آوریل 11
بازدید : 2097
نظرات : بدون دیدگاه
نکاتی درباره موسیقی و کودک

موسیقی و بازی از مواردی هستند که در درمان بعضی از اختلالات روحی و روانی کودکان موثر است. موسیقی درمانی در کودکان باعث تغییردر خلق و خو می گردد و زمینه بهبود رفتارهای فردی، اجتماعی، اعتماد به نفس، درمان لکنت زبان و افزایش هوش آنان خواهد شد.   امروزه با همکاری پزشکان، روانشناسان کودک و […]

موسیقی و بازی از مواردی هستند که در درمان بعضی از اختلالات روحی و روانی کودکان موثر است. موسیقی درمانی در کودکان باعث تغییردر خلق و خو می گردد و زمینه بهبود رفتارهای فردی، اجتماعی، اعتماد به نفس، درمان لکنت زبان و افزایش هوش آنان خواهد شد.

 

امروزه با همکاری پزشکان، روانشناسان کودک و مربیان موسیقی در درمان بیماری‌هایی همچون اوتیسم، بی قراری و بیش فعالی از موسیقی درمانی به عنوان یکی از راه‌های موثر برای درمان استفاده می‌شود. بر این اساس از موسیقی‌هایی که در مهد کودک‌ها آموزش، اجرا و یا پخش می‌شود برای نشان دادن و تحریک موفقیت، حس کامیابی و پیروزی در کودکان طراحی می‌شود.

 

تولیدات موسیقایی کودک به دلیل نداشتن مربیان متخصص، ضابطه مند نیستند. در دهه‌های اخیر به سبب افزایش کودکستان‌ ها، مهدکودک‌ ها، آموزشگاه‌ های خصوصی و هنرستان‌های دولتی حجم تولیدات موسیقی کودک افزایش یافته است. ولی متاسفانه کیفیت این آثار تولیدی به سبب نظارت نداشتن اهل فن، کمبود مربیان متخصص و نگرش سرگرمی گونه و بازی وار به موسیقی کودک در حد مطلوبی نیست.

با تولید و تحمیل آثاری بی‌محتوا و کم ارزش به کودکان در این حوزه، ذهن، روح، ذوق و سلیقه آینده سازان مملکت دچار مشکل می‌شود. موسیقی کودک باید بدست افرادی طراحی شود که به حد، حجم، نوع آموزش و روان شناسی کودک آشنا باشند. این افراد باید شناخت وافری از ارزش‌های هنری ایران زمین همچون خط، معماری، شعر و غیره داشته باشند.

سادگی، استفاده کردن از فواصل موسیقایی خاص که برای کودکان قابل فهم باشد، ترکیب، رنگ آمیزی و ساز بندی از جمله ویژگی‌های موسیقی کودک بشمار می‌رود. تدریس ساده موسیقی به کودک همانند نوشتن کتاب اول برای دانش آموزان امری سخت، پیچیده و دشوار است که باید با ظرافت‌های دقیقی صورت گیرد. برای تدریس موسیقی به کودکان نباید همچون روش‌های صد سال گذشته آنان را با ردیف و آموزش شفاهی آشنا کرد بلکه باید آنان را با شنیدن ، بازی کردن، بیان و آشنا ساختن به کشش و هجاها ترغیب به یادگیری کرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما