه کردن در آن یکی از کارهایی است که همه پدر و مادرها شاهد آن هستند؛ اما توجه چندانی ندارند. شاید این موضوع در وهله اول بسیار معمولی به نظر آید، اما در واقع همین حرکت ساده برای رشد کودک بسیار مفید و سازنده است.

 

«آیینه» به کودک این امکان را می دهد تا تصویری از تمام قسمت های بدنش را ببیند. در این صورت، این تصویر شمایی کلی است و مانند عکس ها و نقاشی ها تکه تکه و بخش بخش نیست. بسیاری از روانشناسان و صاحبنظران تربیت کودک، این کنجکاوی را مرحله مهم و سرنوشت سازی در زندگی کودک می دانند که در شکل گیری برداشت و تفسیری از خود بسیار مهم است. بازی در برابر آیینه می تواند کمکی ارزشمند برای رشد و آگاهی او باشد.

 

کودک را به دنیای انعکاس راهنمایی کنید! شاید مطلبی که می خواهیم بگوییم کمی عجیب و یا حتی مسخره باشد؛ اما تمرین خوبی برای فهمیدن این موضوع است که فرزندتان چه شناختی از تصویر خودش دارد.  یک آیینه به او بدهید تا خودش را در آن ببیند. پس از مدتی، او را سرگرم کنید و بدون این که متوجه شود روی بینی اش را با ماژیک کمی قرمز کنید. عکس العمل کودک با توجه به سنش متفاوت خواهد بود.

 

در حدود یک سالگی، او با دقت به تصویرش نگاه می کند و علامت خنده دار روی بینی را نشان می دهد. وقتی تقریبا به ۱۵ ماهگی نزدیک می شود، آیینه را لمس می کند تا این لکه قرمز را پاک کند. از ۱۸ ماهگی کم کم می تواند تشخیص دهد که باید بینی اش را تمیز کند.

 

کودک خودش را می شناسد. کودک از ۴ تا ۱۲ ماهگی هنوز شناخت دقیقی ازخود ندارد، اما همبازی درون آیینه، برایش سرگرم کننده است. او همچنین به تصویر مادر درآیینه نیز لبخند می زند و واقعا متوجه نمی شود که این فقط بازتاب اوست. صبر کنید! کم کم همه چیز را می شناسد.

 

وقتی فرزندتان به ۱۲ تا ۱۸ ماهگی می رسد حالا برای کودک روبرویش علامت هایی نشان می دهد. تصویر برای او کودکی دیگر است که حرکاتش همزمان با خودش است. با این حال، از این همه شباهت نیز متعجب می شود. به علاوه او خیلی زود آیینه را لمس می کند تا بفهمد چه کسی آنجاست. در واقع می خواهد دست همبازیش را گرفته و او را در آغوش بگیرد. سعی نکنید او را منصرف کنید. بوسه ای که او بر آیینه می زند نمونه واضح شناخت تصویرش است.

 

پس از این سن و تا ۲ سالگی بچه همیشه تصورمی کند که تصویر درون آیینه فردی دیگر است. اما این دوست واقعا عجیب است؛ چرا که نمی تواند اسباب بازی که کودک به او می دهد رابگیرد.گاه نیز تصویر می تواند برای او ناراحت کننده باشد و کمی بچه را بترساند. او کم کم متوجه می شود که این عکس کمی عجیب است.  با ورود کودک به سومین سال زندگی راز این معما نیز بیشتر می شود. کودک حالا دیگر مطمئن شده که بچه درون آیینه، کسی به جز تصویر خودش نیست. او با کمال میل خودش را به خوبی می شناسد، اما گاه فریب می خورد که نکند فرد دیگری مقابلش است.

 

بازی های کودک با آیینه به تدریج برایش جذاب تر می شود. او دوست دارد دوستانی زنده و واقعی داشته باشد. این بازی های نسبت به بازی با عروسک یا لگو، عملی تر است. از حدود سن ۲ سالگی، کودک می تواند بین افراد مختلف در عکس یا فیلم تفاوت قائل شود. از ۳ سالگی نیز با سایه اش بازی می کند و کاملا متوجه است که نسخه دوم خودش است.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما