آوریل 8
برچسب ها :
بازدید : 2264
نظرات : بدون دیدگاه
نقش تربیتی محیط

محیط به مجموعه عواملی گفته می شود که فرد در آن فضا تاثیراتی را دریافت می کند و ممکن است که این تاثیرات، مثبت یا منفی باشد

اصل تقلید از حدود سن یک سالگی شروع می شود؛ حتی ما می توانیم بگوییم که تقلید، قبل از این سن شروع می شود؛ ولی کارشناسان می گویند که در سنّ یک سالگی ما می توانیم تقلید را در بچّه ها مشاهده کنیم؛ مثلاً گاهی اوقات بچّه حرکتی را از پدر و مادر می بیند و همان کار را انجام می دهد.

 

برای این که تاثیر محیط روی فرزندان روشن شود، فرمولی را به والدین نشان می دهیم. ما معتقد هستیم که تقلید، اصل شخصیت بچه را شکل می دهد؛ یعنی بچه در ابتدا تقلید می کند و بعد آن را با تلقینی که از محیط دریافت می کند، گسترش می دهد و در گام آخر با همانند سازی که از محیط می گیرد، شخصیت خود را شکل می دهد.

 

منظور ما از محیط یک منطقه ی جغرافیایی خاص نیست. محیط به مجموعه عواملی گفته می شود که فرد در آن فضا تاثیراتی را دریافت می کند و ممکن است که این تاثیرات، مثبت یا منفی باشد؛ چراکه فرزندان ما در طول دوران زندگی خود، خصوصاً در چهارده یا پانزده سال اوّل زندگی، تقلید پذیری بالایی دارند.

 

از خانواده که بگذریم، محیط های گوناگون دیگر همچون محیط محل زندگی، محیط تعلیم و تربیت (از ابتدایی تا دانشگاه)، محیط کار، مساجد، مجالس علمی و محافل دینی و مذهبی، اماکن مقدس زیارتی، عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه، رسانه‌ها (مطبوعات، سینما، رادیوـ تلویزیون، ماهواره، اینترنت و…)، دوستان و رفقا و همسالان تا چگونگی ازدواج و تشکیل خانواده، محیط خانواده همسر و… جملگی در تشکیل یا تغییر شخصیت فرزند می توانند مؤثر واقع شوند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما