مارس 11
بازدید : 2629
نظرات : بدون دیدگاه
آزمایشاتی برای رشد ذهنی

ژان پیاژه یکی از بزرگان روانشناسی دنیا به بحث هایی در مورد رشد ذهنی کودکان 2 تا 6 ساله پرداخته  یکی از این بحث ها مفاهیم نگهداری ذهنی (مایعات ، جامدات و عدد) می باشد. دراین دوره زمینه روانی و شناختی کودک ظرفیت جدیدی پیدا میکند . در دوره تولد تا 2 سالگی کودک هر […]

ژان پیاژه یکی از بزرگان روانشناسی دنیا به بحث هایی در مورد رشد ذهنی کودکان 2 تا 6 ساله پرداخته  یکی از این بحث ها مفاهیم نگهداری ذهنی (مایعات ، جامدات و عدد) می باشد. دراین دوره زمینه روانی و شناختی کودک ظرفیت جدیدی پیدا میکند .

در دوره تولد تا 2 سالگی کودک هر چیزی را که به دست می آورد در دهان می گذاشت تا آن را بشناسد (چون کودکان بوسیله ی قشر حسی مغز خود جهان را درک می کنند و به همین دلیل آن را در دهان می گذارند). دراین دوره رشد ذهنی بیشتر شده وتغییراتی اتفاق می افتد البته نباید انتظار داشت تفکر کودک شبیه بزرگسال باشد در این دوره پیاژه چندین اصل مهم را مطرح کرده که شما والدین بهتر است با آن ها آشنا شوید :

 

  • بازگشت پذیری یا نگهداری ذهنی مایعات:

یعنی هر عملی امکان بازگشت به نقطه شروع را دارد.

 

آزمایش اول :

به کودک 2 لیوان شربت نشان دهید که یکی از لیوان ها باریک و بلند و یکی پهن و کوتاه است (که هر دو به یک میزان شربت دارند) ابتدا به کودک نشان دهید که هر دو لیوان یک مقدار شربت دارند حالا از او بپرسید که کدام لیوان شربت را می خواهد اگر پاسخ داد لیوان باریک و بلند بدانید که هنوز بلندی برای کودک بر پهنا ارجحیت دارد و هنوز به رشد شناختی این مرحله نرسیده واگر با شما سر لیوان ها بحث می کند آنچه می خواهد را به او بدهید چون هنوز به این درک نرسیده که پهنا می تواند درازای لیوان را پوشش دهد.

 

آزمایش دوم:

از لیوان باریک شربت را وارد یک لیوان پهن کنید.حالا هر دو لیوان پهن مشابه را به او نشان دهید که اندازه شربت هر دو لیوان یکی است. این آزمایش و شبیه ان را بارها انجام دهید تا کودک سریعتر به رشد ذهنی برسد.

 

  • نگهداری ذهنی جامدات

 

آزمایش اول:

دو گلوله خمیر یک اندازه را به کودک نشان می دهیم از او می پرسیم که آیا هم اندازه هستند یا نه و جلوی چشم کودک یکی از گلوله ها را به شکل سوسیس در می آوریم حالا از او می پرسیم آیا تغییری کرده است؟ اگر گفت گلوله ای که به شکل سوسیس درآمده بزرگتر است باز مثل قبل هنوز رشد ذهنی کافی نکرده  و هنگام غذا خوردن با شما سر تکه های کوکو، گوشت و… بحث می کند.

 

آزمایش دوم :

جلوی چشم کودک  گلوله سوسیس را به شکل قبل در آورید وبه او نشان دهید که هر دو گلوله به یک اندازه هستند. با انجام آزمایش هایی مشابه می توانید کودک خود را به جلو ببرید.

 

  • نگهداری ذهنی عدد

 

آزمایش اول:

به کودک دو ردیف دکمه یا مهره مثلا 5 تایی زیر هم نشان دهید از او بپرسید آیا یک اندازه هستند.

 

آزمایش دوم:

یکی از ردیف دکمه ها را بازتر بچینید و یک ردیف را دست نزنید حالا بپرسید آیا تغییری کرده؟ کودکی که به رشد ذهنی این مرحله نرسیده اشاره میکند که ردیف دکمه هایی که بازتر شده اند بیشتر هستند.

 

  • البته نکته قابل ذکر این است که هر چه کودک به سن 6 سالگی نزدیک تر می شود پاسخ دهی به آزمایشات درست تر است ولی درسنین پایین تر تشخیص مشکل تر است. پس انتظار چندانی از کودکتان نداشته باشید چون کودکان باهم متفاوت هستند بعضی از بچه ها دیرتر به مفهوم نگهداری ذهنی می رسند و بعضی زودتر  ولی انجام  آزمایشات این چنینی که با خلاقیت والدین طراحی شده باشد در پیش برد رشد ذهنی کودک موثر است.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما