تغییر سبک اتاق با نظر کودک

وقتی کودک کم‌کم بزرگ‌تر می‌شود، احساس استقلال بیشتری را می‌خواهد داشته باشد و در مورد اتاقش و وسایل آن بیشتر نظر می‌دهد و از تماشای چیزهایی که خودش انتخاب کرده، هیجان‌زده می‌شود، بنابراین لازم است که اتاقش به نحوی چیده شود که او حس خوبی نسبت به آن داشته باشد و از آن مهم‌تر احتیاجات […]

وقتی کودک کم‌کم بزرگ‌تر می‌شود، احساس استقلال بیشتری را می‌خواهد داشته باشد و در مورد اتاقش و وسایل آن بیشتر نظر می‌دهد و از تماشای چیزهایی که خودش انتخاب کرده، هیجان‌زده می‌شود، بنابراین لازم است که اتاقش به نحوی چیده شود که او حس خوبی نسبت به آن داشته باشد و از آن مهم‌تر احتیاجات و نیازهای او را رفع کند. اکنون فرزند خردسال شما، تغییرات بزرگی را تجربه می‌کند.

 

او از گهواره راهی تخت‌خواب می‌شود، برخی از تعلقات برایش ارزش و معنی بالاتری دارند، مهارت‌های حرکتی و زبانی‌اش کامل‌تر می‌شود و… . اگر می‌خواهید که دکوراسیون اتاق او را تغییر دهید، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید، مثلا تخت‌خواب مناسب برای او تهیه کنید. فضای کافی برای بازی داشته باشد، جا و محل مناسب برای قرار دادن وسایل و اسباب‌بازی‌ها وجود داشته باشد و از همه مهم‌تر فضای اتاق، فضای امنی برای او باشد.

 

تغییر اتاق نوزادی به اتاق کودک، گاهی اوقات عذاب‌آور و پر از چالش می‌شود و دلیل آن نیز بزرگ‌تر شدن کودک و نظر دادن او به خاطر احساس استقلال بیشتر است. شاید شما بسیاری از انتخاب‌های او را معقولانه و منطقی ندانید. ممکن است شما برخی از تغییرات را لازم و ضروری بدانید، ولی او از پذیرفتن آن ها خودداری کند. نخستین گام این است که با او حرف بزنید. در مورد تغییرات و کارهایی که می‌خواهید انجام دهید با او صحبت کنید.

 

به او توضیح دهید که محیط جدید همه جوره به او تعلق دارد، چرا که کودکان خردسال به حس مالکیت در این ایام از کودکی‌شان بسیار اهمیت می‌دهند و والدین آن ها کلمه «مال من» را بارها و بارها می‌شنوند. در مرحله بعدی باید کودک خود را درگیر این پروسه کنید. مثلا از او بخواهید به شما کمک کند تا با هم برخی از وسایل و اسباب‌بازی‌ها را جمع کنید.

 

اگر ممانعت می‌کند، جای نگهداری آن ها را به او نشان دهید تا خیالش راحت باشد که هر وقت بخواهد، می‌تواند گاهی آن ها را بردارد. از او بخواهید که نظرش را درباره دکوراسیون اتاق بگوید و این که چه رنگی را ترجیح می‌دهد. این اتاق و فضا متعلق به اوست و او حق دارد که نظرش را بگوید.

 

شاید مهم‌ترین کاری که می‌توانید درباره اتاق جدید کودک‌تان انجام دهید، این است که برای او فضایی برای بازی در نظر بگیرید. کودکان در این مرحله سنی، نیاز به فعالیت و جنب‌ و جوش دارند. در جایی با هم بنشینید و برایش قصه بگویید، شرایط را برای او فراهم کنید که بتواند با دستانش چیزی درست کند، مثل خمیربازی و نقاشی و…

 

شما می‌توانید برخی از وسایل و اسباب‌بازی‌های غیر ضروری را از اتاق جمع کنید تا او بتواند راحت‌تر بازی کند، مثلا با رنگ انگشتی، نقاشی‌های بزرگ، زیبا و خلاقانه خلق کند. لزومی ندارد که حتما از قالیچه، تابلو و پرده‌های کلاسیک استفاده کنید. شما می‌توانید با انتخاب‌های غیر کلاسیک فضای جالب و پر هیجانی را ایجاد کنید. بگذارید فرزندتان با تخیلات کودکانه، خودش را سرگرم بازی کند و از لحظه‌های کودکی‌اش لذت ببرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما