فوریه 1
بازدید : 1154
نظرات : بدون دیدگاه
خاموش کردن دنیای کودکی با تبلت

پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «بازیگوشى کودک در خردسالى‌اش مایه فزونى عقل در بزرگسالى اوست.»

کودکانی که در دوران رشد قرار دارند نیاز به خواب، غذا و تحرک کافی دارند که استفاده از موبایل و تبلت بر هر سه این موارد می‌تواند اثر منفی داشته باشد. جذابیتی که این دستگاه‌ها برای کودکان دارند، می‌تواند آن‌ها را ساعت‌ها در جای خود میخکوب و به خود مشغول کند، آن ها را وابسته خود سازد، به طوری که حتی تمایل چندانی به غذا نشان نمی‌دهند و حتی موقع خواب حاضر به جدا شدن از آن نیستند.

 

کودکی که تحرک کافی ندارد مستعد چاقی می‌شود و رشد مناسبی نخواهد داشت و عدم بازی کردن مشکلات فراوانی در آینده برای او در پی خواهد داشت. کودک و هم‌ بازی‌هایش در حین بازی کردن یک دنیای خیالی برای خود می‌سازند، دنیایی که ساخته ذهن آن ها است و خلاقیت را در آن ها رشد می‌دهد.

 

کودک در حین بازی با ساختن‌ها، خراب کردن‌ها، شادی‌ها و دعواها کم کم خود را برای مواجهه با دنیای واقعی آماده می‌کند، استعدادها و توانایی‌هایش ظاهر می‌شود؛ بازی‌هایی که کودک را وادار به تحرک و جنب و جوش می‌کند و در نهایت خسته روانه خانه می‌کند.

 

اما به نظر می‌رسد تبلت و موبایل نمی‌تواند جای بازی را برای کودک پر کند. کدام دستگاه و کدام بازی رایانه‌ای می‌تواند زندگی واقعی را برای کودک شبیه‌ سازی کند و مهارت‌ های مورد نیاز آینده را به او بیاموزد. کدام بازی می‌تواند جایگزین واقعی کتاب و داستان و شعر برای کودک باشد.

 

بازی‌هایی که هیچ‌ وقت تمام نمی‌شوند و کودک ساعت‌ها پای آن می‌نشیند و به آن وابسته می‌شود و در نهایت اختلال روح و روانی و خستگی روحی و ذهنی را برای آن ها به همراه دارد. البته شاید بازی‌ها فایده‌هایی هم داشته باشند اما گویا ضرر هایش خیلی بیشتر از فواید آن است. چه‌ قدر پدر و مادر بودن در قرن بیست و یکم سخت است! چاره‌ای نیست، مسئولیت سنگین است، باید بیشتر وقت گذاشت و حوصله به خرج داد.

 

تبلت، موبایل و تکنولوژی‌های روز همگی دستاورد پیشرفت علوم هستند و با پیشرفت سریع علم شاهد دستگاه‌های عجیب‌تری خواهیم بود. وسایلی که برای راحتی امور بشر ساخته می‌شود، اما با استفاده نادرست انسان بلای جان می‌شوند. تلنگری برای پدر و مادرها کافی است تا توجه آن ها را بیشتر به آثار و پیامدهای استفاده کودکان از فناوری جلب کند و تا کار از کار نگذشته فکری کنند. خطر در کمین است، خطری که آثار اصلی آن سال‌ها بعد گریبان همه افراد خانواده را می‌گیرد، باید آماده بود و به گفته شهید آوینی «خانه را باید در دامنه آتشفشان بنا کرد».

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما