مارس 1
بازدید : 1817
نظرات : ۱ دیدگاه
سطوح یادگیری کودک

یادگیری با تولد شروع می شود. کودکان در سال های اول زندگی مهارت های بنیادی را به دست می آورند و آن را به گونه ای گسترش می دهند که برای موفقیت ها ی بعدی آنان در زندگی بسیار اهمیت دارد. پژوهش های فراوان در سطح ملی و بین المللی به ما نشان می دهد […]

یادگیری با تولد شروع می شود. کودکان در سال های اول زندگی مهارت های بنیادی را به دست می آورند و آن را به گونه ای گسترش می دهند که برای موفقیت ها ی بعدی آنان در زندگی بسیار اهمیت دارد. پژوهش های فراوان در سطح ملی و بین المللی به ما نشان می دهد که پشتیبانی از برنامه های مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال نه تنها نتایج سرشاری برای کودک و والدین او دارد، بلکه در بلند مدت دارای منافع ماندگاری برای جامعه است.

 

یافته های بین المللی ثابت کرده است که در ۶ سال اول زندگی نزدیک به ۷۵ % از رشد کیفی مغز  شکل می گیرد. سرمایه گذاری، برنامه ریزی و توجه به این دوره ی سنی فرصت های فراوانی را برای رشد بهینه ی  کودکان و شهروندان جامعه فراهم می کند.

 

یادگیری کارکردیست که با آن، دانش، رفتار ها، توانمندی‌ها یا انتخاب‌های نو یا موجود به ترتیب درک یا تقویت و اصلاح می‌شوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب داده ها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گستره ی تجارب منجر شود. توانایی یادگیری در دسترس انسان ها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد.

 

روند یادگیری در طول زمان، منحنی یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری به صورت آنی انجام نمی شود، بلکه بر پایه دانسته‌های گذشته رشد می کند. بر همین پایه، دید ما یادگیری می تواند در راستای یک روند تعریف شود تا مجموعه‌ای از دانش شیوه ی انجام و گزاره هایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری در نهایت به تغییراتی می انجامد که معمولاً دائمی هستند. مراحل یادگیری در کودکان به شرح زیر است:

 

  • ادراک:

توانایی تشخیص درست دریافتهای حسی را ادراک نامند. ایجاد مشکل در این سطح باعث اختلال در سطوح بالاتر یادگیری فرد می شود.

 

  • احساس:

یادگیری با احساس کردن آغاز می شود. اگر کودکی در هر یک از احساسات خود دچار مشکل شود آن گاه روند یادگیری وی مختل خواهد شد.

 

  • تصور:

تصور به تشخیص محرک ها از طریق یادآوری تجربیات می باشد.

 

  • نمادین کردن:

نمادین کردن شامل مراحل مختلفی است؛ و شامل مهارتهای گفتاری و غیر گفتاری در یادگیری است. مراحل نمادین کردن شامل زبان درونی، زبان بیانی است. زبانی که فرد با آن فکر می کند را زبان درونی گویند. مثلاً در کودکان دوزبانه، کودک به زبان اصلی خود فکر می کند حتی اگر به زبان دوم خود تسلط کافی داشته باشد باز هم موقع فکر کردن ترجیح با زبان اصلی اوست. زبان دریافتی نیز شامل دریافت شنوایی و بینایی فرد است. و زبان بیانی نیز شامل بینایی و شنوایی است.

 

  • درک مفهوم:

درک مفاهیم باعث کمک به تظاهر تفکر انتزاعی در فرد می شود.

 

  • اختلالات یادگیری

بهتر است کودکان با اختلالات یادگیری را کودکان با نارسایی های ویژه ی یادگیری بنامیم. کودک با آسیب مغزی، شامل کودکانی که قبل از زایمان، در حین زایمان و یا پس از تولد دچار صدمات مغزی و یا عفونتهای مغزی شده اند و بر اثر آسیب های جسمانی ممکن است اشکالاتی در سیستم عصبی کودک پدید آید که می تواند آشکار و یا پنهان باشد.

 

کودکی که دچار چنین عارضه هایی است، دچار اشکالاتی از جمله کند بدون یادگیری به نسبت کودکان سالم می باشد. این کودکان اغلب نمی توانند مانند دیگر کودکان طبیعی در یادگیری پیشرفت نمایند. آسیب های مغزی الزاماً موجب اختلالات یادگیری نمی شوند. معمولاً این کودکان دچار ناهنجاری های رفتاری شدید نیستند. اما معمولاً نبودن انگیزه ی کافی و توجه کافی نسبت به این کودکان و همچنین نبودن هماهنگی لازم در حرکاتشان باعث شکست آن ها در امر یادگیری می شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

  1. زهرا فاطمی گفت:

    با سلام .مطلب سطو یادگیری کودک مورد توجه من قرار گرفته محبت کنید منبع و نویسنده رو اعلام کنید را ای استناد در پایان نامه ام به آن احتیاج دارم

دیدگاه شما