والدینی که خشم خود را با فحش خالی می کنند!

گاهی کودک توسط نزدیک‌ترین کسانش مورد آزار قرار می‌گیرد؛ حتی توسط مادر. چنین مادرانی نمی‌دانند که رفتارشان با کودک، چه لطمه بزرگی به وی می‌زند و او را دچار چه مشکلاتی می‌کند. رفتارهایی از این دست، بسیار شایع و به عبارتی اپیدمی هستند، به همین سبب قبح‌شان را از دست می‌دهند. مادری که عصبانی می‌شود […]

گاهی کودک توسط نزدیک‌ترین کسانش مورد آزار قرار می‌گیرد؛ حتی توسط مادر. چنین مادرانی نمی‌دانند که رفتارشان با کودک، چه لطمه بزرگی به وی می‌زند و او را دچار چه مشکلاتی می‌کند. رفتارهایی از این دست، بسیار شایع و به عبارتی اپیدمی هستند، به همین سبب قبح‌شان را از دست می‌دهند. مادری که عصبانی می‌شود و سر فرزند خود فریاد می کشد و به او فحش می دهد و یا بچه را در خیابان به شدت تکان می‌دهد یا سیلی می‌زند، بی‌آنکه به عواقب کارش فکر کند، به یک کودک‌آزار تبدیل می‌شود.

 

گاهی والدین وقتی از شیطنت های فرزند خود کلافه می شوند با گفتن کلمات یا عباراتی نظیر: «ای وای از دست این بچه»، «وای بچه، کلافه ام کردی!»، «دیوانه ام کرده این بچه!» و یا «شیطون و غیر قابل تحمل!» و … این والدین می خواهند این گونه خشم خود را خالی می کنند؛ در حالی که این گونه عکس العمل ها می توانند در آینده اثر بسیار ناگواری روی کودک داشته و به او بقبولاند که او واقعاً غیر قابل تحمل است. پس سعی کنیم خشم خود را با گفتن این گونه کلمات ابراز نکنیم و انتظار نداشته باشیم که آن ها هم همیشه مانند یک بزرگسال رفتار معقول و واقع بینانه داشته باشند.

 

والدینی که قصد افزایش اعتماد به نفس در فرزندان خود را دارند نباید کودک خود را مورد آزار و اذیت قرار داده و مدام او را تحقیر کنند زیرا انسان در برخورد با دیگران ارزش پیدا می‌کند. خانواده باید از تحقیر، توهین و یا بدبینی و شکاک بودن بپرهیزد تا کودک اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

 

بلایی که فریاد زدن بر سر کودکان می آورد گاهی کودکان حساسیت‌های پدر و مادرهای خود را تشخیص داده و می توانند موجب شوند که والدین‌شان از کوره در بروند و بر سر آن ها فریاد بکشند. اما والدین برای خنثی کردن این حساسیت‌ ها می‌توانند نحوه صحبت کردن خود با فرزندانشان را تغییر دهند و برای برقراری ارتباط با آنان از شکل فریاد زدن به دیالوگی احترام آمیز با کودکانشان رو آورند.

 

در صورتی که برای منظم کردن فرزند خود سر او فریاد می‌زنید، می‌توانید تاثیرات منفی آن را در رفتار کودک خود ببینید. به طور مثال فرزندانتان نیز برای انتقال پیام و منظور خود با صدای بلند صحبت می‌کنند، علاوه بر این، به جای آرام و محترمانه صحبت کردن، سر والدین خود فریاد می‌زنند، رابطه والدین با فرزند ناپایدار و آسیب‌پذیر می‌شود و در نتیجه برقراری ارتباطی سالم با آنان سخت می‌شود و همچنین ممکن است این شیوه رفتاری آنان را از والدین دور کند.

 

در برخی مواقع با وجود به کار گرفتن راهکاری برای جلوگیری از بالا رفتن صدا، والدین مجبور به فریاد زدن می‌شوند. در چنین شرایطی معذرت‌ خواهی کنید در نتیجه کودکان این نکته مهم را آموزش می‌بینند که تمامی افراد اشتباه می‌کنند و لازم است معذرت‌ خواهی کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما