تاثیر حجامت بر سلامت جسمی و رفتاری

امام صادق (ع) فرمود: «اثر حجامت برای بدن طفل مثل اثر هرس است بر روی درختان.»

آیا میدانید با حجامت کودک و نوجوان خود به یک وظیفه دینی و شرعی خود عمل کرده اید؟ آیا می دانید با حجامت فرزندانمان و نسل نوجوان و جوان در جهت احیای فرهنگ طب سنتی اصیل ایرانی و طب طبیعی به جای طب شیمیایی غرب که دارای عوارض جانبی متعدد بوده و در بسیاری موارد به بن بست رسیده است گام برداشته ایم ؟

 

حجامت کودک و نوجوان جزو دستورات و توصیه های پیامبر خدا و ائمه معصومین می باشد. حجامت موجب افزایش توان سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن کودک شده و پس از حجامت، درصد سرما خوردگی و عفونت های گوش و گلو و ریه در طفل بسیار کاهش می یابد. حجامت موجب افزایش قد و وزن و جهش رشد در کودکان و نوجوانان می گردد. حجامت موجب افزایش اشتهای نوزادان و کودکان و نوجوانان می گردد. رفتارهای عصبی، تند خویی، پرخاشگری، و لجبازی و به طور کلی اختلافات رفتاری نوجوانان حجامت شده، به حد اقل می رسد.

 

حجامت در درمان ۹۱ نوع بیماری اطفال و نوجوانان از قبیل؛ اوریون، آبله مرغان، میگرن، سرفه مزمن، سرما خوردگی مکرر، سینوزیت، آسم و آلرژی، زردی نوزادان، شب ادراری، دندان قروچه، ضعف بینایی و غیره مؤثر می باشد. برخی از کودکان دارای عیوب انکساری چشم، پس از حجامت شدن دیگر نیازی به عینک ندارند و ضعف دید آنان اصلاح شده است. حجامت موجب شفافیت و زیبایی پوست و چهره اطفال و نوجوانان و همچنین رشد و شادابی موها می گردد.

 

حجامت در اطفال و نوجوانان و حتی شیر خواران هیچ گونه ضروری ندارد و طی بررسی های علمی، حتی یک مورد عارضه منفی و آزار دهنده از سوی والدین کودک حجامت شده گزارش نگردیده است. شروع حجامت از چهار ماهگی می باشد و هر شش ماه یکبار می توان کودک را حجامت کرد (بهترین زمان حجامت اطفال، بهار و پاییز می باشد.) حجامت نوزادان و اطفال بسیارظریف و ملایم بوده و مقدار خون ریزی حدود۲تا ۵ سی سی می باشد و فقط چند خراش سطحی و یک میلیمتری روی پوست ایجاد می گردد.

 

تاثیرات مثبت حجامت در سلامت جسم و رفتارهای کودک و نوجوان به قدری قابل توجه است که اغلب اوقات، والدین کودک اصرار بر تکرار حجامت کودک و نوجوان خود دارند. حجامت اطفال فقط ۳ دقیقه طول می کشد! به دلیل سادگی و سهولت کار، اطفال به ندرت در طول حجامت گریه و بیقراری می کنند! اکثر بیماری های پوستی کودکان و نوجوانان با حجامت مرتفع می گردد.

 

حجامت ضریب هوشی ، قدرت حافظه و توان یادگیری اطفال و نوجوانان را به شدت بالا می برد. حجامت خونسازی بدن اطفال و نوجوانان را تحریک می کند و درمان کم خونی است. کودکی که به طور منظم و اصولی حجامت می شود (به دلیل تنظیم و تعادل خون که توسط حجامت ایجاد خواهد شد) دیگر نیازی به داروهای شیمیایی و مراجعات پزشکی نخواهد داشت و فراموش نکنیم. حجامت نوجوانان ایجاد آرامش روانی و تعادل جسمی و عصبی طی بحرانهای دوره بلوغ جنسی آنان می گردد. (حجامت تمایلات نامطلوب جنسی نوجوانان را تعدیل می نماید.)

 

آیا می دانید درمان زردی (یرقان) نوزادان فقط یک حجامت سطحی و ساده می باشد (مقایسه کنید با درمان مرسوم زردی که شامل بستری و تعویض خون و … می باشد که بسیار پر هزینه و پر عارضه می باشد.) حجامت در تنظیم و متعادل کردن قاعدگی دختران نوجوان و کاهش درد و ناراحتی عادت ماهیانه بسیار مؤثر است. حجامت کودکان و نوجوانان موجب افزایش قدرت بدنی،رشد بیشتر عضلات و افزایش کارآیی جسمی آنان در ورزش و بازی و فعالیت بدنی می گردد.

 

بهتر است جهت آماده سازی ذهنی کودک و نوجوانان برای حجامت قبل از حجامت فواید و آثار مثبت حجامت را برای او متذکر شده و جهت تشویق او اقدام به تهیه هدایا و حتی المقدور برگزاری مراسم ویژه (همانند جشن تولد) برای او بنماییم تا کودکانمان بفهمند و باور کنند که حجامت یک رفتار ارزشمند و پیام آور سلامت اوست.

 

چرا حین تزریق واکسن به نوزادان و یا خوراندن داروهای شیمیایی (که تماماً دارای عوارض جانبی و مخرب می باشند) به فرزند دلبندمان شک و تردید نمی کنیم اما درباره حجامت کردن کودکمان (که دستور پیغمبر خداست و زمینه ساز سلامت و درمان بیماری های اطفال است و هیچ گونه عارضه ای ندارد) دچار شک و تردید و دودلی می شویم؟!

 

طبق تحقیقات علمی کارشناسان و دانشمندان خارج کشور تمامی آنتی بیوتیک ها (بدون استثناء) زمینه ساز عقیمی و ناباروری کودکان و نوجوانان خواهد شد. حجامت توانایی باروری و تنظیم هورمونی کودکان و نوجوانان را در آینده افزایش خواهد داد. به نظر شما به کار گیری کدام شیوه درمانی مناسب تر است؟! با انجام یک حجامت ساده آکنه (جوش صورت یا جوش بلوغ) در دوره نوجوانی، به طرز معجزه آسایی ریشه کن می گردد!

 

و بالاخره با انجام حجامت منظم و اصولی (طبق برنامه و تقویم زمانی طب سنتی و طب اسلامی) نوزادان و اطفال و نوجوانان، زمینه ساز سلامت و تکامل عقل و جسم آنان باشید که علی (ع) فرمود: «حجامت سبب تقویت و فزونی عقل و سلامت و صحت جسم می گردد.»

 

حجامت به تنهایی قادر به درمان حدود۴۳ نوع بیماری (حتی برخی بیماری های لاعلاج و صعب العلاج) اطفال است. مانند لوزه، سینوزیت، آسم و آلرژی، کم اشتهایی، شب ادراری، کوتاهی قد، جوش صورت و … اصل حجامت فقط برای اطفال و نوجوانان طراحی شده است. اگر طبق تقویم طب اسلامی کودک و نوجوان به طور منظم و متوالی (خواه بیمار باشند و خواه نباشند) از بدو تولد تا سنین جوانی حجامت شوند، دچار هیچ بیماری جسمی و روحی قابل توجهی نخواهند شد و تا آخر عمر بنیه و سطح سلامت پایدار و در حد عالی به آن ها اهدا خواهد شد. محدوده زمانی حجامت اطفال تقریباً هر شش ماه یکبار است.

 

تأثیر مثبت حجامت روی اطفال و نوجوانان به حدی عمیق و عجیب و فراگیر است که پس از حجامت یکی از کودکان خانواده، والدین تشویق می شوند کودکان دیگر خود را برای حجامت آماده سازند و تمام اقوام و دوستان و آشنایان خود را نیز به این امر تشویق و ترغیب کنند. امام صادق (ع) فرمود: «حجامت برای طفل همانند حرس است برای درخت.» و با توجه به علم آسمانی ایشان به خوبی میتوان درک کرد که جایگاه حجامت در بالندگی و تکامل جسمی و روانی کودک و نوجوان چه مقدار است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما