فوریه 3
بازدید : 971
نظرات : بدون دیدگاه
«کاغذ و تا»؛ فعالیتی فنی و هنری

فعالیت «کاغذ و تا»، از آن‌جایی که این فعالیت با هنر معماری، اشکال هندسی و معماهای ریاضی ارتباط دارد به رشد خلاقیت کمک زیادی می‌کند اما متاسفانه در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این فعالیت تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و خانواده‌ها و بزرگ‌ترها نیز می‌توانند از این فعالیت استفاده و لذت ببرند. «اوریگامی» […]

فعالیت «کاغذ و تا»، از آن‌جایی که این فعالیت با هنر معماری، اشکال هندسی و معماهای ریاضی ارتباط دارد به رشد خلاقیت کمک زیادی می‌کند اما متاسفانه در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این فعالیت تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و خانواده‌ها و بزرگ‌ترها نیز می‌توانند از این فعالیت استفاده و لذت ببرند. «اوریگامی» فعالیتی‌است که در آن با استفاده از کاغذ و تا‌زدن آن، می‌توان شکل‌های مختلف هندسی، حیوانات و… ساخت.

 

جریان یادگیری و آموزش به عنوان جریان ساماندهی و تدارک تجربیات زنده و پربار یادگیرندگان در صورتی معنی دار خواهد بود که به راه های گوناگون جنبه های مختلف شخصیت انسان را در فعالیت های او درگیر کند. همچنین دانش‌آموزان مطالب را به طور ساده یاد نمی‌گیرند هر آنچه که یاد می‌گیرند از طریق عواطف و احساسات تحت تاثیر قرار گرفته و سازماندهی می شود.

 

بنابراین هدف ما بر این است تا با آموزش روشی خاص به نام اوریگامی که نوعی فعالیت فنی، هنری است و به عنوان یک وسیله کمک آموزشی حرکات و فعالیت‌های جسمانی و روحی را در قالب این هنر و فن به تحرکی مثبت و پویا وا داشته و در واقع پل ارتباطی بین تفکر عینی و محسوس و تفکرات انتزاعی و ذهنی برقرار کرده و با ایجاد سهولت در امر یادگیری و فراهم آوردن شرایط لازم در جهت ایجاد تغییرات مطلوب در ابعاد مختلف رفتارهای کودک و تقویت توانایی های ذهنی خصوصاً دقت و تمرکز حواس و بالا بردن حس اعتماد به نفس و ایجاد روحیه شاد و تقویت توانایی عملی او را یاری کنیم تا فعالیت های ادراکی او پرورش یابد.

 

همچنین به ادراک او دقت بیشتری ‌بخشد و در زمینه هوش نظام مختصات عملیاتی سازمان یابد و در ضمن آموزش اریگامی که از لحاظی متناسب با زبان کودک و ارتباط عمیق با ویژگی‌های او و تمایلات درونی است زیرا به نوعی در غالب بازی های کودکانه با تخیلات و تصورات ذهنی او در گیر می شود.

 

اما به صورتی با نظم و قاعده ای خاص خود رفتارهای کودکانه را با قوانین ترکیب کرده و او را مستقیم درگیر کار و تلاشی لذت بخش و هیجانی می کند و موجب تغییر رفتار و ایجاد رفتاری مثبت برگرفته از نظم و قانون خواهد شد و از آنجا که دوره آموزش ابتدایی زمانی است مناسب که فکر و ذهن دانش آموز بر اساس مفاهیم از زمان و مکان و علت … سازمان می‌یابد و تفکر منطقی پی ریزی می شود کودک در دوره ابتدایی از نظر هماهنگی حسی، حرکتی رشد بالینی دارد خود مداری کاهش می یابد.

 

آموزش اوریگامی در ایجاد مهارت های لازم نقش اساسی داشته و در شکوفایی استعدادهای ذهنی و پرورش و تقویت قدرت خلاقیت و در ایجاد هماهنگی بین حرکات و فعالیت های جسمانی و تعامل عواطف و احساسات و پرورش قدرت دقت و تمرکز حواس نقش مهمی را ایفا می کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما