ژانویه 30
بازدید : 1490
نظرات : بدون دیدگاه
شناخت با سؤال کردن

امام على (ع): «هر کس در خردسالى سئوال کند، در بزرگ‏سالى ‏اش پاسخ مى ‏دهد.»   وقتی انسان پا به این دنیا می‌گذارد و با حواس خود با پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند با اولین چیزی که لمس می‌کند، می‌شنود، می‌بیند یا بو می‌کشد کنجکاوی‌اش شروع می‌شود. هر چه کودک بیشتر رشد می‌کند پرسش‌هایش هم با […]

امام على (ع): «هر کس در خردسالى سئوال کند، در بزرگ‏سالى ‏اش پاسخ مى ‏دهد.»

 

وقتی انسان پا به این دنیا می‌گذارد و با حواس خود با پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند با اولین چیزی که لمس می‌کند، می‌شنود، می‌بیند یا بو می‌کشد کنجکاوی‌اش شروع می‌شود. هر چه کودک بیشتر رشد می‌کند پرسش‌هایش هم با او بزرگ می‌شوند به طوری که حتی گاهی پرسش‌هایی می‌پرسد که از سنش هم فراتر است (البته دقت داشته باشید که پرسش‌های کودکان هم بر حسب اطلاعات و دانسته‌های آن هاست هم سن و سالشان).

 

یکی از بزرگ‌ترین وظایف والدین پاسخگویی به پرسش‌های کودکان است چراکه همین پرسش و جواب‌ها می‌تواند یک رابطه سالم و مفید و با اعتماد متقابل یا بالعکس رابطه‌ای نادرست و بی‌اعتماد بین کودکان و والدین ایجاد کند. کودکان براساس جواب‌هایی که دریافت می‌کنند یاد می‌گیرند که چگونه زندگی کنند و افکار و شخصیت‌شان در جهت همین جواب‌ها شکل می‌گیرد، در نتیجه قطعا والدین دوست دارند که این شکل‌گیری تحت نظر و کنترل آن ها باشد، همین دلیل کافی است که والدین به پاسخگویی به پرسش‌های کودکان حساس باشند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما