چرا نمي توانم با كسي دوست شوم

به گزارش کارگروه تربیتی فرزندپرتال : والدين بارها اين جمله را از زبان فرزندان خود شنيده اند كه گله مند از ارتباط برقرار نكردن با هم سن و سالان خود بوده اند .سوالاتي مانند اين كه” چرا با من كسي دوست نمي شود ؟ ، ” زهرا مرا دوست ندارد ؟” ، ” علي به […]

به گزارش کارگروه تربیتی فرزندپرتال : والدين بارها اين جمله را از زبان فرزندان خود شنيده اند كه گله مند از ارتباط برقرار نكردن با هم سن و سالان خود بوده اند .سوالاتي مانند اين كه” چرا با من كسي دوست نمي شود ؟ ، ” زهرا مرا دوست ندارد ؟” ، ” علي به من اسباب بازيهايش را نمي دهد ؟” و يا “بچه ها مرا مسخره مي كنند و مي گويند پوست تو سياه است” و  سوالاتي از اين قبيل . از آن جايي كه تمامي انسان ها در نهاد خود خواستار زندگي اجتماعي هستند ،پس     نمي توان اين بخش از زندگي آن ها را ناديده گرفته و بي اهميت شمرد ، چرا كه دوستان كودك شما نقش مهمي در رشد عاطفي و اجتماعي او دارند، لذا ياد دادن شراكت ، مهرباني و رفتار دوستانه از سنين پائين براي كودك بسيار حائز اهميت است.

هسته اوليه تقويت اين رابطه در دو سال اول تولد شكل مي گيرد هر چه كودك در اين دوران بيشتر در آغوش گرفته شود و به او محبت بيشتري شود ،بهتر و سريع تر مي تواند چگونگي برقراي ارتباط سالم را فرا گيرد . به خاطر داشته باشيد كودكي كه محبت نديده، نمي تواند  به كسي نيز ابراز محبت نمايد. اگر كودكي براي بازي با دوستانش بيرون مي رود، ولي پس از  مدت كوتاهي گريان بر مي گردد ، يا دوستان ديگرش با او تماس نمي گيرند ، بايست به فكر طرد و دفع كودك توسط دوستان يا هم سن و سالانش بود. در اين هنگام لازم است در درجه اول با او ابراز همدلي كنيد و هيچ گاه احساس و ناراحتي او را كوچك و بي اهميت تلقي نكنيد و از به كار بردن جملاتي نظير ” اونها دوستاي خوبي براي تو نبودن ” خودداري كنيد . احساس ناراحتي او را با جملات همدلانه تأييد كنيد مثل” مي فهمم، اين قضيه خيلي ناراحت كننده است”.

گاه ممكن است كودك با قرار گرفتن در چنين موقعيتي دچار احساس گناه شده و خود را مقصر بداند. اكثر كودكان خصوصا كودكان زود رنج دچار چنين احساسي شده و فكر مي كنند كسي آن ها را دوست ندارد . شما پدر و مادر عزيز آگاه باشيد كه به اين احساس آن ها دامن نزنيد و از به كار بردن جملاتي  مانند ” برو فكر كن چه اشتباهي مرتكب شده ايي “خودداري كنيد و به او متذكر شويد كه اين طور نيست كه هيچ كس او را دوست ندارد. چرا كه پدربزرگ،مادربزرگ، خاله ، نورا و … او را دوست دارند و در مقابل از او بخواهيد كه فكر كند علت عدم دوستي آن ها را چه مي داند ، اگرواقعا كودك در اين زمينه مقصر بود يادش بدهيد كه بابت كار خود عذرخواهي كند ودر صورت لزوم  اشتباه خود را جبران كند .

اگر دوستان كودك شما او را مسخره كرده اند، او بايد متوجه شود كه رفتار آن ها بسيار بد بوده و آن ها بايد بابت اين رفتار  ناپسند خود شرمنده و ناراحت باشند.در اين حين بايد به فرزند خود كمك كنيم تا راه حل مناسبي پيدا كند تا ناراحتي او كمتر شود . به او ياد دهيم چگونه به گروه هاي همسالان ملحق شده و يا چگونه يك رابطه دوستي را شروع نمايد .اقدامات زير جزء اقدامات اساسي در اين زمينه مي باشد :

1-از 5 سالگي به بعد ، بسياري از كودكان يك هم بازي صميمي براي خود انتخاب مي كنند . پس كودكان گوناگوني را كه مورد تأييد شما نيز هستند به خانه دعوت كنيد تا دست كودك در انتخاب دوستان خود باز باشد. شما نمي توانيد به كودك ديگري اجبار  كنيد تا با كودك شما مهربان باشد ،اما وقتي كودكي را به خانه دعوت مي كنيد ، در بازي هاي آن ها شركت كنيد تا مطمئن شويد واكنش فرزندتان مناسب است .

2-اگر كودك شما گوشه گير و خجالتي است، اما مي خواهد دوست پيدا كند، سعي كنيد به او مسئوليت هاي بيشتري بدهيد تا اعتماد به نفس او تقويت شود .هم چنين با مربي كودك خود صحبت كنيد تا وظيفه اي را به او محول كند، مثل پخش كاغذ هاي رنگي بين دوستانش .

3-براي او توضيح دهيد كه با وجود آن كه داشتن دوست خوب موهبت مي باشد، ولي لازم نيست او چندين و چند دوست داشته باشد .

4-زماني كه با فرزندتان به پارك رفته ايد و كودكي در كنار شماست، مي توانيد به او بگوييد چه عكس گل قشنگي روي پيراهنت است و رو به فرزندتان كنيد و نظر او را جويا شويد. شما مي توانيد با پرسيدن اين سؤال ها كم كم به فرزندتان بياموزيد تا چگونگي بيان درخواست مستقيم براي برقراري رابطه با ديگران را بياموزد.

7- خودتان نيز نمونه اي عيني و عملي در ارتباط برقرار كردن براي فرزندتان باشيد. كودكي كه روزانه و بارها اين جملات را مي شنود و برخوردها را مي بيند ، با گذشت زمان آن ها را در درون خود نهادينه مي كند و به كار مي برد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما