مارس 17
نویسنده : حمید رضا مکرمی
بازدید : 1364
نظرات : بدون دیدگاه
استفاده از روروئک مفید است یا مضر؟

خیلی از پدر و مادرها اولین هدیه ی زیبایی که برای فرزندشان می‌خرند، یک روروئک زیبا است؛ چون دوست دارند زودتر راه رفتن بچه‌‌ی خود را ببینند. با توجه به تجملات و رنگ‌های زیبایی که در ساخت روروئک به‌کار می برند، حتی بزرگترها هم دوست دارند با این وسیله بازی کنند، چه برسد به کودک. […]

خیلی از پدر و مادرها اولین هدیه ی زیبایی که برای فرزندشان می‌خرند، یک روروئک زیبا است؛ چون دوست دارند زودتر راه رفتن بچه‌‌ی خود را ببینند. با توجه به تجملات و رنگ‌های زیبایی که در ساخت روروئک به‌کار می برند، حتی بزرگترها هم دوست دارند با این وسیله بازی کنند، چه برسد به کودک. اما نباید فراموش کرد که استفاده از روروئک چه آسیبی به فرزند دلبندتان می‌تواند بزند.

 

خداوند اعضای بدن نوزاد را به گونه‌ای آفریده است که به‌طور طبیعی مرحله به مرحله رشد ‌کنند تا او بتواند راه برود؛ کودک در ابتدا سرش را بلند می‌کند، برای بلند شدن به خودش فشار می‌آورد، می‌نشیند، سینه خیز می‌رود، چهار دست و پا می‌رود، به کمک وسایل یا دیوار سعی می‌کند بلند شود و در نهایت گام‌های اولیه‌اش را بر می‌دارد و شروع به راه رفتن می‌کند. بنابراین برای انجام هر یک از این مراحل، به مرور ماهیچه‌ها و مغز نوزاد رشد می‌کند و برای مرحله‌ی بعدی آماده می‌شوند.

 

اما قرار دادن نوزاد در روروئک، باعث می‌شود مراحل رشد بدنی او دچار اختلال شود و زمانی که هنوز ماهیچه‌ها و ذهنش برای گام برداشتن آماده نیستند، مجبور به انجام این کار می‌شود. خیلی از وقت‌ها نوزاد مجبور است بر روی نوک انگشتان پاهایش راه برود که می‌تواند منجر به کوتاه شدن عضله‌ی ساق‌های پای او ‌شود. همچنین عدم طی شدن این مراحل رشد می‌تواند در آینده باعث آسیب‌های حرکتی زیادی برای نوزاد شود.

 

افزون بر این، استفاده از روروئک می‌تواند باعث مصدم شدن نوزاد به ‌علت برخورد به اشیاء، پرت شدن از آن و غیره شود. دولت کانادا در سال ۲۰۰۴ قانونی تصویب کرده است که هر گونه خرید و فروش و تبلیغات روروئک را ممنوع کرده است. به والدین گرامی توصیه می‌کنم از روروئک استفاده نکنند و اجازه دهند مراحل رشد نوزاد به طور طبیعی سپری شود و به جای پول خرج کردن برای خرید این وسیله، کودک را تا آنجا که امکان دارد در کف زمین قرار دهند، اطرافش اسباب‌بازی قرار دهند و از طی شدن مراحل رشد طبیعی کودک خود لذت ببرند.

 

  • علل پیش آمدن حوادث با روروئک

۱) جابه جایی سریع کودک روی همان سطح:

روروئک به کودک، این اجازه را می دهد که سریع تر از میزان طبیعی در همین سن حرکت کرده و خودش را به وسایل و مکان های خطرناک مثل اتاق های دیگر، بخاری، شومینه، پریز برق، آشپزخانه، اجاق های خوراک پزی و همچنین به محوطه های باز مانند استخر برساند و چون شیرخوار ۶ تا ۱۵ ماهه از خطرات آگاهی ندارد به وسیله روروئک در معرض خطر قرار می گیرد.

 

۲) افتادن:

افتادن علت اصلی صدمه با روروئک است ممکن است کودک از روروئک بیرون بیفتد یا با روروئک از پله ها سقوط کند. تحقیقاتی در کانادا نشان داده است ۷۰ درصد صدمات ناشی از روروئک در اثر افتادن از پله ها بوده است. به عنوان مثال از ۳۶ کودک آسیب دیده در اثر استفاده از روروئک ۲۷ مورد صدمه خفیف دیده اند، ۳ نفر دچار صدمات دندانی و سه نفر دچار شکستگی گردن و صدمه به جمجمه و ضربه به سر شده اند که ممکن است عوارض ماندگاری نزد کودک به جا بگذارد. وارونه شدن کودک به علت تعادل نداشتن (که توزیع وزن در قسمت بالا بیشتر است) اتفاق می افتد.

 

۳) سوختگی

نیز به علت دسترسی به آشپزخانه یا بخاری، شومینه و برق گرفتگی گزارش شده است.

 

۴) مسمومیت:

به علت دسترسی سریع به مواد شوینده و خطرناک مانند حشره کش ها، سموم گیاهی و… (که باید توجه داشت که در دسترس کودکان نباشد)، پیش می آید.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما