فوریه 1
بازدید : 1362
نظرات : بدون دیدگاه
راهکارهایی برای به حرکت درآوردن کودک تنبل

یکی از معظلات زندگی مدرن امروزی داشتن کودک تنبل است، کودکی که به واسطه بازی های بی تحرک و عادات غذایی غلط دچار این تنبلی شده و آن را ادامه می دهد، والدین این دسته از کودکان بایستی به جد راه حلی یافته و اجرا کنند.

اگر فرزند شما تنبل است و می خواهید او را به حرکت در آورید ۶ استراتژی ذیل را انجام دهید تا بتوانید این خاصیت در کودکان را حذف کنید و فرزند پرتحرک و پر انرژی ایی داشته باشید.

 

۱- برای کودک کارها را آسان نکنید

به یاد می آورم زمانی که می خواستیم با خواهران و برادران خود کاری کنیم یا چیزی بخوریم و یا… برای آن تلاش زیادی می کردیم تا پول به دست آوریم و بتوانیم به خواسته خود برسیم و هزینه ی آنچنانی نداشتیم و همیشه برای خواسته هایمان تلاش می کردیم. با این حال امروزه دیگر کارهایی که ما می کردیم را هیچ کودکی انجام نمی دهد و همه چیز برای آن ها آماده است و همیشه در حال بازی کردن با تبلت هستند و با کسی نه حرف میزنند و نه کاری دارند و از همه مهم تر هیچ تحرکی ندارند و از صبح تا شب در یکجا ثابت می نشینند و هیچ کاری انجام نمی دهند. بنابراین کمی برخی کارها را سفت و سخت بگیرید تا آن ها را به چالش بیندازید تا تحرک داشته باشند.

 

۲- برای کودک انگیزه ایجاد کنید

اگر فرزند شما هیچ تحرکی ندارد می توانید تعدادی مثال و راهکار به او نشان دهید و آن ها را به انجام دادن برخی کارها در طول روز وادار نمایید و برای مثال می توانید از مثال: همانند میمون ببین و همانند میمون انجام بده را ذکر کنید. بنابراین اگر فرزند شما به سنی رسیده است که به تنهایی می تواند به بیرون از خانه برای انجام دادن کارهای خانه برود ، می توانید خریدها و برخی دیگر کارها را بر عهده ی او بگذارید و فرزند شما در دفعات اول ممکن است خودداری کند ولی پس از گذشت زمان خودبخود دستورات شما را انجام خواهد داد. اگر فرزند شما هم در این کارها با شما هماهنگ باشد و به خوبی این کارها را انجام دهد ، کارهای خانه راحت تر و با نظم بیشتری انجام خواهد شد و همچنین تکالیف خود را سر موقع انجام خواهد داد و یک شیوه زندگی سالم را در پی خواهد داشت.

 

۳- برای کودک مسیر فعالیت مشخص کنید

هیچ فرقی ندارد که شما باید در چه سنی برای کودک خود برخی انتظارات را تعیین کنید و برای مثال اگر فرزند شما پیش دبستانی می توانید از آن ها بخواهید تا اسباب بازی های خود را در جای مناسب خود قرار دهند و یا اتاق خود را به چه نحوی مرتب کنند و … که باید ابتدا شما این کارهارا به او آموزش دهید و در نهایت انجام این کارهای کوچک باعث می شوند که دیگر فرزند شما تنبل نباشند و از پس کارهای خود بر بیایند.

 

اگر فرزند شما جوان است می توانید تمام قدرت خود را برای به تحرک در آوردن او کنید و می توانید برای مثال نحوه کار کردن با لباسشویی را به او آموزش دهید تا در مواقعی که شما در خانه نیستید بتوانند از پس کارهای خود بر بیایند و آموزش این کارها باعث تحرک او خواهند شد و دیگر در خانه یک فرد تنبل را مشاهده نخواهید کرد. اگر فرزند شما این مسئولیت را نپذیرفت، می توانید به آن ها قول یک هدیه و جایزه را بدهید تا انرژی انجام دادن کارها را برای او چند برابر کنید و پس از اتمام کار از جانب آن ها بسیار متشکر شوید و او را به دلیل انکه کاری که شما برعهده اش گذاشته بودید را تشویق کنید که برای او قوت قلب خواهد بود.

 

۴- برای فعالیت کودک فضای آشپزخانه را مهیا کنید

یکی از مواردی که در خانواده ها هزینه زیادی روی آن می شود غذا و مواد غذایی است. اغلب مواد غذایی گران هستند و نمی توان آنها را به دلیل اشتباه خراب کرد. اگر بتوانید از فرزندانتان در آشپزخانه استفاده کنید و پخت و پز را به او آموزش دهید در مواقعی که خانه نیستید، آن ها می توانند برای خود غذا درست کنند و دیگر از بیرون از خانه غذا تهیه نمی کنند. البته در صورتی می توانید این کارها را به او آموزش بدهید که آن ها توانایی استفاده از لوازم آشپزخانه را داشته باشند و هیچ آسیبی به آن ها نرسد. سپردن این مسئولیت به فرزندان باعث به تحرک در آمدن آن ها می شود و از حالت تنبل بودن خارج می شوند.

 

۵- برای کودک به عهده گرفتن کارها را به عادت تبدیل کنید

برای مثال می توانید از فرزندتان بخواهید که اسباب بازی هایش را جای مناسب و از پیش تعیین شده قرار دهد و … اگر فرزند شما تنبل است و مسئولیت انجام هیچ کاری را بر عهده نمی گیرد، با سپردن برخی کارها به او باعث تحرک او خواهید شد و پس از مدتی کوتاه هر کاری که شما در خانه پیشنهاد کنید، فرزندتان آن ها را خواهد پذیرفت و در انجام دادن آن داوطلب خواهد بود. شما می توانید فرزندانتان را بدین طریق به تحرک وادار کنید و فرزند شما با برعهده گرفتن این چنین مسئولیت ها هم سرگرم خواهد شد و هم کاری را به پایان خواهد رساند.

 

۶- برای کودک فضای تفریح مهیا کنید

مطالعات بسیاری در زمینه ارتباط تفریح و گشت و گذار با افزایش انرژی انجام شده است و هر دو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و با گشت و گذار در طبیعت ذهن ما آرامش می یابد و در نهایت می توانیم راحت تر کارهای خود را انجام دهیم و با پیاده رویی و قدم زدن، تحرک خواهید یافت.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما