دسامبر 30
بازدید : 1340
نظرات : بدون دیدگاه
اختلال پردازش یا یکپارچگی حسی

کار سیستم عصبی در دریافت اطلاعات جهان هستی اطراف ما، سازماندهی اطلاعات به صورت معنادار و عمل‌کردن بر اساس آن‌هاست. یکپارچگی حسی بنیان یادگیری است و به ما می‌گوید که در دنیای اطرافمان چه می‌گذرد. رشد و تکامل این سیستم از رحم مادر آغاز شده و در تمامی زندگی ما ادامه می‌یابد. سریع‌ترین سال‌های رشد […]

کار سیستم عصبی در دریافت اطلاعات جهان هستی اطراف ما، سازماندهی اطلاعات به صورت معنادار و عمل‌کردن بر اساس آن‌هاست. یکپارچگی حسی بنیان یادگیری است و به ما می‌گوید که در دنیای اطرافمان چه می‌گذرد. رشد و تکامل این سیستم از رحم مادر آغاز شده و در تمامی زندگی ما ادامه می‌یابد. سریع‌ترین سال‌های رشد این سیستم در خردسالی است و به همین دلیل است که سال‌های اولیه زندگی را سال‌های حسی – حرکتی می‌نامند.

 

اختلال یکپارچگی حسی  یک اختلال عصب شناختی است. تعداد بی نهایتی از واحدهای اطلاعات حسی در هر لحظه به مغز ما وارد می شوند، این اطلاعات نه تنها فقط از طریق چشم ها و گوش های ما بلکه از هر نقطه ای از بدن ما به سیستم عصب مرکزی وارد می شوند. مغز باید کلیه این اطلاعات حسی را سازماندهی و یکپارچه نماید.

 

بیشتر علائم اختلال یکپارچگی حسی به صورت طیفی بروز می کنند و یک دامنه ای از رفتارها را شامل می شوند، بنابراین با بسیاری از اختلالات روانپزشکی دیگر به ویژه اختلال بیش فعالی – نقص توجه، اتیسم و اختلال یادگیری به طور همزمان بروز می کند و همین امر می تواند دلیل دشوار بودن تشخیص قطعی این اختلال در نظر گرفته شود.

 

  • ویژگی های اختلال یکپارچگی حسی :

کلیه افراد به طور موقت علائمی از مشکلات یکپارچگی حسی را بروز می دهند زیرا هیچ کسی در کل زمان های زندگی اش نمی تواند به خوبی خود را تنظیم نماید. به طور مثال، در هنگامی که شما از بی خوابی شدیدی رنج می برید، واکنش های حرکتی و توانایی تمرکز تان دچار افت و اختلال می شود. ولی اطلاق لفظ و واژه «اختلال» هنگامی به کار برده می شود که فرد در انجام عملکردهای روزمره اش دچار اختلال و نقص شده است و ارزیابی این روند پردازش عصبی می تواند به روشن شدن دلایل رفتارهای ناهنجار و یا نقائص حرکتی، هیجانی، کلامی و حسی فرد کمک نماید.

 

برای مثال، در برخی از کودکان ممکن است صدایی که منبع آن خارج از محل زندگی او و در خیابان است موجب استفراغ و یا پریدن او به زیر میز شود. این افراد ممکن است با لمس، فریاد زده و دچار هراس شوند. برخی از این افراد نیز ممکن است به محرک هایی مانند سرما و گرمای شدید یا حتی درد پاسخ های ناگهانی و شدید دهند.

 

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی از زمانی که نوزاد هستند شروع به گریه های بی امان می کنند و وقتی بزرگتر می شود این واکنش در آن ها تبدیل به اضطراب می شوند. کودکان مبتلا بیشتر با کج خلقی ها و اختلالات خلقی مثل پرتاب کردن ناگهانی اشیاء درگیر هستند. بسیاری از کودکان ممکن است این نشانه ها را در حد خفیف در رفتار خود داشته باشند اما درمانگران زمانی علائم را ناشی از اختلال پردازش حسی می دانند که علائم به اندازه کافی شدید بوده و باعث اختلال در زندگی روزمره شوند.

 

درمان این بیماری یعنی فراهم کردن تحریکات مختلف مورد نیاز کودک بویژه سه حس لامسه، عمقی و وستیبولار و در بعضی موارد افزودن تحریکات بینایی، شنیداری، بویایی و چشایی. واقعیت این است که هیچ نوع رژیم استانداردی وجود ندارد. کودکان مبتلا به این مشکل از نظر قدرت و ضعف این سیستم با یکدیگر متفاوت هستند لذا درمان کاملا فردی و اختصاصی بوده و قبل از هر اقدامی درمانگر باید سن کودک، توانایی شناختی و سیستم‌های حمایتی مدرسه و خانه را بررسی کند.

 

نقش کاردرمان: کارشناسان حرفه‌ای هستند که برای پرورش پل ارتباطی میان اطلاعات سیستم عصبی و عملکرد بیرونی افراد آموزش دیده‌اند. هدف آن ها، ایجاد یک زندگی مستقل، رضایت‌ بخش و مولد است و برای رسیدن به این هدف، برای بهبود عملکردهای حرکتی، توانایی استدلال و در صورت نیاز آموزش روش های جبرانی لازم گام بر می‌دارند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما