نقاشی با اکولین، پیشنهادی به نوجوانان

اکولین ماده ای رنگی و ترکیبی است از جوهر و پیگمنت. اکولین شبیه به آبرنگ می باشد ولی برخلاف رنگ های روغنی و یا آبرنگ که نیازمند فرم دهی به شکل قرص یا تیوپ بوده و با افزودن مواد کمکی و پرکننده استفاده می شوند، مستقیم از مواد رنگساز تهیه می شود و به صورت […]

اکولین ماده ای رنگی و ترکیبی است از جوهر و پیگمنت. اکولین شبیه به آبرنگ می باشد ولی برخلاف رنگ های روغنی و یا آبرنگ که نیازمند فرم دهی به شکل قرص یا تیوپ بوده و با افزودن مواد کمکی و پرکننده استفاده می شوند، مستقیم از مواد رنگساز تهیه می شود و به صورت محلول به کار می رود.

 

اکولین از رنگ های محلول در آب است البته می شود دست ساز آن را هم خرید. کسانی هستند که رنگ اکولین را خودشان می سازند و می توان از آن ها خواست که مواد ثابت کننده رنگ را زیادتر بریزند. آن موقع راحت می توانید روی هر سطحی مثل بوم هم کار کنید و اگر دستمال خیس هم رویش کشیده شود، رنگ ها مخلوط نمی شود.

 

بهترین مقوا برای کار با اکولین کاغذ های آبرنگ مثل کاغذ دست ساز، اشتن باخ و گاهی فابریانوست که البته در مورد آخر در صورتی امکان پذیر است که کاغذ زیاد خیس نشود و زیاد قلم مو نخورد چون الیاف کاغذ کنده می شود و کارمان را خراب می کند. اکولین مثل آبرنگ است ولی آن جرمیت و حالت گچی را ندارد در نتیجه خیلی شفاف است و مایع.

 

نکات مهم در کار با اکولین

در کار با اکولین این نکات را حتما رعایت کنید:

  • همیشه در کار با آبرنگ یا اکولین آب را تمیز نگه دارید و قلم مو را که می شویید مطمئن باشید که تمیز شده و در رنگ بعدی بزنید. هرگز قطره چکان یک رنگ را دریک رنگ دیگر نزنید چون به مرور خلوص رنگ را کم می کند.
  • معمولا برای اکولین می شود سه رنگ اصلی را به همراه رنگ های سفید وسیاه خرید. البته می شود با آبرنگ و آب مرکب هم ترکیبی کار کرد.
  • آبرنگ و اکولین را می شود برای پر کردن زمینه در کارهای دیگر استفاده کرد مثلا مداد رنگی یا پاستل که البته آبرنگ زمینه را کمی لیز می کند.

 

نقاشی با اکولین برای کودکان و نوجوانان جذاب است و خلاقیت آن ها بیشتر و بهتر شکوفا می شود. همچنین به علت تنوعی که در کار نقاشی برای آن ها ایجاد می شود، تمایل آن ها به پیشرفت در کارهای هنری افزایش می یابد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما