اکتبر 18
نویسنده : زهرا واژیر
بازدید : 1537
نظرات : بدون دیدگاه
بد خوابی

کنار آمدن با بدخوابی های شبانه کودک خیلی سخت است. یکی از مسایلی که والدین را ناراحت وگاهی عصبانی می کند،بدخوابیهای شبانه کودک است. بهتر است در این گونه موارد خونسردی خود را حفظ کنید. شما می توانید از همسرتان بخواهید تا به شما کمک کند.   اگر از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده […]

کنار آمدن با بدخوابی های شبانه کودک خیلی سخت است. یکی از مسایلی که والدین را ناراحت وگاهی عصبانی می کند،بدخوابیهای شبانه کودک است. بهتر است در این گونه موارد خونسردی خود را حفظ کنید. شما می توانید از همسرتان بخواهید تا به شما کمک کند.

 

اگر از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده می کنید، از همسر خود بخواهید تا در امر تغذیه کردن کودک به شما کمک کند.اگر کودک رابا شیر خود تغذیه می کنید،ازهمسرتان بخواهید در عادت خواب خود کمی تغییر ایجاد کند برای مثال، صبح ها کمی زودتر از خواب بیدار شودتا لباس های کودک را تعویض کند تا شما بتوانید دوباره به رختخواب برگردید. اگر امکان دارد برنامه منظمی برای شیردهی داشته باشید، همسرتان همچنین می تواند نیمه شب بیدار شود وشیری را که شما دوشیده اید به کودک بدهد.

 

اگر تنها هستید، وهمسرتان در کنارتان نیست،می توانید از یک دوست یا از یکی از آشنایان بخواهید چند روزی را با شما باشد تا شما بتوانید کمی استراحت کنید.

 

توصیه آخر اینکه ایمن ترین وضعیت ومکان برای خوابیدن کودک در اولین شش ماه تولد، قرار دادن او به پشت در تختی است که در اتاق خودتان قرار داده اید.بخصوص در هفته های اول، ممکن است به این نتیجه برسید که کودک تان فقط روی بازوهای شما یا در کنار شما به خواب می رود ویا زمانی که در کنار تختش ایستاده اید، می خوابد.

 

کاهش خطر نشانگان مرگ در بستر

مرگ کودک حادثه غم انگیزی است. هنوز مشخص نیست که چرا برخی کودکان به طور ناگهانی وبدون هیچ دلیل واضحی دچار نشانگان مرگ ناگهانی شده و در تخت خود میمیرند. اما مشخص شده که قرار دادن کودک به پشت این خطر را کاهش می دهد. همچنین وجود دود سیگار در اتاق کودک و گرمای بیش از اندازه هم می تواند خطر مرگ ناگهانی کودک را افزایش دهد.همه توصیه ها برای کاهش خطر مرگ در بستر وسایر خطرات نظیر خفه شدن ،در زیر لیست شده است.به خاطر داشته باشید که خطر مرگ کودک در بستر نادر است،بنابراین اجازه ندهید این موضوع شما را نگران کرده و مانع این شود که از اولین ماه های تولد کودک تان به خوبی لذت ببرید.اما توجه کنید که می توانید با رعایت این توصیه ها نشانگان مرگ نوزادان در بستر را تا جایی که امکان دارد، کاهش دهید.

 

برای کاهش خطر نشانگان مرگ نوزاد در بستر:

  • برای خواب کودک تان را به پشت در رختخوابش قرار دهید.
  • در دوران بارداری سیگار نکشید یا اجازه ندهید کسی در اتاق کودک تان سیگار بکشد.
  • هرگز کودک تان را روی مبل راحتی یا صندلی دسته دار نخوابانید.
  • اتاق کودک را خیلی گرم نکنید و در هوای گرم اتاق کلاه کودک را از سرش بردارید.
  • کودک را در رختخوابی که لب به لب دیوار قرار دارد بخوابانید واجاز ندهید که بین تشک کودک ودیوار فاصله ای باشد.

 

کودک را برای خوابیدن به پشت قرار دهید

کودک را برای خوابیدن از همان ابتدا هم برای خواب روز و هم برای خواب شبانه به پشت قرار دهید.این کا ر خطر مرگ نوزاد در بستر را کاهش می دهد. حتی خوابیدن به پهلو هم به اندازه خواباندن کودک به پشت ایمن نیست.کودکانی که برای خوابیدن به پشت قرار می گیرند، احتمال کمتری دارد تا خفه شوند. حتی اگر کودک به اندازه ای بزرگ شده باشد که بتواند بچرخد، نباید به شکم خوابانده شود.

 

در برخی کودکان قسمت هایی از سر وقتی روی آن قسمت می خوابند ممکن است صاف شدگی داشته باشد. با بزرگ شدن کودک سر او به حالت گرد باز می گردد.به خصوص اگر تحت نظارت دقیق و وقتی بیدار هستند روی شکم قرار داده شوند. تجربه کردن طیفی از وضعیت های مختلف وانواع حرکت ها در حالت خواب وبیداری کودک برای تکامل او خوب است.

 

خطرهای رختخواب مشترک

ایمن ترین مکان برای خواباندن کودک در شش ماه اول زندگی رختخواب خودش است. طوری که این رختخواب و تختش در اتاق شما قرار داشته باشد. یادتان باشد که هرگز کودک را در رختخواب خود یا همسرتان نخوابانید. هرگز با کودک تان در یک رختخواب نخوابید. اگر شما یا همسرتان این ویژگی ها را دارید هرگز با کودک خود در یک رختخواب نخوابید:

  • سیگاری هستید.
  • الکل می نوشید.
  • داروهایی مصرف می کنید که سبب سنگین شدن خواب تان می شود.
  • حساس خستگی شدید دارید.
  • همچنین خطرات رختخواب مشترک افزایش می یابد، اگر کودک شما: نارس باشد (قبل از 37 هفتگی متولد شده باشد)، یا با وزن کم متولد شده باشد ( کمتر از 5/2 کیلو گرم).

 

چقدر خواب کافی است!؟

همانند بزرگترها، کودکان وخردسالان هم الگوهای متفاوتی برای خوابیدن دارند. از زمان تولد، برخی کودکان به خواب بیشتر وبرخی دیگر به خواب کمتری نیاز دارند .لیست زیر میزان متوسط خواب کودکان و خردسالان را در طول 24 ساعت وهمچنین میزان خواب نیمروزی آن ها را نشان می دهد.

 

تولد تا سه ماهگی: بسیاری از کودکان تازه متولد شده زمان بیشتری را در خواب می گذرانند. خواب روزانه آن ها می تواند از 8 تا 16 ساعت وحتی 18 ساعت متفاوت باشد.بیشتر کودکان به علت گرسنگی در طول شب بیدار می شوند.گرم بودن بیش از حد اتاق یا سرد بودن آن هم می تواند دلیل اختلال در خواب آن ها باشد.

 

سه تا 6 ماهگی: همچنان که کودکان رشد می کنند، به غذای کمتری هنگام شب نیاز داشته و بهتر ومدت بیشتری می توانند بخوابند.برخی کودکان به مدت 8 ساعت یا حتی بیشتر هنگام شب می خوابند.در 4 ماهگی ،آن ها قادرند شب ها دو برابر چیزی که در طول روز می خوابند، بخوابند.

 

6 تا 12 ماهگی: در این سنین،تغذیه شبانه، نباید طولانی باشد.برخی کودکان به مدت 12 ساعت در طول شب می خوابند. به هر حال دندان در آوردن دردناک یا گرسنگی ممکن است برخی کودکان را در طول شب بیدلر کند.

 

12 ماهگی:در این سنین کودکان به مدت 12 تا 15 ساعت می خوابند.

 

2 سالگی: خیلی از کودکان 2 ساله در حدود 11 تا12 ساعت هنگام شب خوابیده و روزانه یک تا 2 بار خواب نیمروزی دارند.

 

3 تا 4 سالگی:بسیاری از کودکان در این سن به حدود 12 ساعت خواب نیاز دارند،اما این مقدار خواب می تواند از 8 ساعت تا 14 ساعت متفاوت باشد. برخی کودکان کوچک ، هنوز نیاز دارند تا در طول روز هم یک برنامه خواب منظم داشته باشند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما