رابطه تماشای تلویزیون با دیابت

استفاده کودکان از تلویزیون، فیلم های سینمایی، بازی ویدئویی و کامپیوتری را به یک تا دو ساعت در روز محدود کنید. چون زیاده روی در این فعالیت منجر به چاقی کودکان می شود. یکی از شایع ترین مشکلات کودکان به خصوص در شهر های بزرگ اضافه شدن بی رویه وزن آن هاست. امروزه این موضوع […]

استفاده کودکان از تلویزیون، فیلم های سینمایی، بازی ویدئویی و کامپیوتری را به یک تا دو ساعت در روز محدود کنید. چون زیاده روی در این فعالیت منجر به چاقی کودکان می شود. یکی از شایع ترین مشکلات کودکان به خصوص در شهر های بزرگ اضافه شدن بی رویه وزن آن هاست. امروزه این موضوع حتی در خانواده هایی که چاقی در آن ها ارثی نیست نیز به وجود آمده است و علت آن کم تحرکی و تماشای بیش از اندازه تلویزیون است.

 

کسانی که وقت بیشتری را رو به مانیتورها می‌گذرانند؛ نشانه‌های زیستی شناخته‌شده‌ای دارند که خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. در این کودکان نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد قند در بدن آن‌ها به‌ خوبی پردازش نمی‌شود. شرایطی که به مقاومت انسولین شناخته می‌شود و مشخصه‌ی دیابت است. جلوگیری از دیابت با مواد غذایی مفید در روز سه ساعت یا بیشتر تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیوتر یا بازی‌های ویدئویی، کودکان را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌دهد. دیابت و استرس با هم در ارتباط هستند

 

نگاه کردن زیاد به نمایشگرها برای سلامتی مضر است و این مسئله با تکامل ما ناسازگار است. کودکان زمان زیادی مقابل نمایشگرها سپری می‌کنند. کودکان و نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله به‌ طور میانگین ۹ ساعت در روز صرف استفاده از کامپیوتر، گوشی‌ های هوشمند و تلویزیون می‌کنند. کودکان ۸ تا ۱۲ ساله هم روزانه ۶ ساعت را صرف استفاده و نگاه کردن به این وسایل الکترونیکی می‌کنند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد ما تعادل لازم برای زندگی سالم را گم‌ کرده‌ایم.

 

صرف زمان زیاد برای تماشای نمایشگرها بر شاخص توده‌ی بدن در کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۶ ساله موثر است. شاخصی که بر اساس میزان چربی نسبت به قد و وزن محاسبه می‌شود. صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. اگر کودکان زمانی را که پای تلویزیون، موبایل و کامپیوترهایشان صرف می‌کنند کم کنند؛ خطر ابتلا به دیابت هم در آن‌ها کم می‌شود.

 

در پژوهشی از کودکان پرسیده شده بود که هر روز چند ساعت را پای تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی می‌گذرانند. مشخص شد، کودکانی که بیش از سه ساعت صرف تماشای نمایشگرها کرده‌اند ۱۱ درصد بیشتر از کسانی که زیر یک ساعت را گزارش کرده بودند؛ مقاومت به انسولین نشان دادند. در مقاومت انسولین ماهیچه‌ها، چربی، سلول‌های کبد به انسولین پاسخ مناسب نمی‌دهد.

 

انسولین هورمون کنترل‌کننده‌ی قند در خون است. مقاومت به انسولین یکی از عوامل ایجادکننده‌ی احتمالی دیابت نوع ۲ است. همچنین کودکانی که زمان زیادی را مقابل نمایشگرها می‌گذرانند سطح بالاتری از چربی و لپتین (هورمون اشتها) در بدن داشتند. اگر کودکان زمانی را که پای تلویزیون، موبایل و کامپیوترهایشان صرف می‌کنند کم کنند، خطر ابتلا به دیابت هم در آن‌ها کم می‌شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما