مارس 14
بازدید : 942
نظرات : بدون دیدگاه
به کودکان کمک کنید تا تصمیم بگیرند

گرفتن تصمیم‌های درست به درک و بصیرت نیاز دارد. فرزندان باید اوقات فراغت و تنهایی داشته باشند تا بتوانند خودشان تصمیم بگیرند و عمل کنند تا خلاقیتشان رشد کند. دائم نباید در کار آن ها دخالت کرد و قدرت تصمیم را از آن ها گرفت. برای کمک به فرزندان‌تان در این زمینه نکته‌های زیر را […]

گرفتن تصمیم‌های درست به درک و بصیرت نیاز دارد. فرزندان باید اوقات فراغت و تنهایی داشته باشند تا بتوانند خودشان تصمیم بگیرند و عمل کنند تا خلاقیتشان رشد کند. دائم نباید در کار آن ها دخالت کرد و قدرت تصمیم را از آن ها گرفت. برای کمک به فرزندان‌تان در این زمینه نکته‌های زیر را به‌کار بگیرید:

 

  • آینده‌ نگر بودن:

از فرزندان‌تان بخواهید اهداف بزرگ و مهم زندگی‌شان را طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده بنویسند، درباره‌ی آن ها و عوامل مؤثر در گرفتن تصمیم‌های مهم در مسیر رسیدن به این اهداف صحبت کنید. ‌

 

  • بر حقایق تکیه کردن:

اگر دخترتان گمان می‌کند:«نمی‌تونم در مسابقات کوهنوردی شرکت کنم! به دخترها اجازه نمی‌دن.» از او بپرسید که آیا در این باره مطمئن است؟ در فرصت‌های مختلف به فرزندان‌تان نشان دهید باید به دنبال جمع‌آوری شواهد و مدارک باشند، همه‌ی جوانب را بررسی و از نتیجه‌گیری بر پایه‌ی اطلاعات ناکافی اجتناب کنند. ‌

 

  • طوفان ذهنی راه انداختن:

کودک‌تان باید برای پروژه‌ی مدرسه‌اش یک موضوع علمی را انتخاب کند، اما نمی‌داند چه موضوعی را دوست دارد. روی تکه‌ای کاغذ بنویسید علم و با بحث درباره‌ی موضوعات علمی گوناگون، ایده‌های مختلف را روی کاغذ بنویسید. با شناسایی موضوعات اصلی کودک‌تان را به فکر کردن درباره‌ی زیرشاخه‌های آن موضوع تشویق کنید. ناگهان جانورشناسی نظر فرزندتان جلب می‌کند و او را به یاد علاقه‌اش به خرگوش‌ها می‌اندازد. حال او با علاقه و اشتیاق به سراغ این موضوع می‌رود.

 

  • مزیت‌ها و عیب‌ها را مشخص کردن:

اگر کودک‌تان باید بین فوتبال و کلاس شنا یکی را انتخاب کند برای کمک به او با کمک یکدیگر فهرستی از امتیازها و عیب‌های هر یک تهیه کنید.

 

تشویق فرزندتان به تصمیم‌گیری، به‌ سادگی بیان این جمله که «خودت تصمیم بگیر و اختیارت با خودته» نیست. به‌جای آن باید تصمیم‌گیری دربار‌ه‌ی مسائل مختلف را به‌ صورت قدم‌ به‌ قدم و بر اساس سن و بلوغ فکری فرزندان‌تان به آن ها واگذار کنید. چون در غیر این صورت ممکن است که فرزندتان به خطر بیفتد. اما نگران نباشید، شما می‌توانید به‌مرور زمان، مهارت تصمیم‌ گیری درست را به کودک‌تان بیاموزید.

 

برای مثال؛ نباید به فرزندتان بگویید که می‌تواند هر آب‌نباتی را که دوست داشت از بین آب‌نبات‌های فروشگاه انتخاب کند. در این صورت یا از فرط دودلی، دست‌پاچه و در تصمیم گیری ناتوان می‌شود یا دلش می‌خواهد همه‌ی وسایل داخل فروشگاه را بخرد. کاری که باید بکنید این است که حق انتخاب از بین چند آب‌نبات مشخص را به او بدهید تا او از بین آن ها به انتخاب مورد نظرش برسد.

 

همچنان که فرزندتان بزرگ‌تر می‌شود، می‌توانید تصمیم‌ گیری‌های او را گسترش دهید تا به‌مرور زمان مهارت تصمیم‌گیری در او تقویت و برای تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز زندگی آماده شود. در واقع با هر تصمیم‌ گیری به فرزندتان می‌آموزید که تصمیمات خوب و بد را از هم تمیز دهد و عواقب تصمیم خود را به عهده بگیرد.

 

یادتان باشد که این هم یکی از راه‌های نزدیک شدن به فرزندتان است؛ وقتی که بهترین دوست او باشید می‌توانید از تصمیماتش آگاه شوید و به‌ موقع از حق مداخله‌ی خود برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی استفاده کنید. فراموش نکنید که مداخله‌ی شما باید بسیار هوشمندانه، دقیق و در زمان درست باشد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما