چه كنيم تا كودكانمان از خواسته هاي بر حق خود دفاع كنند

به گزارش کارگروه تربیتی فرزندپرتال :  يكي از مهم ترين نياز هاي تربيتي كودكان آن است كه ، ياد بگيرند نظرات خود را ابراز كنند و براي طلب خواسته هاي بر حق خود، بدون تجاوز به حريم خصوصي و حقوق ديگران ايستادگي نمايند . كودكاني كه با جرأت و جسارت تربيت شده اند ، اين گونه […]

به گزارش کارگروه تربیتی فرزندپرتال :  يكي از مهم ترين نياز هاي تربيتي كودكان آن است كه ، ياد بگيرند نظرات خود را ابراز كنند و براي طلب خواسته هاي بر حق خود، بدون تجاوز به حريم خصوصي و حقوق ديگران ايستادگي نمايند . كودكاني كه با جرأت و جسارت تربيت شده اند ، اين گونه رفتار مي كنند  . در مقابل كودكان خجالتي و كمرو از كمبود جرأت براي  ابراز وجود و  عدم توانايي در گفتن نظر و رأي خود رنج مي برند ، لذا براي جلوگيري از پيش آمدن چنين مشكلي  و كمك به كودكان  براي رسيدن به جايگاه مطلوب  و دفاع از حقوق  خود ، رعايت نكات ذيل در زندگي  بسيار لازم و ضروري مي باشد و به طور قطع مي تواند آثار مثبت و تأثير گذاري در دفاع از خواسته هاي بر حق توسط كودكان در بر داشته باشد :

1-كودكان خود را   را با حق و حقوق خود آشنا كنيم ، از جمله آن كه هيچ كس حق ندارد او را تحقير كند و يا مورد تمسخر قرار دهد.

2- به كودكان خود  ياد بدهيم كه  در مقابل خواسته هاي ديگران كه ممكن است بر خلاف ميل او باشد مخالفت كرده ، بدون آن كه احساس گناه كند ،مثلاً وقتي كه نمي خواهد يكي از بستگان، او راببوسد ، نبايد او را مجبور به اين كار كنيم و با جملاتي از قبيل : دايي تو را بسيار دوست دارد ، او را دچار عذاب وجدان نمائيم .

3- به او ياد دهيم قرار نيست با همه رابطه اي دوستانه برقرار كند  و يا همه ، او را دوست داشته باشند . او بايد بداند كه  هرگز نمي تواند همه را از خود راضي نگاه دارد . خودمان نيز هيچ گاه او را مجبور نكنيم با همه رفتاري دوستانه و صميمانه داشته باشد ، چرا كه داشتن چند دوست خوب ،نزديك و صميمي براي او  كافي  مي باشد .

4- با رفتارمان به كودك خود  ياد دهيم تواضع و ملاحظه بيش از حد ، اشتباه بزرگي است كه نه به نفع او  است و نه به نفع ديگران .

5- به كودكان خود  اجازه دهيم در جمع اظهار نظر كرده و در صورت مخالفت با ما ، آزادانه مخالفت خود را ابراز كند ، چرا كه در غير اين صورت در آينده به تسليم شدن در برابر عقايد و خواسته هاي ديگران گرايش زيادي پيدا خواهد نمود.

6- كودك خود را در يك باشگاه ورزشي ثبت نام كنيد تا علاوه بر قرار گرفتن در يك گروه همسال و آموزش مهارت هاي ارتباط جمعي ، بتواند با انجام حركات ورزشي ،تناسب اندام ، روحيه و عزت نفس خود را تقويت نموده و به پنداره مثبت از خود دست يابد .

7- هنگام صحبت با كودك خود به جاي استفاده از صداي ضعيف و گنگ (شبيه به ناله ) با صدايي رسا و محكم با او صحبت كنيم تا او نيز اين گونه صحبت كردن را بياموزد .

8- با او رودرو و بدون كلمات تحقير آميز صحبت كنيد تا او نيز خود را باور كند و نگاه كردن به صورت و صحبت كردن رودرو با ديگران – براي احقاق حقوقش – براي او كاري دشوار، سخت  و ناممكن جلوه ننمايد .

9- مي دانيد اگر براي مدتي طولاني از پاي خود استفاده نكنيد چه اتفاقي خواهد افتاد ؟  به مرور زمان راه رفتن را از ياد خواهيد برد ، لذا از كودكان خود  نخواهيد با تن دادن به خواسته هاي  شما و مطابق  علايق شما رفتار كردن ، جسارت و جرأت خود را از ياد ببرند.

10- هيچ گاه به كودك خود نگوئيد كه دوستش نداريد و يا براي او احساس تأسف مي كنيد ، زيرا كودك دچار ترس از طرد شدن ، ترس از جريحه دار كردن احساسات ديگران ، ترس از تنها شدن مي شود و اين امر موجب مي شود كه او هيچ گاه نتواند جرأت ابراز  احساسات خود راداشته باشد  و يا از حقوق خود دفاع نمايد .

11- از طريق تمرين (خصوصاٌ اجراي بازيهاي نمايشي ) به او ياد دهيم كه چگونه با به كار بردن جملات اول شخص و با حفظ آرامش و در عين حال با جديت و صلابت احساسات خود را ابراز كند ، مانند نمونه زير :

“من خيلي عصباني مي شوم وقتي فحش مي دهي ، چون من به تو يا كس ديگه اي حرف زشت نمي زنم .ازت مي خواهم اين كار را متوقف كني ”

12- او بايد بداند قرار نيست در هر كاري پيروز و برنده شود ، بلكه مهم پشتكار و تلاش اوست .از تجارب خود در اين زمينه براي او تعريف كنيد .

13- اگر موضوعي را متوجه نمي شويم از ديگران توضيح بخواهيم و از اين كار خجالت نكشيم تا كودكمان  نيز ياد بگيرد اگر موضوعي را متوجه نشد ، آن را ابراز كند و درخواست توضيح و اطلاعات بيشتر نمايد .

14- به همراهكودك خود  و با توجه به علايق و خواسته هاي  شخصي مشترك  ،رنگ لباس ، نوع دكوراسيون خانه  و … را انتخاب كنيد. هيچ گاه تسليم نظر و رأي ديگران در اين خصوص نشويد تا كودك شما نيز ياد بگيرد، باري به هر جهت نبوده و براي سلايق و علايق خود احترام قائل شود .

اميد است شما والدين محترم با توجه به نكات مورد اشاره فوق و تمرين و تأكيد بر آن ، ابتدا نسبت به خودسازي خود اقدام نموده تا كودكان شما نيز  بتوانند در زير سايه چنين والدين قدرت مندي ، ياد بگيرندكه چگونه به خود باوري و عزت نفس رسيده و از خواسته هاي  بر حق خود دفاع نمايند .

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما