درس نخواندن فرزندان

گاهی والدینی را می بینیم که شکایت از درس نخواندن فرزندان خود دارند، مثلا مادری می گوید؛ پسرم کلاس دوم راهنمایی است و درس نمی ‏خواند. یا والدین دائما با فرزندان خود بر سر این موضوع بحث دارند، حال آن ها چه باید بکنند، چگونه فرزندان خود را به درس خواندن وادار کنند؟   پیش […]

گاهی والدینی را می بینیم که شکایت از درس نخواندن فرزندان خود دارند، مثلا مادری می گوید؛ پسرم کلاس دوم راهنمایی است و درس نمی ‏خواند. یا والدین دائما با فرزندان خود بر سر این موضوع بحث دارند، حال آن ها چه باید بکنند، چگونه فرزندان خود را به درس خواندن وادار کنند؟

 

پیش از هر کاری، توقع بهترین بودن او را در همه چیز از ذهن خود بیرون کنید و معتقد شوید که هر کودک و نوجوانی در زمینه‏ های خاصی استعداد دارد و لازم نیست در همه چیز، بهترین باشد.

 

امام علی (ع) می‏ فرماید: «خیر مردم، پیوسته در تفاوت‏ های آنان است و اگر مساوی شوند، از بین خواهند رفت.»

 

بسیاری از والدین به نمره ‏ی ۲۰ علاقه نشان می ‏دهند که مطلوب نیست. مهم این است که کودک شما در حد توان خود بکوشد؛ گرچه نمره ‏ی ۲۰ نگیرد. توقع بیش از هوش بهر کودک نیز از اشتباهات برخی خانواده ‏ها است.

 

  • بی‏ توجهی فرزند شما به درس، ممکن است به علل ذیل باشد:

حساسیت بیش از حد:

با توجه به این که فرزند شما وارد دوره‏ی نوجوانی شده و حس استقلال دارد، تذکرها و نصیحت‏ های پی در پی شما، به طور غیر مستقیم به او پیام می ‏دهد که هنوز بچه است و بزرگ نشده. این پیام، او را به موضع لج می ‏کشاند تا استقلال خود را اثبات کند؛ بنابراین، نصیحت‏ ها را قطع کنید و به این مسأله، حساسیت چندانی نشان ندهید. اجازه دهید خود به تحصیل بیندیشد و مسؤولیت‏ پذیری از درون ایجاد شود.

 

محیط نا آرام خانه:

اگر با همسر خود مشاجره دارید، و اگر برادر یا خواهر بزرگ‏تر او وی را می ‏آزارند، باید متوقف شود.

 

سستی و رخوت با منشأ پزشکی:

ممکن است بی‏ رغبتی نوجوان به درس، علت پزشکی (کارکرد بد کبد، عفونت کلیه، اختلالات هورمونی) باشد که در این صورت، مراجعه به پزشک لازم است.

 

رژیم غذایی:

مصرف پی در پی خوراکی‏ های با طبع سرد، نوجوان را دچار سستی می‏ کند؛ بنابراین توصیه می ‏شود در کنار این گونه خوراکی‏ ها، از خوردنی‏ های با طبع گرم نیز استفاده کند. مصرف فراوان شیرینی نیز با توجه به هضم سنگین گلوکز، بدن را دچار سستی می‏ کند.

 

همانندسازی:

احتمال این که بین نزدیکان، بی‏ سوادان پولداری باشند و فرزند شما آنان را الگو گرفته باشد، وجود دارد. باید الگوهای باسوادی را از نزدیکان که در زندگی خانوادگی و تربیت فرزند موفق هستند و جایگاه اجتماعی ویژه‏ای دارند، به او معرفی کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

  1. آرمین گفت:

    به نظر من بچه ها گاهی اوقات به دلیل اینکه وسیله ی بازی هیجان انگیز تری نسبت به درس خواندن دارند .از درس زده می شوند. که بستگی به شخصیت درون شخص بستگی دارد . به عنوان مثال پسرم به گونه ای ۰ یا ۱۰۰ است که یا درس می خواند بعد از یک ماه لج و لجبازی و گرفتن کامپیترش و یا به کل بازی با کامپیوتر . که البته این به این معنی نیست که با گرفتن کامپیوتر بچه ناگهان شروع به درس خواندن میکند .یادمان باشد همه ی ما یکنفر نیستیم.

دیدگاه شما