آوریل 10
نویسنده : استاد مطهری
بازدید : 1280
نظرات : بدون دیدگاه
نامگذاری فرزندان با اسامی عجیب و غریب

اسم ها می توانند برای ما تداعی گر احساس خوب و بد، موضوعی خاص، بیانگر مذهب، قومیت و وضعیت اجتماعی خاص و در نهایت فرهنگ های مختلف نیز باشند.

مسلمانی که به اسم ‌نیست!! یکى دیگر از شعارهاى ما که متأسفانه جامعه ما تحت تأثیر غرب‏زدگى دارد از دست مى‏‌دهد مسئله نامگذارى است. هر ملتى اسم‌هایى که روى بچه‌هاى خودش مى‌گذارد اسم‌هایى مخصوص به خود است. رابرت اسم ما نیست، اسم دنیاى مسیحیت است. ما مسلمانیم، مسلمانى خودش اسم دارد و اساساً دستور دارد. دستور است که نگذارید این اسم‌ها فراموش بشود.

 

با کمال تأسف یکى از مظاهر تجدد ما این است که یک حسى در میان بعضى طبقات ما و خصوصاً در میان بعضى از خانم‌ها پیدا شده که خیال مى‏‌کنند اسم‌هاى اسلامى دیگر کهنه شده است و به شخصیت آن ها ضربه مى‌‏زند که بعد از این اسم بچه‏‌اش را حسن یا حسین بگذارد (با این که ایمان به امام حسن و امام حسین دارد).

 

یا اسم بچه‌اش را على، احمد، مصطفى، مرتضى، ابوالقاسم، رضا، کاظم، صادق، باقر و اسم‌هاى انبیا: ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، موسى و عیسى بگذارد. مثل این که خیال مى‏‌کنیم که این ها دیگر کهنه شده و مانعى هم ندارد، مسلمانى که به این حرف‌ها نیست، حالا من به جاى این اسم‌ها مى‌‏آیم اسمى مثلًا از گبرهاى سه هزار و چهارهزار سال پیش مى‏‌گذارم!

 

خیر، مسلمانى شوخى‏ بردار نیست. اسلام هم به ما نیاز ندارد که بخواهد با ما صلح و مصالحه کند که حالا از این یکى گذشتم. یا ما باید مسلمان باشیم و شعارهاى اسلامى را که اعلام وابستگى ما به اسلام است حفظ و نگهدارى کنیم و یا باید از اسلام استعفا بدهیم. از دست دادن تدریجى شعارها باعث مى‌شود که بعد خود محتوا را از دست بدهیم.

 

من هم قبول دارم ماهیت و واقعیت اسلام هرگز به این مطلب نیست که من اسمم حسن باشد یا کامران. این‌قدر اشخاصى بوده‏‌اند که اسمشان حسن و حسین و احمد بوده که کمر اسلام را شکسته‌اند. ممکن است اسم من یک اسم غیر اسلامى باشد ولى عملًا من مسلمان واقعى باشم.

 

من منکر این مطلب نیستم؛ نمى‌‏گویم هرکسى با اسم مسلمان مى‌‏شود و هرکسى با اسم از اسلام خارج مى‌‏شود؛ ولى عرض مى‏‌کنم که این خودش یک حسابى است در دنیاى اسلام که ما این اسم‌ها را به عنوان‏ ظرف‌ها باید حفظ کنیم تا محتوا و مظروف را از دست ندهیم‏.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما