دسامبر 19
بازدید : 1026
نظرات : بدون دیدگاه
نیاز کودک به خواب در هر سن

جنین در رحم مادر، شب و روز در خواب به سر می برد، زیرا کار و فعالیت ندارد و تمام نیروی او بایستی صرف سازندگی شود و از طرف دیگر سلول های جوان و ناکامل او قادر به ایجاد و نگه داری نیروی زیاد نیست . لذا ۲۴ ساعت می خوابد و احتیاجات خود را […]

جنین در رحم مادر، شب و روز در خواب به سر می برد، زیرا کار و فعالیت ندارد و تمام نیروی او بایستی صرف سازندگی شود و از طرف دیگر سلول های جوان و ناکامل او قادر به ایجاد و نگه داری نیروی زیاد نیست . لذا ۲۴ ساعت می خوابد و احتیاجات خود را از سرمی گیرد . اطفال نارس هم به همین علت بایستی زیاد بخوابند.
.
پس از تولد نیز نوزاد نیاز شدیدی به خواب و استراحت کامل دارد و در روزهای اول تولد باید معمولا ۲۰ تا ۲۴ ساعت در خواب باشد، یعنی در ۲۴ ساعت شبانه روز فقط هنگام شیر خوردن بیدار شود و باقی ساعات در خواب باشد تا برای سازندگی نیرو ذخیره کند. این برنامه حداقل تا انتهای ماه اول تولد و یا روز چهلم ادامه خواهد داشت و اگر برنامه ی نوزادی غیر از این باشد، ممکن است دچار مشکلی باشد.
.
  • کودکان تازه متولد شده (۱ تا ۴ هفتگی)
این کودکان روزانه به ۱۶ تا ۱۷ ساعت خواب نیاز دارند و معمولا ساعات بیداری شان ۱ تا ۳ ساعت است. اما آن ها چرخه خواب شب/روز ندارند. بنابراین ساعات خواب و بیداری آن ها در یک شبانه روز می تواند متغیر باشد. بنابراین والدین مجبور می شوند که خواب خود را با نوزادشان تنظیم کنند.
.
  • کودکان ۱ تا ۴ ماهگی
این کودکان هم معمولا ۱۶ تا ۱۷ ساعت در روز می خوابند اما چرخه خواب شب/روز در آن ها به تدریج در حال شکل گیری است. البته شب ها طولانی تر می خوابند اما هنوز هم برای خوردن شیر و یا تعویض پوشک شان از خواب بیدار می شوند.
.
  • کودکان ۴ ماهه تا ۱ ساله
کودکان در این رده سنی، بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در روز به خواب نیاز دارند. البته بسیاری از آن ها می توانند بیشتر شب را خواب باشند و هنگام روز و غروب نیز تا سه بار چرت های کوتاه بزنند. در این دوره، ایجاد عادت صحیح خواب در کودکان بسیار مهم است.
.
  • کودکان ۱ تا ۳ ساله
این کودکان روزانه به ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند. اما بیشتر مواقع به دلیل برنامه های والدین و یا فرزندان بزرگتر خانواده، کمتر به خواب می روند. با این حال خواب های سرشب، صبح های زود و میان روزشان را از دست نمی دهند.
.
  • کودکان ۳ تا ۶ ساله
این کودکان ۱۱ تا ۱۲ ساعت می خوابند. آن ها معمولا وسط روز هم می خوابند. اما وقتی قدم به کلاس اول مدرسه می گذارند، دیگر وسط روز تمایلی به خوابیدن ندارند.
.
  • کودکان ۷ تا ۱۲ ساله
کودکان این گروه سنی به حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه نیاز دارند اما بیشتر مواقع فقط ۹ تا ۱۰ ساعت می خوابند.
.
  • کودکان ۱۳ تا ۱۸ ساله
نوجوانان معمولا به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند اما بندرت پیش می آید که خواب شان را تکمیل کنند. به دلیل تکالیف مدرسه شان، بیشتر مواقع مجبور می شوند از خواب شان کم کرده و به درس هایشان برسند. آن ها معمولا ۶ تا ۸ ساعت می خوابند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما