اکتبر 18
بازدید : 1208
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش دستشویی رفتن

به گزارش کارگروه تربیتی فرزند پرتال:آموزش دستشویی رفتن می تواند به راحتی انجام شود ولی در بعضی کودکان هیچ گاه به نتیجه نمی رسد. واقعیت این است که این موضوع بیشتر برای والدین مایه نگرانی است نه کودک. بالاخره هر کودکی که از نظر تکامل طبیعی باشد دستشویی رفتن را می آموزد هر چند گاهی […]

به گزارش کارگروه تربیتی فرزند پرتال:آموزش دستشویی رفتن می تواند به راحتی انجام شود ولی در بعضی کودکان هیچ گاه به نتیجه نمی رسد.

واقعیت این است که این موضوع بیشتر برای والدین مایه نگرانی است نه کودک. بالاخره هر کودکی که از نظر تکامل طبیعی باشد دستشویی رفتن را می آموزد هر چند گاهی ممکن است والدین نگران، رضایت نداشته باشند.

کودک چه زمانی آماده دستشویی رفتن است؟

شایع ترین سن برای شروع آموزش 18 تا 24 ماه است. ولی اینکه بعضی کودکان تا 3 سالگی هم آماده نباشند، غیر طبیعی نیست. اگر کودک می تواند علامت دهد که پوشکش نیاز به عوض کردن دارد، می توانید ببینید که به دستشویی رفتن نیز علاقه نشان می دهد یا نه. دختران اغلب سریع تر از پسران و در سنین پایین تر دستشویی رفتن را می آموزند.

توصیه های خانگی:

  1. آموزش را با یک لگن دستشویی و قرار دادن آن در محل بازی کودک، آغاز کنید ، اجازه دهید کودک به میل خود روی آن بنشیند و بلند شود. هنگامی که به نشستن روی آن عادت کرد، تشویقش کنید بدون لباس روی آن بنشیند.
  2. به کودک اجازه دهید استفاده شما از دستشویی را ببیند به این ترتیب از میل طبیعی کودک به تقلید، برای آموزش دستشویی رفتن بهره می گیرید.به کودک اجازه دهید مدفوع را در کاسه دستشویی و شسته شدن آن را با جریان آب ببیند.
  3. زمانی را که کودک اجابت مزاج می کند را پیدا کنید و کودک را حول و حوش آن زمان روی لگن دستشویی که برای وی تهیه کرده اید، بنشانید. از نیاز طبیعی به اجابت مزاج پس از صرف وعده غذایی بهره بگیرید. اگر در این زمان برای کودک، کتاب بخوانید یا راهی برای سرگرمی وی پیدا کنید، می توانید مدتی را که کودک روی لگن می نشیند را افزایش دهید.
  4. به کودک لباس هایی بپوشانید که به و به سرعت بتوانید آنها را درآورید. منتظر علایمی بمانید که نشان می دهد کودک به نیاز به اجابت مزاج و نشستن روی لگن دارد. والدین معمولا علائم کودک خود را یاد می گیرند.تغییر در حالت صورت، توقف ناگهانی بازی یا قرار گیری در وضعیت خاص، از علائم شایع به شمار می آیند. در این زمان می توانید به سرعت لباس های کودک را درآورید و او را روی لگن بنشانید.
  5. تحت فشار گذاشتن کودک، احتمال طولانی شدن دوره آموزش یا شکست آن را افزایش می دهد.
  6. کودک خود را تشویق کنید و از تلاشش حتی اگر به موفقیت نیانجامد، تقدیر کنید. صبور باشید. هیچ گاه کودک را به دلیل عدم موفقیت سرزنش نکنید.
  7. اگر آموزش نشستن روی لگن باعث تنش و ناراحتی زیاد برای شما یا کودکتان می شود وقفه و آغاز مجدد با فاصله، راهکار خوبی خواهد بود.
  8. به یاد داشته باشید که الگوی یادگیری کودک با پیشرفت و پسرفت متوالی همراه است. والدین باید بدانند که پسرفت های موقت، طبیعی است و دوباره پیشرفت رخ خواهد داد، پس صبور باشید.
  9. بعضی کوکان ممکن است در روز کنترل پیدا کنند ولی هنگام خواب کنترل نداشته باشند پس شاید نیاز باشد از پوشک، هنگام خواب استفاده کرد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما