اکتبر 18
بازدید : 1232
نظرات : بدون دیدگاه
چند راه کار ساده در راستای به وجود آوردن دو دستگی در صحبت برای تربیت کودک

به گزارش کارگروه تربیتی فرزندپرتال : کلمات را نمی توان پس از گفتن پس گرفت ویا کاری کرد که دیگر آن را نشنیده گرفت.آنها بعد از اولین ناراحتی به ضمیر ناخودآگاه رجوع کرده وزندگی خود را ادامه می دهند.شما به عنوان پدر ومادر خود را شدیدا کنترل می کنید که دست بر روی کودک خود […]

به گزارش کارگروه تربیتی فرزندپرتال : کلمات را نمی توان پس از گفتن پس گرفت ویا کاری کرد که دیگر آن را نشنیده گرفت.آنها بعد از اولین ناراحتی به ضمیر ناخودآگاه رجوع کرده وزندگی خود را ادامه می دهند.شما به عنوان پدر ومادر خود را شدیدا کنترل می کنید که دست بر روی کودک خود بلند نکنید. برای همین چند دستورالعمل ولغاتی دیگر که بهتر است بکار ببرید.

  • اگر می خواهید کودک کاری را که می خواهید انجام دهد بگویید خواهش می کنم .
  • اگر می خواهید اورا از چیزی منع کنید واز کاری امتناع دارید در صحبتها اضافه کنید: ( دلیلش را برایت توضیح می دهم) یا ( بهت می گویم چرا؟)
  • اگر کودک شما عادت دارد که دلیل بیاورید پس برایش توجیه کنید،با این کار سرکشی اش از بین می رود چرا که او می شنود ودر مورد گفته های شما فکر می کند.
  • صحبتهای با تن صدای بلند کمتر تاثیر می گذارند تا صحبت ملایم وبا صدایی آرام ودلنشین. اگر می خواهید توجه کودک را جلب کنید او را نگاه کنید و او را در صدایتان غرق کنید.کودک در چهر شما بیش از آنچه فکر می کنید می خواند زیرا او در دوران نوزادیش چنین مهارتی را کسب کرده است.
  • از زبان خود همانند رزی استفاده کنید که روی میز قرار دارد تا صمیمیتی را بوجود آورد.نباید مداوم به کودک یادآور شوید که چقدر او را دوست دارید.
  • به جای کلمه (لعنتی) کلمه (آخ) ویا (اوی) را به کار برید.این کلمات موقعیت را کمی آرام می کنند.حتی این جمله را هم می توانید طور دیگری بیان کنید: ( این چیز را صد بار برات گفتم.) ( به نظر می آید اینو بهت گفته باشم !) این جمله هم موقعیت را آرام می کند.
  • یک بار صحبت خود را مرور کنید و باقیمانده صحبت را طور دیگر بیان کنید.
  • آیا این جمله به نظر شما معنی دارد که بگویید ( با دهان پر صحبت نکن !) بهتر است به جای این کار خود شما با دهان پر با کودک صحبت کنید وبعد از قورت دادن از او بپرسید که آیا از صحبتهای شما چیزی یاد گرفته یا فهمیده است؟کودکتان می تواند یا بگیرد که هرگز نمی تواند با دهان پر منظور خود را به اطرافیان تفهیم کند.
  • مبالغات بیش از اندازه می توانند بسیار تاثیر نا مطلوب بگذارند.( تو سر وصدای ده تا شیر را در می آوری،و…) اگر چنانچه کودک بفهمد که ما چه می خواهیم باید تصور بالایی از حرف ما بکند.
  • هیچ وقت با کودک با دو کلمه امری صحبت نکنید.مثل (ول کن) یا (نکن) شاید برای ارتشی ها این کلمات معنای بیشتری داشته باشد، اما به کودک شما ضربه می زند.او تازه خود دو جمله یاد گرفته است که درست بگوید وجملات بزرگتری را در ذهنش می سازد وشما با جملات بی ارزش دوباره ذهنش را مختل می کنید کودک اسم دارد! به او بگویید که چه کاری را نباید بکند وچرا؟ کودک از شما یاد می گیرد که گفتار زیبا ونیک دلپذیر است.
  • گاهی اوقات وضعیتی به وجود می آید که بهتر است به جای حرف زدن عمل کرد ودر آن لحظه صحبتی نکرد.شما ناگهان متوجه می شوید که کودک در حیاط با کبریتی علف ها را به آتش کشانده است ، شما حرف نمی زنید وسریع با حوله ویا کپسول آتش نشانی آن را خاموش می کنید.بعد بنشینید تا آرامش خود را به دست آورید.از آنجایی که خود کودک ترسیده و وحشت کرده از هر نوع تهدید و مجازات باید صرفنظر کرد . از خود بپرسید که آیا چیزی برای یادگیری وجود دارد.بعد بگویید: ( باید کبریت زدن را تمرین کنیم.قبل از هر چیز دیگر سراغ کبریت نمی روی! قول می دهی ؟)
  • اگر کودکتان را تهدید نکنید. زبان برای این کار حیف است.(اگر یک بار دیگر شلوارت را خیس کنی ، مامان دیگه دوستت ندارد.) چقدر این کودک ناراحت می شود و وقتی که ناخواسته بدشانسی آورده است ودر ضمن عشق مادرش را هم دارد از دست می دهد. بنابراین تهدید نکنید، چرا که جز رنجاندن وناراحتی تاثیر دیگری ندارد.
  • زبانی سرشار از محبت،با چشمک زدن وخندیدن ولبخند زدن رابطه مستقیم دارد.فرزند شما همیشه در دوران کودکی به سر نمی برد،پس او را با حرف های تازیانه ای نسوزانید.بهتر است با شوخی و حوصله به او کمک کنید از وضعیت سخت فعلی که دارد بیرون بیاید.

خنده را در چهره کودکتان حفظ کنید. حال آنکه در هر موقعیستی که می خواهد باشد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما