والدین و کنترل فضای مجازی

ورود هر فناوری به جامعه در کنار چالش ها، فرصت هایی نیز به همراه می آورد که می توان با استفاده از آن ها مسیر دستیابی به رشد و توسعه را هموارتر ساخت. اینترنت، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز به همین گونه است؛ اگرچه حضور کودکان و نوجوانان در این فضا به دلیل […]

ورود هر فناوری به جامعه در کنار چالش ها، فرصت هایی نیز به همراه می آورد که می توان با استفاده از آن ها مسیر دستیابی به رشد و توسعه را هموارتر ساخت. اینترنت، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز به همین گونه است؛ اگرچه حضور کودکان و نوجوانان در این فضا به دلیل وجود محتوای نامناسب با رشد عقلی و جسمی، دارای آسیب های فراوان است اما هدایت این قشر حساس در شبکه های مجازی و کنترل فضای مورد دسترسی کودکان و نوجوانان، استفاده از ظرفیت های آگاهی بخشِ فضای مجازی را برای آنان فراهم می سازد.

 

فقر فرهنگی و اطلاعاتی در والدین بزرگ ترین مانع کنترل دسترسی کودکان به فضای مجازی سالم است که راهکار آن آگاه سازی والدین با برگزاری سمینارها، همایش ها و کمک رسانه های جمعی است. آگاهی والدین در گام نخست، استفاده از موتورهای جست وجوی مخصوص کودکان، استفاده از گوشی های همراه و تبلت ها با دسترسی محدود، خریداری اینترنت سالم، استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای سالم سازی شده برای سنین پایین در گام های بعدی، حضور کودکان را در فضای مجازی مدیریت خواهد کرد.

 

فرزندان هرگز نباید بدون نظارت فردی بالغ با فرد یا افرادی که در دنیای مجازی ارتباط داشته‌اند، در دنیای واقعی نیز ملاقات داشته باشند. ارتباط نزدیکی با کودکتان برقرار کرده و با افزایش حس اطمینان در وی، این امکان را فراهم کنید تا درباره نگرانی‌ های خود پیرامون مکالمات، پیام‌ها و یا رفتارهایی که در فضای مجازی داشته است، صحبت کند. فرزندان را تشویق کنید تا تجربه حضور خود در اینترنت را با شما به‌ اشتراک گذاشته و آن را به یک تجربه خانوادگی مبدل کنند. از فرزندان بخواهید تا هر گونه زورگویی‌های سایبری را به سرعت و از طریق گفت‌ و‌ گوی حضوری و یا تلفنی به شما اطلاع دهند.

 

رایانه را در محل رفت و آمد اعضای خانواده قرار دهید مطمئن باشید فرزندان شما خیلی سریع با فناوری‌های جدید خو گرفته و با تمامی جنبه‌های آن آشنا می‌شوند. رایانه و لپ تاپ را در محل‌های شلوغ خانه نگهداری کنید و به کودکان اجازه استفاده از آن ها را در اتاق و محل‌های خصوصی شان ندهید. بهتر است رایانه، لپ تاپ و سایر دستگاه‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند را در محل‌های عمومی خانه همچون پذیرایی و آشپزخانه که محل رفت و آمد اعضای خانواده است، قرار دهید. این کار سبب نظارت شما و دیگران بر فعالیت‌های مجازی کودکان خواهد شد. بهتر است خودتان نیز از بردن این‌گونه دستگاه‌ها به اتاق و محیط خصوصی خودداری کنید و در محل‌های عمومی خانه از این وسایل استفاده کنید تا به کودکان احساس تبعیض القا نشود.

 

مراقب تصاویر و مطالبی که کودکانتان در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند باشید. در یک فضای مجازی ایده‌آل، کودکان هیچ تصویری از خود یا دوستانشان را بدون آگاهی والدین منتشر نمی‌کنند؛ اما در واقعیت این گونه نیست.کودکان ممکن است خواسته یا ناخواسته اقدام به انتشار محتوا و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کنند؛ تصاویری که ممکن است حریم خصوصی وی و حتی حریم خصوصی والدین را نیز به خطر بیندازند. بنابراین لازم است که همواره صفحات فرزندان خود در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کرده و مطالبی که منتشر می‌کنند را پیگیری کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما