سلبریتی ها در دنیای نوجوانان

این روزها دسترسی ساده، سریع و بی واسطه به ستاره ها در فضای مجازی، به دنبال کنندگان و طرفدارانشان توهم ارتباط، تعامل و صمیمیت می دهد و به علاقه های افراطی نوجوانان به سلبریتی ها دامن می زند. اگر نوجوان نسل قبل، در صورت علاقه به چهره های مشهور، راه و کانالی برای ابراز این […]

این روزها دسترسی ساده، سریع و بی واسطه به ستاره ها در فضای مجازی، به دنبال کنندگان و طرفدارانشان توهم ارتباط، تعامل و صمیمیت می دهد و به علاقه های افراطی نوجوانان به سلبریتی ها دامن می زند. اگر نوجوان نسل قبل، در صورت علاقه به چهره های مشهور، راه و کانالی برای ابراز این علاقه نداشت و بالطبع امیدی هم به ملاقات، ارتباط و وصال نبود، صفحه های شخصی هنرمندان در شبکه های اجتماعی به نوجوان امروز، فرصت ارتباط بی واسطه و بی پروا با ستاره را می دهد و این طوری هاست که من به عنوان یک مشاور فعال در حوزه نوجوانان، سالانه با تعداد زیادی نوجوانِ عاشق رو به رو هستم که از شدت علاقه و محبت به یک بازیگر، خواننده یا بازیکن فوتبال، به شرایط خاص و وخیمی رسیده اند.

 

همان طور که می دانیم عشق به معنی یک پیوند دو طرفه است با سه ضلع تعهد و صمیمیت که با تعقل کامل می شود. مهم ترین و اصلی ترین راه پیشگیری از بسیاری از آسیب های نوجوانی، دقت و توجه والدین در دوره کودکی بچه هاست، این که بچه، دوره کودکیِ خوب و شیرینی را تجربه کند. کودکی خوب و شیرین، نه با پول و امکانات که بیش از همه چیز، با محبت و حوصله و وقت گذاشتنِ پدر و مادر برای بچه رقم می خورد.

 

همان طور که می دانیم، کودکی دو دوره است. دوره اول که از تولد تا هفت سالگی است و دوره دوم از هفت تا حدود زمان بلوغ. در دوره اول، بهترین روش برخورد با کودک، بازی است و در دوره دوم، بهترین راهِ ارتباط با بچه، کارهای مشارکتی است. ضمن این که از همان کودکی باید حواسمان به رفتار و گفتارمان که مهم ترین الگوی بچه است، باشد. بچه ها هر آنچه را که در کودکی ضبط کردند در نوجوانی بروز می دهند و آن موقع دیگر برای اصلاح و تربیت خودمان یا آن ها دیر است.

 

تغییرات فیزیکی و هورمونی، تغییرات شناختی، جست و جوی هویت، کنجکاوی و بی پروایی، تاثیرپذیری عمیق از گروه همسالان، میل به زیبایی و… همه از ویژگی های دوران بلوغ و نوجوانی دختر خانم هاست. دوره ای خاص و استثنایی که یک جورهایی تعیین کننده بقیه مسیر زندگی و آینده شخص است. یکی از ویژگی های مهم و اساسی دختران نوجوان در این دوره، رقیق بودن احساسات و نیاز به محبت دیدن و محبت کردن است.

 

این طوری هاست که معمولا این قشر، رابطه ای صمیمی و عمیق با دوستان و همکلاسی های خود دارند، به یکی از معلم هایشان بیش از بقیه علاقه مند می شوند و با نامه و تلفن ارتباط برقرار می کنند، یا این که خیلی ساده و راحت به ستاره ها و سلبریتی ها دل می بازند و بی تعارف علاقه شان را ابراز می کنند. شاید بهترین راهِ بررسی و تحلیل این موضوع، حرف زدن با نوجوانان امروز و مشاهده مسئله از زاویه دید آن هاست.

 

در میان تعداد زیادی از دختران نوجوان که به شکل های گوناگون، عشق و علاقه های دوران نوجوانی به اطرافیان یا افراد معروف را تجربه کرده اند، دخترانی هم هستند که به شکلی ساده و منطقی، این موضوع را برای خودشان حل کرده اند و درگیرش نشده اند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما