دسامبر 20
بازدید : 1043
عکس : حامد ملک‌پور - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
اوقات فراغت در روزهای تعطیل

اوقات فراغت زمانی است که متعلق به فرزند شماست از این رو کودک باید بتواند به کارهایی بپردازد که به آن‌ها علاقه‌مند است با این حال برنامه ریزی برای استفاده از این زمان ارزشمند بدون نظارت و همراهی بزرگسالان امکان پذیر نیست. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تنظیم اوقات فراغت […]

اوقات فراغت زمانی است که متعلق به فرزند شماست از این رو کودک باید بتواند به کارهایی بپردازد که به آن‌ها علاقه‌مند است با این حال برنامه ریزی برای استفاده از این زمان ارزشمند بدون نظارت و همراهی بزرگسالان امکان پذیر نیست. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تنظیم اوقات فراغت به آن‌ها توجه کرد، اشاره می‌شود. در روزهای تعطیل که کودک از ارائه تکالیف و پیروی از برنامه روزمره سال تحصیلی فراغت دارد باید از فرصت استفاده کرد و به انتقال ارزش‌ها و دانشی به کودک بپردازید که در دیگر زمان‌ها به علت محدودیت زمانی قادر نبوده‌اید برای آن وقت کافی اختصاص دهید.

  • علاقه های کودک

در تنظیم برنامه‌های اوقات فراعت، علایق کودک را مد نظر قرار دهید. بنابراین ضروری است که دیدگاه او در زمینه نحوه سپری کردن اوقاتش را جویا شوید. همچنین از او بپرسید دوست دارد در انتهای این تابستان به چه اهدافی دست یافته باشد.

  • ورزش کردن

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر برنامه اوقات فراغت خصوصاً برای کودکان، پرداختن به فعالیت‌های جسمی به ویژه ورزش کردن است. کودکان برای بهبود فرآیند تحول روان شناختی و جسمانی خود به تحرک و فعالیت نیاز دارند. همچنین ورزش می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به اختلال‌های روان شناختی خصوصاً اضطراب یا افسردگی منجر شود و گرایش به رفتارهای نامطلوبی همچون اعتیاد را در بزرگسالی می‌کاهد.

  • با هم بودن

همواره نیازی نیست که برای ایجاد نشاط و تحرک در کودک هزینه‌ای اختصاص دهید گاهی بردن کودک به نزدیک‌ترین فضای سبز نیز می‌تواند فرصتی نشاط آور و لذت بخش را برای کودک فراهم سازد. به خصوص این که در این زمان کودک می‌تواند لحظات خوبی را در کنار والدین سپری کند و با آن‌ها به تفریح و بازی بپردازد. البته این موضوع به آن معنا نیست که کودک دیگر از یک برنامه ورزشی منظم و تحت نظارت مربی ماهر در آن حوزه بی نیاز است.

  • کلاس‌های زیاد ممنوع

موضوعات متنوعی را در برنامه کودک قرار دهید، نه آنکه او را خسته کنید و به کلاس‌های بی شمار بفرستید بلکه جنبه‌های مختلف تحول روان شناختی و جسمانی کودک را در نظر بگیرید؛ مثلاً صرفاً او را در کلاس‌های تقویتی درس‌های مدرسه ثبت نام نکنید بلکه در نظر داشته باشید که برنامه‌های هنری یا تفریحی نیز برای او لازم است.

  • کتابخوانی

خواندن کتاب، مجله و روزنامه را به عادتی برای کودک تبدیل کنید. با او به خرید بروید و با مشارکت یکدیگر کتاب‌های مورد علاقه‌اش را تهیه یا او را در یک کتابخانه عضو کنید. مطالعه در حوزه‌های مختلف می‌تواند برای کودک فواید آموزشی بسیاری را فراهم آورد. همچنین او را برای شرایط و انتخاب‌های آینده آماده می‌سازد و مهارت‌های تحصیلی‌اش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

  • گشتن در طبیعت

برقراری ارتباط با طبیعت خارج از شهر نیز برای سلامت کودک اهمیت ویژه‌ای دارد. گردش در این فضا و تماس با محیط طبیعی درس‌ها و خاطراتی را برای فرزند شما خواهد داشت که درک آن در مکان‌های دیگر امکان پذیر نیست. همچنین تجارب متفاوت با محیط زندگی روزمره کودک دید او را وسعت می‌بخشد و نشاط و سر زندگی را برای او به همراه خواهد داشت. حتی اگر امکان مسافرت‌های چند روزه برای شما فراهم نیست می‌توانید حداقل یک روز را در روستاها و طبیعت اطراف شهرتان سپری کنید.

  • فعالیت در منزل

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در نظر داشته باشید انجام فعالیت‌هایی در جمع خانوادگی است. بنابراین کمک کردن در آشپزی، انجام بازی‌های خانوادگی یا تماشای یک برنامه تلویزیونی به طور دسته جمعی را فراموش نکنید. فرصت‌هایی برای دیدار با اقوام و تحکیم سنت‌های خانوادگی نیز برای کودک فراهم آورید. این ایام بهترین زمان برای مشارکت کودک در مسئولیت‌ های خانه است، می‌توانید با تعیین پاداش برای انجام کارهایی که مدنظرتان است او را برای پذیرفتن نقش‌های آتی درزندگی آماده سازید. استراحت به موقع و کافی را برای کودک لحاظ کنید. کمی تغییر برنامه خواب و بیداری نسبت به روزهای مدرسه مشکل ساز نیست اما تغییر کلی در روند زمان خوابیدن و بیدار شدن کودک برای او صدمات جدی در پی دارد. همچنین الگوی غذایی کودک را کنترل کنید تا در این ایام دچار اضافه وزن یا کمبود مواد مغذی خاصی نشود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما