فوریه 18
نویسنده : یحیی پاسدار
بازدید : 2146
نظرات : بدون دیدگاه
نوشابه، قد را میخورد!

افزایش وزن و چاقی را از جمله عوارض مصرف نوشابه های گازدار و دارای قند بالا است. مصرف این نوع نوشابه ها در کودکان می تواند موجب کاهش رشد استخوانی آن ها شود. همچنین مصرف نوشابه در افرادی که دارای قند و چربی بالا هستند می تواند منجر به تشدید افزایش قند و چربی شده […]

افزایش وزن و چاقی را از جمله عوارض مصرف نوشابه های گازدار و دارای قند بالا است. مصرف این نوع نوشابه ها در کودکان می تواند موجب کاهش رشد استخوانی آن ها شود. همچنین مصرف نوشابه در افرادی که دارای قند و چربی بالا هستند می تواند منجر به تشدید افزایش قند و چربی شده به همین علت توصیه می شود این افراد از نوشابه های رژیمی و بدون شکر استفاده کنند.

 

استفاده از برخی شیرین کننده ها در نوشابه های بدون شکر و رژیمی مورد تایید نبوده و بنابراین ضرورت دارد حتما افراد به هنگام استفاده از نوشابه های بدون شکر و رژیمی از سلامت شیرین کننده موجود در آن اطمینان حاصل کنند. برخی از این شیرین کننده ها سرطان زا بوده و حتما افراد باید به هنگام انتخاب نوشابه های رژیمی استاندارد بودن و تاییدیه وزارت بهداشت بر روی این محصولات را مد نظر قرار دهند.

 

چنانچه افراد علاقه به مصرف نوشابه دارند مصرف یک یا دو لیوان آن یک یا دوبار در هفته توصیه می شود و بیشتر از آن می تواند عوارضی را برای افراد در پی داشته باشد. مصرف نوشابه در دوران بارداری باعث اختلالاتی در جذب کلسیم شده و می تواند مشکلاتی را برای استخوان سازی جنین ایجاد کند، شیرکم چرب و دوغ را بهترین مایعات قابل استفاده در دوران بارداری می شود. گاز موجود در نوشابه و نیز دوغ های گازدار جذب دستگاه گوارش را مختل کرده و فشار زیادی به معده وارد می کند به همین علت توصیه می شود در صورت استفاده از دوغ و یا نوشابه از نوع بدون گاز آن استفاده شود.

 

عادات غذایی به طور معمول از دوران کودکی شروع می شوند، از خانواده ها خواست تا در خرید نوشابه با احتیاط رفتار کنند و سعی کنند ذائقه کودکان خود را به نوشابه عادت ندهند. بهترین جایگزین نوشابه برای کودکان شیر و دوغ است، اما در مصرف دوغ برای کودکان نیز باید عدم همزمانی مصرف آن با منابع آهن رعایت شود. مصرف دوغ، مانع جذب منابع آهن گیاهی خواهد شد و به همین علت توصیه میشود در کنار منابع آهن گیاهی، دوغ مصرف نشده و بین مصرف این دو فاصله قرار داده شود. مصرف همزمان دوغ با منابع آهن حیوانی مانند گوشت مشکلی در جذب آهن نخواهد داشت.

 

واکنش های شیمیایی میان برخی مواد در محیط بیرون با محیط دستگاه گوارش متفاوت است، ترکیب قرص نعنا و یا قرص های جوشان با نوشابه که در محیط عادی منجر به واکنش شدید شده در محیط داخلی بدن واکنش شدید نداشته، اما توصیه می شود در صورت مصرف قرص نعنا و یا قرص جوشان از مصرف همزمان این دو با نوشابه خودداری شود.

 

در حال حاضر مشاهده می کنیم کودکان نوشابه و بیسکویت مصرف می کنند. چگونه این مواد قبل از بلوغ می تواند از رشد جلوگیری کند؟ تحقیقات روی دوقلوهای همسان نشان می دهد تغذیه بر رشد قدی افراد تاثیر می گذارد. نوشابه به طور خاص مانع جذب کلسیم می شود و از این طریق می تواند باعث کاهش رشد قد یا کوتاه قدی شود، مضاف بر این که نوشابه گازدار باعث پوکی استخوان و مشکلات ناشی از آن می شود. بنابراین توصیه می کنیم مصرف این گونه مواد تا حد ممکن محدود شود.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما