ویژگی کودکان راحت و خونگرم

خلق و خوی کودکان در دوران خردسالی تعیین کننده وضعیت و خصیصه‌های آن ها در دوره‌های بعد زندگی‌شان نیست، عوامل محیطی از جمله خانواده، همسن و سالان و… در شکل‌گیری نهایی شخصیت و ویژگی‌های افراد بسیار مهم هستند. اما تمامی کودکان در زمان تولد بر اساس محتوای ژنتیکی‌شان و اثرات دوران حاملگی مادر دارای یک […]

خلق و خوی کودکان در دوران خردسالی تعیین کننده وضعیت و خصیصه‌های آن ها در دوره‌های بعد زندگی‌شان نیست، عوامل محیطی از جمله خانواده، همسن و سالان و… در شکل‌گیری نهایی شخصیت و ویژگی‌های افراد بسیار مهم هستند. اما تمامی کودکان در زمان تولد بر اساس محتوای ژنتیکی‌شان و اثرات دوران حاملگی مادر دارای یک سری ویژگی‌های خلق و خویی هستند که می‌توان اکثر آن ها را در یکی از سه گروه محتاط، سخت و آسان قرار داد‌، این خصوصیات از همان روز و ماه اول تولد قابل شناسایی هستند. در این مطلب ویژگی کودکان راحت (آسان) را مورد بررسی قرار می دهیم…

 

کودکان راحت؛ همان طور که از نام آن ها پیداست، کنترل و مدیریت این گونه کودکان برای والدین آسان و راحت است. کودکان راحت، خوش خلق و خوش رو هستند و کم تر گریه می کنند، از نظر میزان فعالیت، معمولی هستند، نسبت به افراد غریبه و موقعیت های نا آشنا واکنش مثبت نشان می دهند، با تغییرات برنامه ی روزانه به راحتی کنار می آیند، از نظر برنامه خواب، تغذیه و دفع ادرار و مدفوع منظم هستند و در صورتی که خواسته ای داشته باشند یا چیزی را بخواهند، به راحتی والدین می توانند حواس شان را پرت کنند.

 

حدود چهل درصد شیرخواران ویژگی های کودکان راحت را دارند. تعاملات مادر با شیرخواری که جزء دسته ی کودکان راحت محسوب می شود بسیار مثبت است. مادران این گونه شیرخواران اغلب تمایل زیادی به در آغوش گرفتن و نوازش کردن آن ها دارند و در مقایسه با کودکان دشوار و دیرجوش رسیدگی به این کودکان برای مادر لذت بخش تر است. در حقیقت به دلیل پاسخ مثبت و خوبی که این کودکان به مراقبت های مادر می دهند، مادران برای رسیدگی به آن ها ترغیب می شوند.

 

در بسیاری از موارد به دلیل پاسخ دهی مناسب مادران به نیازهای شیرخواران راحت، آن ها هم مادر را مورد اعتمادترین موجود اطراف خود می یابند و با حضور مادر احساس امنیت و آرامش می کنند و بدین ترتیب دلبستگی امن در کودکان شکل می گیرد، زیرا در مقابل نیازهای شان به خصوص در سال اول و دوم زندگی پاسخ های مناسب و کافی دریافت می کنند.

 

آن ها دنیای اطراف خود را امن و قابل اعتماد می یابند و در آنان احساس خوبی نسبت به خود و اطرافیان شکل می گیرد، در حقیقت از نظر روان شناختی به وضعیت «من خوبم»، « تو خوبی» می رسند. آن ها در روابط آینده ی خود، در حد مناسب و کافی به دیگران اعتماد می کنند، احساس می کنند همان گونه که او انسان ها را دوست دارد، آن ها نیز او را دوست دارند، یعنی ظرفیت دوست داشتن و دوست داشته شدن مناسبی دارند.

 

این کودکان، بچه‌هایی آرام و آسان‌گیر بوده (درخوردن، خوابیدن و…) و با دیگران و شرایط و محیط جدید راحت کنار آمده و خو می‌گیرند و در کل رفتاری دوستانه و مهربانانه‌تر نسبت به دو تیپ شخصیتی دیگر یعنی دیرجوش و شلوغ دارند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما