۳ نکته دربارۀ نهادینه کردن رفتار خوب

والدین از رفتار بد کودک خود با گفتن جمله‌هایی همچون: «او حرف گوش نمی‌کند»، «مدام ساز مخالف می‌زند»؛ «خیلی بد حرف می‌زند»؛ «جواب مرا می‌دهد» ناراضی هستند. معمولا والدین بر رفتار منفی کودک خود متمرکز می‌شوند و مدام با جمله‌ های منفی از رفتار بد او صحبت می‌کنند. با این وجود چطور می‌توان به برقراری […]

والدین از رفتار بد کودک خود با گفتن جمله‌هایی همچون: «او حرف گوش نمی‌کند»، «مدام ساز مخالف می‌زند»؛ «خیلی بد حرف می‌زند»؛ «جواب مرا می‌دهد» ناراضی هستند. معمولا والدین بر رفتار منفی کودک خود متمرکز می‌شوند و مدام با جمله‌ های منفی از رفتار بد او صحبت می‌کنند. با این وجود چطور می‌توان به برقراری رفتار خوب در کودک کمک کرد.

 

۱- مثبت صحبت کنید

ظاهر گفتار یا رفتار ما، می‌تواند درون ما را تغییر دهد. همین‌طور، مغز ما پیام‌های مثبت را بهتر از پیام‌هایی با ظاهر منفی می‌فهمد. به‌جای اینکه بگوییم: «فریاد نکش» می‌توانیم بگوییم: «لطفا آرام صحبت کن»؛ به‌جای «ندو» بگوییم: «راه برو»، به‌جای گفتن «خواهرت را نزن» بهتر است گفته شود: «با خواهرت مهربان باش».

 

۲- اعتماد به‌ نفس از عزت‌ نفس به وجود می‌آید

با برچسب زدن به کودک مانند: «او یک دلقک است»، «او همیشه دیر می‌کند»، «او هنرمند فامیل است»، «او روشنفکر است» و از این قبیل جملات، به او نقشی را القا می‌کنید که دیگر نمی‌تواند از آن خارج شود. به‌ مرور زمان این برایش خسته‌کننده خواهد بود حتی اگر این برچسب مثبتی باشد. یادتان باشد مهم این است که همیشه به‌جای شخصیت یک فرد، عمل او را قضاوت کنیم. به‌ عنوان مثال اگر پسر شما عروسک خواهرش را شکسته است، به‌ جای این که به او بگوییم:

«تو خیلی بدجنس هستی»

بگوییم:

«شکستن عروسک خواهرت، ممنوع است.»

به همین ترتیب بهتر است به بگویید:

«وقتی داشتی ورزش می‌کردی و ناگهان افتادی، دوباره شروع کن! این اتفاق در ورزش پیش می‌آید.» تا این که با دیدن زمین خوردن او بگوییم: «چقدر دست و پا چلفتی هستی!» به این ترتیب شما کودک را قضاوت نمی‌کنید بلکه رفتار او را به چالش می‌کشید. این روش کمتر او را آزار می‌دهد. به یاد داشته باشید او هم مثل شما می‌تواند اشتباه کند.

 

۳- ارزش گذاشتن

کودک با یک نقاشی زیبا از مدرسه به خانه می‌آید. شما متوجه می‌شوید که چندان نتوانسته است در نقاشی خود، منظورش را برساند؛ کودک شما تصور می‌کند یک دایناسور کشیده است ولی از نظر شما یک طرح کوبیسم است. به او چه خواهید گفت؟

 

حتی اگر آنچه می‌خواسته بکشد، خوب از آب درنیامده باشد، می‌توانید به نکته‌های باارزش این نقاشی یا هر کار خوبی که آن روز انجام داده است اشاره کنید و به این شکل از او تعریف و به برقراری آن رفتار خوب در کودک خود کمک کنید. به‌ عنوان نمونه بگوید: «من از رنگ‌هایی که استفاده کردی خیلی خوشم می‌آید»، «اتاقت را خیلی خوب مرتب کردی»، «ممنون که گذاشتی با تلفن صحبت کنم»، «در خرید امروز خیلی کمکم کردی»، «آفرین، تو خیلی خوب تمرین کردی و اصلا ناامید نشدی.»

 

اصل این نیست که به کودک اعتماد به‌ نفس کاذب بدهیم. کودکان برای موفق شدن، نیاز به تعریف و تمجید دارند. با این وجود، زیاده‌روی در این امر نیز، می‌تواند باعث ایجاد فشار زیادی بر او شود. عیب‌جویی به او آسیب می‌زند و عزت‌ نفسش را کم می‌کند و جلوی حرکت او را می‌گیرد. مهم این است بدانیم تا چه اندازه و چطور از او تعریف کنیم.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما