مارس 14
بازدید : 3607
نظرات : بدون دیدگاه
آداب و رسوم را به کودکان بیاموزیم

انسان هایی‌ که‌ خاطراتی‌ مطلوب‌ از دوران‌ کودکی‌ دارند، اصولاً افرادی‌ سازگارتر و به‌ لحاظ‌ روانی‌ سالم ‌ترند.

هر کشور و هر فرهنگ‌ آداب‌ و رسوم‌ و سنت‌هایی‌ با قدمت‌ تاریخی‌ دارد که‌ از نسلی‌ به‌ نسل‌ دیگر انتقال‌ یافته‌ است. این‌ آداب‌ و سنن‌ بسیار معنا دارند و به‌ بیانی‌ وجه‌ مشترک‌ افراد یک‌ مرز و بوم‌ را تشکیل‌ می‌ دهند. بخشی‌ از این‌ سنت ها هویت‌ ملی‌ یک‌ قوم‌اند و به‌ وسیله‌ آن‌ در دنیا شناخته‌ می‌ شوند.

 

بسیاری‌ از اعیاد ملی‌ و مذهبی‌ ما با آداب‌ و رسوم‌ خاصی‌ برگزار می‌ شوند. هر کدام‌ از این‌ مراسم‌ و رفتارهای‌ مرتبط‌ با آن‌ فلسفه‌ خاصی‌ دارند. برپایی‌ این‌ سنت ها با تشریفات، جشن ها و آیین های‌ مربوط‌ به‌ خود برای‌ کودکان‌ نیز لذت بخش‌ و خاطره‌ساز است. به‌ یاد آوردن‌ لحظه‌ های‌ خوب‌ و به ‌یاد ماندنی‌ همواره‌ باعث‌ تقویت‌ و زنده‌ شدن‌ آن‌ خاطرات‌ می‌ شود و به‌ انسان‌ شادی‌ و نشاط‌ می‌ بخشد.

 

انسان هایی‌ که‌ خاطراتی‌ مطلوب‌ از دوران‌ کودکی‌ دارند، اصولاً افرادی‌ سازگارتر و به‌ لحاظ‌ روانی‌ سالم ‌ترند. به‌علاوه همیشه‌ از داشتن‌ آن‌ خاطرات‌ و مرور ذهنی‌ آن ها انبساط‌ خاطر پیدا می‌ کنند. بر عکس کسانی‌ که‌ خاطرات‌ بدی‌ از دوران‌ کودکی‌ دارند، همیشه‌ آنچه‌ به‌ ذهنشان‌ خطور می ‌کند، نامطلوب‌ و نازیباست.

 

آن ها دچار حالاتی‌ از قبیل‌ خشم، تنفر و عصیان‌ می ‌شوند. یکی‌ از خاطرات‌ خوب‌ و مثبتی‌ که‌ کودکان‌ می‌ توانند همیشه‌ در ذهن‌ داشته‌ باشند، مراسم‌ عید نوروز است. عطر شکوفه‌ها و گل های‌ بنفشه، جیک‌ جیک‌ پرندگان، سفره‌ هفت‌ سین‌ با عطر سنبل‌ و زیبایی‌ تخم‌ مرغ های‌ رنگ‌ شده، رفتن‌ به‌ خانه‌ مادربزرگ‌ و پدربزرگ‌ و عیدی ‌گرفتن‌ از دست‌ آن ها و بسیاری‌ از آداب‌ دیگر رنگ‌ تازه‌ای‌ به‌ زندگی‌ کودک‌ می‌ دهد. این‌ قبیل‌ مراسم‌ نه‌ تنها خاطره‌ای‌ خوش‌ در حافظه‌ کودک‌ برجا می‌ گذارد، بلکه‌ در رشد عاطفی‌ و اجتماعی‌ او تأثیر بسزایی‌ دارد.

 

کودکان‌ را تشویق‌ کنیم‌ تا در دید و بازدیدهای‌ عید شرکت‌ فعال‌ داشته‌ باشند. همچنین‌ به‌ نوجوانان‌ که‌ بعضاً از همراه‌ بودن‌ با والدین‌ و پرداختن‌ به‌ دید و بازدید خودداری‌ میکنند، بایستی‌ این‌ آموزش‌ داده‌ شود که‌ برای‌ این‌گونه‌ مراسم‌ حتماً وقت‌ بگذارند؛ به‌ دیدن‌ بزرگترها بروند و با احترام‌ و ادب‌ عید را به‌ آن ها تبریک‌ بگویند. دست‌ بزرگترها را ببوسند و چنانچه‌ عیدی‌ دریافت‌ کردند قدردانی‌ و تشکر کنند.

 

والدین‌ بهتر است‌ سعی‌ کنند تمام‌ آداب‌ و رسوم‌ این‌ عید ملی‌ را به ‌جا آورند و همراه‌ با چیدن‌ هفت‌ سین‌ سفره‌ عید، برای‌ یکدیگر هفت‌ سین‌ خوشبختی‌ آرزو کنند که‌ عبارت‌ است‌ از «سلامتی، سرافرازی، سربلندی، سرور، سَروَری، سعادت‌ و سبزبختی». به‌ جا آوردن‌ این‌ سنت ها بر استحکام‌ پیوند افراد با یکدیگر می ‌افزاید. جشن های‌ ملی، شادی های‌ ملی‌ و این که‌ همه‌ با یک‌ هدف‌ خوشحال‌اند، ارتباط‌ افراد با یکدیگر را عمیق ‌تر و وسیع ‌تر می‌ کنند.

 

معمولاً در چنین‌ ایامی‌ اعضای‌ خانواده‌ها دور هم‌ جمع‌ می ‌شوند؛ حتی‌ اگر در مکان هایی‌ با فاصله‌ زیاد از یکدیگر زندگی‌ کنند، از این‌ فرصت‌ استفاده‌ می ‌کنند و به‌ دیدار هم‌ می‌ روند و چند روزی‌ را با یکدیگر می ‌گذرانند. همین‌ دور هم‌ جمع‌ شدن، برای‌ یکدیگر ارزش‌ قائل‌ شدن‌ و به‌ بزرگترها احترام‌ گذاشتن‌ از مسائل‌ مهم‌ برای‌ کودکان‌ محسوب‌ می ‌شود.

 

آن ها ضمن‌ این که‌ از این‌ فضای‌ گرم، صمیمی‌ و شاد خانوادگی‌ لذت‌ می ‌برند، به‌ این‌ معنای‌ مهم‌ در زندگی‌ می‌ رسند که‌ افراد برای‌ یکدیگر ارزش‌ دارند و این‌ ارزش ها را بایستی‌ حفظ‌ کرد. آن ها می ‌آموزند که‌ برای‌ بزرگترها احترام‌ ویژه‌ای‌ قائل‌ شوند، زیرا می ‌بینند که‌ والدینشان‌ نیز این‌ گونه‌ عمل‌ می‌ کنند. بسیاری‌ از مسائل‌ تربیتی‌ را می‌ شود به‌ صورت‌ غیرمستقیم‌ و به‌ طور عملی‌ توسط‌ همین‌ آداب‌ و رسوم‌ آموزش‌ داد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما