فعالیت های تربیتی کارآمد

شرط اصلی موفقیت و هنر مربی تربیتی سرزندگی و نشاط با وجود فشارهای موجود در آموزش و پرروش کنونی و کاستی‌های موجود می باشد.

فعالیت امور تربیتی نباید محدود به مراسم و فعالیت‌های مدرسه شود محدود کردن دامنه فعالیت مربی تربیتی به مراسم‌های صبحگاه و مناسبتی جفایی به جریان تربیت در مدرسه است. فضای تربیتی مدرسه باید دائماً توسط مربی تربیتی رصد شود تا مطابق با سند تحول باشد و دانش‌آموزان در جریان تربیت به سمت حیات طیبه هدایت شوند.

 

رصد جریان تربیت در مدارس رسالت مهم مربی تربیتی است که در حال حاضر از سرعت کافی برخوردار نیست. معلم تربیتی در مدرسه باید همچون حسگر هوشمندی باشد که جریان تربیت را رصد می‌کند و گزارش‌های مربوطه را با تحلیل خود به مدیر و معلم تحویل می‌دهد تا سایرین از جریان تربیت در مدرسه با خبر و براساس آن به اجرای برنامه‌های مختلف بپردازند.

 

باز تنظیم مأموریت معلم تربیتی ضرورت دارد. مربیان تربیتی امروز با شأن و جایگاه حقیقی خود فاصله زیادی دارند؛ از مسئولیت‌های معاونت فرهنگی و پرورشی باز تنظیم نقش مربی تربیتی در مدرسه است. یکی از مؤلفه‌های مهم در تصمیم گیری باید توجه به نیازها و علایق دانش آموزان باشد؛ اگر مربیان با علایق زمان نوجوانی خود برای نوجوان امروز برنامه ریزی کنند، اثربخشی از فعالیت آنان حاصل نمی‌شود و صرفاً پروسه گزارش دهی به مقام مسئول بالاتر صورت گرفته است.

 

اثربخشی فعالیت‌های مدرسه به سبب عدم توجه به علایق دانش آموزان و عدم موفقیت در تبیین عملیاتی مفهوم تربیت کاهش یافته است. هنوز سیطره دانش به ویژه حافظه محوری در مدارس مشهود است، فضای حاکم بر کلاس درس و مدرسه تکیه بر سطح دانش است و سایر سطوح یادگیری که متوجه مربیان پرورشی است مورد توجه قرار نگرفته است.

 

دانش‌آموزان نیازمند یادگیری مهارت‌های زندگی هستند. منطبق شدن با الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی یادگیری برخی مهارت‌ها را می‌طلبد که باید در مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شود، اما تا زمانی که برنامه درسی فضا را باز نکند امکان ورود معلم تربیتی وجود ندارد.

 

حذف آزمون در مقطع ابتدایی گامی در جهت رسیدن به هدف متعالی تقدم تربیت و بر تعلیم می باشد. این تصمیم باید سال‌ها پیش گرفته می‌شد و امروز خیلی دیر شده است، اما بنده از مربیان تربیتی استمداد می‌طلبم تا این فضا را در مدارس ایجاد کنند. مسیر ما در آموزش و پرورش منحرف شده است و دانش‌آموزان را صرفا برای مدرسه رفتن آماده می‌کنیم.

 

شرط اصلی موفقیت و هنر مربی تربیتی سرزندگی و نشاط با وجود فشارهای موجود در آموزش و پرروش کنونی و کاستی‌های موجود می باشد. فلسفه نظام تعلیم و تربیت آموز‌ه‌های دینی است و این سرمایه ارزشمند در اختیار ما قرار دارد، بنابراین باید با تکیه بر این سرمایه عظیم مشکلات پیش روی آموزش و پرورش را حل کرد. آموزه‌های دینی در بردارنده تربیت اسلامی نه تنها به حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی بلکه به حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش نیز می‌تواند کمک کند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما