فوریه 14
بازدید : 1995
نظرات : بدون دیدگاه
۱۰ بازی مؤثر در خانه

شاید برای شما هم مانند بسیاری از پدران و مادران جوان سؤالاتی وجود داشته باشد. از جمله این که چه بازی هایی با چه شیوه هایی برای کودکان در سنین مختلف مناسب است. در اینجا کودک شما را با انواع بازی های مؤثر در خانه آشنا می کنیم.   ۱- بازی تشخیص جهات (هدف: جهت […]

شاید برای شما هم مانند بسیاری از پدران و مادران جوان سؤالاتی وجود داشته باشد. از جمله این که چه بازی هایی با چه شیوه هایی برای کودکان در سنین مختلف مناسب است. در اینجا کودک شما را با انواع بازی های مؤثر در خانه آشنا می کنیم.

 

۱- بازی تشخیص جهات

(هدف: جهت یابی، دقت، تمرکز) قابل اجرا از ۵ سالگی

این بازی می تواند به شکل انفرادی یا با تشکیل چند گروه ۲ نفره انجام شود. در گروه های ۲ نفری چشمان یکی بسته می شود و نفر دیگر به عنوان راهنما فقط با دادن علامت چپ، راست، جلو، عقب، زیر، رو، بالا، پایین فرد دیگر را راهنمایی می کند تا شیء مورد نظر را پیدا کند. در شکل انفرادی همه افراد گروه به عنوان راهنمای فرد هستند. در این بازی، زمان مطرح است.

 

۲- بازی تقلید صدای حیوانات

(هدف: افزایش دامنه توجه، مهارت های کلامی، رفع خجالت، نشاط) قابل اجرا از ۳ سالگی

به هریک از کودکان یک شماره می دهیم و به آن ها می گوییم که هر فرد با شنیدن شماره اش باید صدای یک حیوان را تقلید کند مثلا شماره یک صدای جوجه، شماره ۲ صدای گربه و… سپس یک شماره انتخاب می شود و فرد باید با شنیدن شماره، صدای حیوان موردنظر را تقلید کند. کسی که شماره اش را فراموش کند یا نتواند به موقع صدای حیوان را تقلید کند بازنده است.

 

۳- بازی نشست و برخاست

(هدف: افزایش دقت، سرعت عمل، تحریکات جسمی و مغزی) قابل اجرا از ۳ سالگی

به کودکان توضیح داده می شود که وقتی می گوییم بنشینید باید بایستید و وقتی می گوییم بایستید باید بنشینید یعنی برعکس حرف گوینده عمل کنید. برنده کسی است که بدون اشتباه به دستورات عمل کند.

 

۴- بازی کلمه سازی

(هدف: آموزش حروف، کلمه سازی با حروف، دقت) قابل اجرا از ۷ سالگی

از کودکان خواسته می شود که یک شیء را در اتاق پیدا کنند که حرف اول آن مثلا « ب» باشد این بازی را با حروف مختلف اجرا می کنیم و برنده بازی کسی است که موفق به پیدا کردن اشیای بیشتری شده باشد.

 

۵- بازی نقش معکوس

(هدف: درک احساسات دیگران، آموزش مسائل اجتماعی و عاطفی، بیان خود) قابل اجرا از ۶ سالگی

ابتدا ۲ صندلی را مقابل یکدیگر قرار می دهیم و سپس از کودک می خواهیم که نقش معلم یا پدر و مادر را به صورت نمایشی بازی کند. کودک باید روی یک صندلی نقش خودش را بازی کند و برروی صندلی دیگر نقش فرد مقابل خود را که می تواند معلم، خواهر، پدر یا مادر باشد. این بازی می تواند با انتخاب موضوع نیز اجرا شود به این صورت که به کودک می گوییم روی یک صندلی نقش معلم را بازی کند و روی صندلی دیگر نقش دانش آموزی را بازی کند که تکالیف خود را ننوشته است.

 

۶- بازی نقش

(هدف: آموزش مسائل اجتماعی، برخورد با موقعیت های مختلف، رفع خجالت) قابل اجرا از ۶ سالگی

از کودکان خواسته می شود نقش های مختلف را بازی کنند، این کار می تواند به صورت انفرادی یا به صورت گروهی و حالت تئاتر اجرا شود. کودکان می توانند از قبل با یکدیگر هماهنگی کنند و می توانند به شیوه رقابتی و به وسیله ۲ گروه نیز این نمایش ها را اجرا کنند.

نقش ها و موضوعات می تواند در مورد مسائل خانوادگی (نقش پدر، مادر، خواهر، برادر و …)

مسائل مدرسه و مهد کودک (معلم و مربی، مدیر، ناظم، دانش آموزان، سرایدار و …)

مسائل اجتماعی (احوال پرسی، خداحافظی، احترام به دیگران، پرهیز از خشونت با نمایش دعواهای ساختگی) و مواردی از این قبیل باشد.

 

۷- بازی آموزش نقش

(هدف: نحوه برخورد با موقعیت های مختلف، افزایش توان کلامی، حافظه) قابل اجرا از ۶ سالگی

یک بازی تئاتر براساس موضوع انتخاب می شود، مثل کودکی که نمرات خود را از مدرسه گرفته و به پدرش نشان می دهد. حرکات ضمن بازی و محاورات کلامی باید به کودک آموزش داده شود. کودکان باید همین موضوع را بازی کنند چون ایفای نقش، چند بار تکرار می شود کودکان نیز مسائل را حفظ می کنند، حرکات را می آموزند و اجرا می کنند و می دانند که در مقابل موقعیت های گوناگون چه واکنش کلامی یا حرکتی را از خود بروز دهند. در این بازی راهنما به عنوان کارگردان نقش مهمی را ایفا می کند و باید مدیریت نقش ها را برعهده گیرد.

 

۸- بازی با کاغذ

(هدف: تقویت مهارت های حرکتی ظریف، دقت، سرعت عمل، تخلیه هیجانی) قابل اجرا از ۳ سالگی

با کاغذ می توان بازی های گوناگونی به صورت گروهی انجام داد. از کودکان می خواهیم کاغذهای باطله را در مدت زمان تعیین شده پاره کنند. هر کسی کاغذ را به قطعات کوچک تر تقسیم کرد برنده است یا این که از کودکان می خواهیم کاغذهایی را که مقابلشان قرار دارد مچاله و سپس در سبد وسط اتاق پرتاب کنند یا بر روی کاغذ باطله با خودکار یا مداد خط خطی کنند. هر کسی در مدت زمان تعیین شده سطح بیشتری را رنگ کند برنده است.

 

بازی دیگر، با قیچی و کاغذ است، کودکان باید به وسیله قیچی طرحی را روی کاغذ به شکل مارپیچ، خط صاف یا زیگزاگ برش بزنند. «کاغذ و تا» یکی دیگر از بازی هاست که کودکان اشکالی را که می توانند با کاغذ درست کنند به بچه های دیگر نشان می دهند یا راهنما مراحل درست کردن کاردستی با کاغذ را قدم به قدم به کودکان آموزش می دهد.

 

۹- بازی به فرمان من

(هدف: دقت و تمرکز، تحریک حافظه ، تحرک و نشاط) قابل اجرا از ۴ سالگی

کودکان با اعلام شماره یک روی صندلی می ایستند ، با شماره ۲ روی صندلی می نشینند، با شماره ۳ راه می روند، با شماره ۴ می ایستند و با شماره ۵ روی زمین می نشینند. برنده بازی کسی است که اشتباه های کمتری داشته باشد.

 

۱۰- بازی گرگم به هوا

(هدف: تحرک، نشاط، سرعت عمل ، دقت) قابل اجرا از ۳ سالگی

کودکان به دور صندلی ها می چرخند و راهنما نام یکی از آن ها را صدا می زند و او گرگ می شود و دنبال بقیه بچه ها می کند، کودکان دیگر باید روی صندلی بنشینند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما