شناخت همنشینان و دوستان فرزندان

دوستان فرزندان خود را بشناسید. در نظر داشته باشید، وقتی فرزندتان با دوستان بد رفت و آمد می‌کند کم کم رفتارهای او نیز عوض می‌شود. مثلاً نمرات پایین، رفتار خشن، حالت‌های غیرمعمول و… همه گواه این مطلبند که دوستان بد، تأثیر خود را روی او گذاشته‌اند.   شما باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید […]

دوستان فرزندان خود را بشناسید. در نظر داشته باشید، وقتی فرزندتان با دوستان بد رفت و آمد می‌کند کم کم رفتارهای او نیز عوض می‌شود. مثلاً نمرات پایین، رفتار خشن، حالت‌های غیرمعمول و… همه گواه این مطلبند که دوستان بد، تأثیر خود را روی او گذاشته‌اند.

 

شما باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا ارتباط او با آنان قطع شود. گاهی به مدرسه فرزندتان سر بزنید؛ از معلم‌های او بپرسید که آیا وی با دوستان بد معاشرت دارد یا نه؟ فراموش نکنید که بد سابقه‌ها و افراد ناباب مدرسه را ناظمان مدرسه به خوبی می‌شناسند.

 

فرزندان در دوران نوجوانی، در ایجاد ارتباط با والدین علاقه‌مندی کمتری نشان می‌دهند؛ ارتباط والدین با نوجوان به همین دلیل از دشواری و حساسیت خاصی برخوردار است. چنانچه بتوان در انتخاب ترکیب دوستان هم‌گروه نوجوان، گام‌های موثری برداشت، شاید بزرگ‌ترین خدمت، هم به لحاظ رفتاری و هم به لحاظ پیشرفت تحصیلی در حق او انجام شده باشد. نوجوان از نظر رفتاری، به طور عمده دوستان هم گروه خود را الگوی رفتاری خویش می‌داند. بنابراین توصیه ما به پدر و مادرها این است که:

 

  • بعضی اوقات بسیار صمیمی با فرزند نوجوانتان گفتگو کنید.
  • از معجزات سخن آرام و دلنشین غافل نمانید.
  • آرزوهایی که برای او داشتید را باز گو کنید و گاهی از شب تولدش با وی حرف بزنید.
  • تلاش کنید ارتباطتان با فرزندتان آن گونه باشد که به راحتی بتواند مشکلات و نیازهایش را با شما در میان بگذارد.
  • فضایی ایجاد کنید که او در آن احساس آرامش کند.
  • اگر اتاقی مخصوص به خود دارد حریم شخصی وی را نشکنید؛ حتماً در بزنید و با اجازه‌ی او وارد اتاقش شوید.
  • نکته آخر این که اگر فردی را لایق دوستی با فرزندتان نمی‌دانید همه کار بکنید الا این که جلوی او از دوستش بد بگویید؛ چنین رفتاری باعث موضع گرفتنش می‌شود.

 

قرآن کریم دوست خوب را بهترین یاری گر انسان در رسیدن به اوج سعادت دانسته و در مقابل، دوست بد را مهم ترین عامل ناکامی معرفی کرده است؛ بنابراین تلاش کنید تا دوستان فرزندتان خود را بشناسید و آن‌ها را در یافتن همراهی خوب یاری رسانید.

 

امام صادق (ع) درباره ی دوستی نااهلان و گمراهان می فرمایند: «کسی که با رفیق بد و گمراه هم نشین شود، سالم نمی ماند و سرانجام، آلوده می شود.»

 

یکی از مشکلات جامعه ی امروز، به ویژه برای دختران، دوستی های اینترنتی است که آسیب های بسیاری در پی دارد و به طور معمول، در این دوستی ها، دختران ضرر بیشتری را متحمل می شوند. والدین باید زمینه های انتخاب دوست را در مدرسه، فامیل و همسایه های خوب مهیا کنند تا نوجوانان با افراد نااهل، ارتباط دوستانه برقرار نکنند.

 

یکی دیگر از مشکلات، به ویژه در اواخر نوجوانی و در جوانی، دوستی هایی است که با جنس مخالف و با انگیزه های گوناگونی از قبیل شناخت برای ازدواج، انگیزه ی جنسی، تأمین نیاز عاطفی، الگو گرفتن از جوامع غیر خودی و کسب وجهه ی اجتماعی شکل می گیرد.

 

پسران با داشتن دوست دختر، قدرت اجتماعی برای خود تصور می کنند و دختران نیز داشتن دوست پسر را جاذبه ی فردی و اجتماعی برای خود می دانند. والدین باید به این مسئله نیز توجه داشته باشند و زمینه ی چنین روابطی را، در حد امکان، از بین ببرند و شرایط ازدواج را برای فرزند خود فراهم کنند.

 

برای این که فرزندان در برخورد با والدین خویش دچار تنش نشوند و در حالی که عزت نفس و کرامت دارند، از مسیر صحیح نیز فاصله نگیرند، ابتدا باید بدانند، به طور دقیق، پدر و مادر از آنها چه انتظارات دارند. شناخت خواسته های والدین از فرزندان، باید واضح باشد تا هیچ نقطه ی ابهامی باعث تنش نشود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما